söndag 17 mars 2013

Sippor, sippor, sippor...

Anemone nemorosa ....efterlängtade och snabba att visa sig så fort tjälen släpper sitt grepp om jorden. April månad är deras paradmånad - någon senfärdig kan man kanske hitta även i maj. Med tiden har jag lärt mig uppskatta dem även om jag i början av mitt trädgårdsliv inte förstod varför jag skulle plantera vitsippor i trädgården när hela skogen häromkring var fylld med blommande sippor.

Idag vet jag nog bättre...

Det finns ett enormt utbud numera och jag har nog en viss förståelse varför man lätt betalar dyra pengar för någon raritet.

Jag har inte namn på alla men skulle gärna vilja ha det så om någon vet, med hjälp av bilden, så blir jag tacksam förstås och ja, jag vet att de kan vara svåra att identifiera men gör gärna ett försök!

Här en fylld variant av Anemone nemorosa med något avvikande blad i kronbladens ytterkant.


Även denna är fylld eller dubbel? men har en rundare form än den förra.


Dethär rufset tror jag är `Green fingers´ men det finns några snarlika så jag är inte helt säker????




En  fluffig rosaskimrande blomma med ett mörkare bladverk - finns det ett namn?




Denhär sippan har en trumpetliknande form i mitten, kan det vara `Hilda´ ????????



Tämligen säker på att detta är Anemone nemorosa `Robinsoniana´ pga den lavendelblå färgen.



Och denna är lätt identifierad - den vackra Anemone nemorosa `Blue eyes´









2 kommentarer:

  1. Dessa underbara sippor! Här drabbas man lätt av samlarmani :-).

    SvaraRadera