lördag 23 mars 2013

Två liter mjölk och en ros

Konkurrensen om oss kunder är förmodligen stenhård därute på växtmarknaden. Eftersom jag tilldelat Blomsterlandet en viss kritik för ett något ensidigt sortiment känns det inte mer än rätt att fundera över varför t.ex. Lidl som tillhandahåller livsmedel skall vara med och peta i växtutbudet.

Nu lever de inte på att sälja dåliga växter utan förmodligen är det lockvaror som säljs till underpriser i förhoppningen att kunderna även plockar ner lite andra varor med större vinstmarginal i korgen.

Märkningen är under all kritik och vet man inte vad man köper så blir det aningen svårt med skötseln. Kanske kan man göra ett klipp och spara 20 kronor men chansen är större att man drar en nitlott.

Rent generellt  anser inte jag att växter är dyra - perenner, träd och buskar som återkommer varje år och följer oss genom trädgårdslivet får ett väldigt billigt inköpspris så småningom.

Jag vill gärna tro att det fortfarande finns en konsumentmakt och att det är vi som konsumenter som till viss del i alla fall kan påverka utbudet och var vi väljer att inhandla våra varor.

I förlängningen leder denna osunda konkurrens till att vi kan förlora de som står för kunskap och kvalitet och ersättas av bensinmackar som rear Clematis och matbutiker som säljer ickehärdiga rosor.

De kommer att fortsätta försäljningen så länge det finns kunder som köper. Är det värt priset?

3 kommentarer:

  1. Yes! Håller med dig och jag tycker att man ska vara kritisk och vaksam.

    Nu är det lite off topic kanske men jag vänder mig mot det mesta Lidl står för... att "man" handlar mat så billigt som möjligt. Och med det sagt, betyder det inte att du gör det... Utan jag menar, affärer som säljer matvaror för mycket låga priser skall man undvika enligt min mening. Det vi inte betalar för, betalar någon annan. Tex om man köper väldigt billigt kött så betalar djuret för det med taskig djurhållning. I värsta fall avskyvärd djurhållning! Det är alltid någon som betalar för det kostar. Vi ska inte inbilla oss att matproduktion är billigt.

    Så jag säger som du, är det värt priset?
    / johnna

    ps. inget illa menat ;-) ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johnna - så rätt så! Får erkänna att jag aldrig satt min fot i en Lidl butik utan informationen om deras växtförsäljning kommer från nätet.

      Och så är det - billigt kött betalar djuren för i form av lidande.

      Kram och hälsa maken!

      Radera
  2. Du har så rätt Gunilla! Det är viktigt att vi som konsumenter gynnar plantskolor och handelsträdgårdar som säljer växter med kvalitet och som har kunnig personal.
    Tänk vilken förlust för våra trädgårdar om dessa plantskolor skulle försvinna!
    Kram Nora

    SvaraRadera