fredag 26 april 2013

Herrgårdspion - lätt att föröka


Paeonia x hybrida
Herrgårdspionen har en rejäl växtkraft om den trivs så efter tre till fyra år kan den kännas för stor.

Den är enkel att dela vilket man gör bäst på hösten. Den har stora rotsystem så jag gräver upp hela plantan och med en vass kniv skär man loss de knölar man skall ta bort. Bra att låta rötterna torka något dygn pga sårytorna som uppstår.

De rötter man vill ha kvar återplanteras och resten krukas upp i vanlig trädgårdsjord. Det enda man bör tänka på är att det måste finnas ett "öga" på varje rotbit, annars gror den inte.

Jag förvarar krukorna i jordkällaren under vintern men vilken, sval, mörk och frostfri plats som helst duger säkert bra. De börjar skjuta skott redan i jordkällaren och när man tar ut dem är skotten vita pga av ljusbrist och då känsliga för ljus och frost.

Skydda knopparna mot frost och solljus de första veckorna.

3 kommentarer:

  1. Underbart med Pioner.
    En Herrgårdspion saknas i min trädgård men jag har dock flera andra sorter :=)

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så heldig du er som får pioner til å trives! Jeg har kjøpt veldig mange stykker opp gjennom årene, men de vil ikke blomstre på min eiendom. Til tross for at jeg plasserer dem lyst og solrikt :-(
    Jeg får heller nyte synet av dem på din og andre bloggeres sider :-)
    Stein

    SvaraRadera
  3. Har läst ikapp lite och tackar för inlägget om Rhododendron. Jag är nämligen just nu i full fart med att gräva om halva delen av en stor "murrabatt" där allt förvuxit sig. Den har förhållandevis sur jord och jag har tidigare planterat lite passande växter, men nu har jag bestämt mig för att jag ska ha en liten rhododendron eller azalea - beror på vad jag hittar på plantskolan i morgon. Det jag helst vill ha är en azalea som jag tror skulle passa in bättre i växtstilen. Platsen är grävd och förberedd med rhododendronjord och runt plantan kommer det att växa nävor och bredvid en japansk rödbladig lönn samt en barrväxt. Men rabatten är lång och det finns massor av växter i den, men dom ska inte grävas upp förrän nästa år - tidigast!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera