måndag 15 april 2013

Lite nyheter..

...från trädgården idag. Ingen kioskvältare precis men sakta, sakta ger vintern vika och det börjar sticka upp lite grönt här och där.

Idag slog hon ut, den ungerska blåsippan Hepatica transsylvanica



Scilla sibirica `Alba´ är snabbt uppe till glädje för de fjärilar och insekter som vaknat för tidigt


..och vilken skön känsla det är när man äntligen kan börja fylla på rabatterna med jord och dölja de vissna löven som får ligga kvar där under och förmultna.


  Mossan återfick sin gröna färg efter det uppiggande regnet


 Och tulpanerna får en hatt på sig till natten. Någon tycker att det är gott med tulpanblad och det är inte rådjur eller hare, troligen sork eller möss.

                      

2 kommentarer:

  1. Hepatica transsylvanica planterade jag förra året. Än så länge är de snötäckta, men jag hoppas jag får se blommor på dem snart!
    Så du hade också en Cortusa matthioli? Inte visste jag att den fanns som vinröd också.....får nog hålla utkik efter en sån också tror jag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den finns här i trädgården - tur att jag är noga med märkningen. Jag skrev upp den för inköp när du visade din planta och så har jag den redan, dock inte den vita.

      Radera