måndag 22 april 2013

Skador på Rhododendron

Det har inte varit en vår för Rhododendron i år. Den ihärdiga kylan på nätterna med frusen mark långt in i april kombinerat med gassande och värmande sol dagtid har skadat de flesta städsegröna växter - ingen vacker syn.

Jag har varit i kontakt med Björn på Linudden http://www.linudden.se/ för att få råd om hur jag skall gå till väga, än vet jag inte var det finns liv och vad som är heldött. För mig är också själva formen på buskarna minst lika viktig som blomningen så även om en del av buskarna överlever trots skador så är det svårt att få till stånd den ursprungliga formen igen.

Björn ger rådet att avvakta med nedklippningen tills man ser var och om det finns liv kvar. Även om bladen är bruna och döda kan grenarna vara vid liv och skjuta nya skott. När man ser att busken lever klipper man bort det som är dött och sedan kan man klippa in de långa grenarna som lever så kommer de att bilda nya skott.

En tumregel är ju att inte gräva bort något före midsommar oavsett vilka växter det gäller.

Jag gissar att många andra även har liknande bekymmer så kanske dessa råd kan vara till nytta.













Men några har klarat sig, kanske finns ett värde i att veta detta också. Bl. a. en liten unik samlarväxt Rh. proteoides samt den finska Rh. brachycarpum `Kullervo´ som är grön och fin med friska knoppar. Även Rh. Golfer samt  Rh. Oreonastes ser helt oskadda ut.




8 kommentarer:

  1. Margareta i Umeå22 april 2013 kl. 11:12

    Trots buskarna ser bedrövliga ut så ser dom inte döda ut i mina ögon.
    Har du tur så är det bara bladen som farit illa.
    Klokt att vänta och se.

    SvaraRadera
  2. Ge inte upp ännu för det kanske inte är helt förlorat utan dom repar sig lite längre fram :=)

    Om du vill lägga till dig som 'följare' av min blogg så ska du kolla på bloggens hö.sida där alla medlemmar finns.
    Det är en blå ruta med rubriken 'Anslut dig till denna webbplats' tryck in dig där.
    Sen är det bara trycka OK :=)
    Roligt att du vill bli följare :=)

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte hunnit kolla ännu i min trädgård vad som inte klarat vintern men det kommer nog visa sig sen. Man får vänta och se!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej Irene och välkommen! Roligt att du hittade hit - känner ju igen din vackra vovve!

      Ja, jag skall inte göra något förhastat men det är sorgligt att se. Tittar åt ett annat håll och gläds med allt annat som spirar just nu - försöker i alla fall!

      Radera
  4. Tråkigt med alla era fina råddisar hoppas det blir något kvar av dom. Vi har inte så många men jag har sett att ett par ser lite konstiga ut. Jag har beställt några från Linudden men det har ju inte gått att få dom ännu.
    Ha det bra /Carita

    SvaraRadera
  5. Äntligen har jag hittat hit! "Hinner" ju aldrig läsa bloggar av någon underlig anledning, det är ju egentligen så himla kul!
    Trist med alla ledsna roddisar. Samma här, dessutom har en massa av våra fina kuddväxter stendött.
    Kram från Eva o Sören

    SvaraRadera
  6. Min japanska ser likadan ut. Tack för tipsen!

    Anette

    SvaraRadera
  7. Midsommar har jag oxå som tumregel innan jag ger upp.
    Jag har en del rosor som verkar gett sig men vet att de ev.kan komma igen.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera