måndag 29 april 2013

Vårens förtrupper

Ingen värme, en ilsken, byig och envis vind som dånar i trädtopparna men det finns några tidiga vårblommare som ändå vågar visa sig till glädje och nytta för humlor och fjärilar som letar mat.


Cardamine glanduligera - ungersk tandrot

Primula - okänd namnsort

Primula marginata - dvärgaurikel

Hacquetica epipactis `Thor´ - gullflocka

Hepatica nobilis - vit, fylld blåsippa

Primula elatior `Jessica´

Saxifraga crustata

Paeonia mlokosewitschii - svavelpion




5 kommentarer:

  1. Vacker svavelpion dom väcker habegär hos mig.
    Jag är mycket förtjust i vivor i alla dess former.

    (Om jag lyckas posta det här inlägget har jag löst ett mysterium över varför jag inte lyckas posta på vissa webbplatser, javascript är inte aktiverat för chrome det här skriver jag över firefox istället)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga blommor! Haquetica epipactis 'Thor' köpte jag förra sommaren. Den har precis börjat titta upp och jag hoppas också på blomning snart - tycker den är så fin!

    SvaraRadera
  3. Vad våren har hunnit långt hos dig.
    Superfina, spännande växter.

    Önskar dig en skön och fin Valborgsmässoafton!

    SvaraRadera
  4. Oj vilken härlig vårblom du har på många fina!! Åå du äger en vit fylld blåsippa ser jag, lycka:)Hos mig är Saxifraga crustata inte i blom än och Thor har just tittat upp ...men vi är ju liite senare än vad ni är.
    Ha en underbar Valborg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit och välkommen till min blogg! Jag är väldans ny på "bloggeriet" men jag lär mig väl så sakta.

      Så mycket vår har vi inte men det ser så ut när man plockar ut några bilder och det blir mer koncentrerat.

      Ja, den vita blåsippan fick jag av min trädgårdsvän Håkan på Lindbro trädgård - den är verkligen fin men orkar knappt öppna sig i detta miserabla vårväder.




      Radera