onsdag 26 juni 2013

Cornus kousa var.chinensis `Schmetterling´

I början av trädgårdslivet planterade jag en Weigela hybrid `Red prince´. Busken blev spretig och ful och innan vi satte upp rådjursstängslet så tuggade rådjuren ordentligt på busken varje vinter och eftersom den blommar på fjolårsved så blev det inga blommor de första åren.

I fjol frösådde sig en Klematis i busken och jag skulle ha tagit bort den eftersom varken jag eller växter gillar när andra växter klänger sig in bland grenarna men den blev kvar till hösten. När jag klippte ner den såg jag med vilken kraft den vuxit in i busken. Buskens blad hade inte kunnat utvecklas  utan var insnärjda i Klematis´ långa tentakler och det blev förmodligen dödsstöten för den fula busken. I år blev det få gröna blad och de flesta grenar var döda så nu fick jag äntligen en anledning att ta bort busken.

Häromdagen planterades en ny buske på platsen Cornus kousa var. chinensis `Schmetterling´ en kinesisk blomsterkornell.

Den är en lövfällande buske som härstammar från Kina (chinensis!) där den växer i lövskogarnas undervegetation. Den bör vara härdig upp till zon 3 men som alltid är det mycket som spelar in om den skall klara sig. Den bör ha en solig och skyddad plats och får aldrig torka ut. Det finns ett antal olika namnsorter med varierande härdighet .


Blomningen sker i slutet av juni med sagolikt vackra blommor. På hösten utvecklas blommorna till röda jordgubbsliknande frukter och hela busken får en sprakande höstfärg i orange och rött. En växt med många fördelar under hela växtsäsongen.

Urusla bilder i regnet men naturen och trädgården får äntligen en riktig rotblöta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar