onsdag 14 augusti 2013

Bit för bit blir helhet så småningom

En bit på väg igen, den lilla rabatten närmast kameran är nu klar. Vattenfrågan löste vi genom att köpa några stora baljor som vi blötte torven i . Det sparar vatten och när det inte krävs så stora mängder torv så är dethär ett bra sätt.
 Alltid finns behov av omplaceringar när nya rabatter är klara. Hit flyttade jag den vackra lilla Rh. proteoides som med tiden fått en alltför undanskymd plats, den bör stå i skyltfönstret. Även Rh. forrestii var. repens är nu planterad samt en Hosta `Whirlwind´som nästan torkat bort på sin förra plats. Nu får denna del stå till våren.


Det blir en bit i taget...


Stora stenar på fel ställe, inget ovanligt.
En bit kvar tills det uppstår kontakt...


6 kommentarer:

  1. Lite större projekt än vårt, spännande att se i färdigt skick. Just nu får vi lite regn och molnen har tornat upp sig, få se vad det blir av det. Vi hörs./Catita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgårdsprojekt, stora eller små, tillhör trädgårdslivets höjdpunkter. Det är ju så roligt!

      I går passerade tre åskväder här och det osannolika hände, endast 3mm regn föll ur de blåsvarta molnen.

      Radera
  2. Väldigt fint kommer det att bli, ert woodland! Gillar alla mossiga stenar. Ni är proffsiga ser jag. Mängden torvblock får mig att undra om du hittat ett inköpsställe med överkomliga priser?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torvblock är dyrt och även den jordblandning vi gör när det blir så stora partier. Som medlem i STA kan man ibland köpa blocken från "förrådet" till överkomligt pris men om förrådet sinar så blir det plantskolans överpris som gäller. Är numera en lågpresterande konsument på de flesta områden så trädgården får kosta vad den kostar.

      Radera
  3. Det är så spännande att följa ert projekt nu när jag vet hur det ser ut i verkligheten också. Detta kommer bli superfint!
    Jag har sagt det många gånger förr men upprepar mig gärna en gång till; kombinationen av mossiga stenar, gröna växter och alla träden är så läcker! Alla som säger att det är fult med bar jord och som rekommenderar marktäckare borde besöka er och bli omvända!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nora! Glad blir jag förstås att du uppskattar och ser det jag så ofta tjatar om - att alla växter skall synas!

      Radera