torsdag 5 september 2013

Om rododendron kan han berätta!

Bengt och en glad åhörare i publiken
I går bjöd Trädgårdsamatörerna in till höstens första föreläsning. Den som stod för programmet och kunskapen var Bengt Carlsson, en rododendronkännare och "rhodoholic" som han själv kallar sig. När  passionen för en växt går över styr och blir ett beroende förtäljer inte historien.

Jo, jag har lyssnat till Bengt förut när han berättat om sina strapatser i Yunnans berg för att få se och uppleva dessa vackra växter i sina ursprungsmiljöer.
Det är otroligt fascinerande med människor som ägnat större delen av sitt liv åt en växt - nu återstår för Bengt att skriva en bok om rododendron så att vi äntligen kan få god litteratur på svenska om rododendronsläktet! En förhoppning från min sida! 

Bengt är en underhållande föreläsare som med humoristiska inslag delar med sig av sina otroliga kunskaper inom området.

Det finns omkring 1000 vildarter inom släktet, ett stort antal naturhybrider samt alla hybrider som korsats fram och där ingen längre känner till omfattningen.
Rododendron är det största släktet inom familjen Ericaceae dvs ljungsläktet och indelas i två huvudgrupper. Lepidota rododendron, oftast småväxta som har sköldhår på översidan av bladen. Detta saknas hos storväxta elepidota rododendron.

Rododendrons skönhetsvärde är så mycket mer än blommor, bladformernas variation, växtsättet och formerna, hos en del hittar man en vacker och framträdande bark, bladknopparnas varierande form och färg samt den oerhört vackra nytillväxten som i mina ögon är det grannaste av allt på denna växt. 
Den filtade undersidan på en del arter/sorter kallas för indument,  samma fenomen på bladens översida heter toment.

Bengt bedriver en plantskola för rododendron och där kan man hitta såväl rena arter från fröinsamlingar som Bengts egna korsningar.  Hybrider bör tillföra något nytt anser Bengt och en av hans ambitioner är att åstadkomma hybrider med senare blomning. Här kan man även hitta ett stort antal primärhybrider (art x art).

http://www.rhododendron.nu/

Det fanns många krukor till salu på växtbordet, samtliga förökade av Bengt. Ett unikt tillfälle att införskaffa några spännande sorter som aldrig kommer att hittas i de stora plantskolornas enahanda sortiment. Vad jag kunde se blev det snabbt tomt på borden och med mig hem följde fyra nya plantor. Sedan tidigare växer tre rododendron från Klöva i vår trädgård, plantor som artat sig väl och undgick skador denna vårvinter.

En liten brasklapp - jag tycker det är så nedlåtande mot denna vackra växt att kalla den för "roddis" ett vanligt vulgärnamn numera både i tal och text!

I väntan på att få en faktaspäckad svensk bok om rododendronsläktet i min hand får jag hålla till godo med dansken Niels Skjöldbergs utmärkta bok "Rododendron - arter, hybrider, samplanteringsväxter och skötselråd"

2 kommentarer:

  1. Åh, va intressant det måste ha varit! Och grattis till dina nya Rhododendron, skall de växa i det nya partiet ni har gjort i ordning?
    Rhoddis låter precis lika illa som Pellis - två ord jag aldrig har tagit i min mun!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Men så intressant att få höra på det!!!Jag har införskaffat en del nya Rhododendron i år från Lindhults bland annat.
    Ha en underbar dag !!

    SvaraRadera