tisdag 26 november 2013

Vad är detta?

Denhär trevliga växten har jag haft i trädgården i många år utan att riktigt veta vad det är. Jo, jag har haft mina gissningar och letat på nätet men ändå inte hittat riktigt rätt, det stämmer liksom inte.

Jag har inte köpt den utan den följde med - förmodligen som frö - i en kruka från en växtmarknad.

Den är en tidig vårblommare, den blommar samtidigt som många vårlökar och där den växer är det ganska skuggigt, blommorna är helvita och liknar vitsippans.

Vore trevligt att få ett korrekt namn på denna lilla skönhet, tyvärr är bilderna inte de bästa.


2 kommentarer:

  1. Ser ut som en Sippruta ,Thalictrum thalictroides. Goggla och jämför men min blommar länge.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Berit, ser ut att stämma när jag googlar på bilderna. Jag har varit inne på Anemonella thalictroides och det verkar som om de båda namnen är synonymer? Det märkliga är att jag får upp helt olika bilder på de båda namnen och de bilder som visar Anemonella thalictroides liknar inte riktigt växten.

      Radera