lördag 5 april 2014

Att skapa olika trädgårdsmiljöer

Om jag skulle tvingas välja bland alla de olika sysslor som ingår i arbetet med en trädgård så är det nog skapandet av olika trädgårdsmiljöer som är det roligaste av allt.

I början handlade det mest om att köpa växter, blommande, vanliga växter som fanns att köpa i varje plantskola. De har blivit vanliga just därför att de sällan kräver någonting, de bara växer på så snällt var man än placerar dem. Med tiden kan dock många bli rätt besvärliga eftersom de fortsätter att växa och snart har man en djungel av växtlighet där man knappt kan urskilja de enskilda växterna och på sensommaren brukar sådana rabatter inte vara så dekorativa.

Utmärkta nybörjarväxter som inte sviker odlaren och som håller trädgårdsintresset vid liv.

Här på framsidan fanns tidigare en plantering med allehanda växter, många växte sig höga och klarade inte av vinden som ständigt blåser just här. Det var också en rabatt som fick ta emot växter som jag inte visste var jag skulle plantera - jag köpte växter först och letade plats för dem där det fanns utrymme.

För några år sedan grävde vi bort allt, fyllde planteringarna med hälften jord, hälften grus för att få till en bra dränering. Rabatten är också upphöjd vilket gör att det inte blir stillastående vatten under växterna. Nu växer här barrväxter av karaktären mycket långsamväxande blandat med lågväxande stenpartiväxter. Den ettriga vinden fäller inte längre några plantor och planteringarna håller sig snygga faktiskt under hela året.

 Eftersom hela trädgården är uppbyggd i skogsmiljö där vi efterhand har grävt oss fram bland stenarna, föll det sig ganska naturligt att skapa woodlandmiljö och det är också de växter som jag så småningom kommit att uppskatta allt mer. Det är växter som kräver torvbaserad jord med lägre pH värde, som aldrig bör torka ut och inte utsättas för gassande sol hela dagarna. Dit hör t.ex. magnolior, rododenron, trillium och en uppsjö av mindre vår- och höstblommande perenner. Hostor är utmärkta woodlandväxter. Här prioriterar jag vackra blad och spännande växtformer framför blomning. Många eleganta barrväxter med karaktär kan planteras i denna miljö
Vårt woodland som vi påbörjade för ca 5 år sedan växer. Det är arbetsamt att gräva bort allt ogräs och dålig jord i den steniga marken men det är värt besväret. Jag rensar sällan ogräs. Här är det inte färdigplanterat och ser lite ödsligt ut såhär tidigt på våren men det är ingen brådska, jag låter det växa fram i min egen takt. Några magnolior till blir det med all säkerhet men överplanterat får det inte bli.

Mitt senaste projekt, högst upp i trädgården intill rådjursstängslet har jag grävt fram under några år. Marken är svårforcerad och helt infiltrerad av rötter så det blir en bit i taget, kuperad terräng som jag försöker jag framhäva. Här kommer solen till ganska bra så det blir planteringar för ljung och små, långsamväxande miniatyrbarrväxter. Olika sorters ljung planteras så att det blir både höst- och tidig vårblomning, några enstaka primulor får också plats. Försöker undvika att rada stenar för att det hela skall få en naturligare framtoning.
Naturen här är den som sätter ramarna och innanför dessa ramar får fantasin flöda. Jag har aldrig kunnat rita upp en plantering på ett papper utan jag sätter mig på en sten och filosoferar. Ibland är det idétorka och kreativiteten lyser med sin frånvaro, då väntar jag. Plötsligt finns tanken där om hur detta skulle kunna se ut och då är det bara att sätta igång. Åtskilliga timmar har jag suttit och bara låtit tankarna fara, dessa stunder är högtidsstunder och det bästa med trädgård! Att först skapa miljön  sedan blir det så mycket lättare att hitta lämpliga växter - inte tvärtom.



3 kommentarer:

  1. En av de sakerna som jag verkligen gillar med er trädgård är att den känns både naturlig och "kontrollerad" (hittar inget bättre ord) på samma gång. Du lyckas verkligen med konststycket att få det att se naturligt trots att det är du som planterar och inte naturen. Och alla som är så "rädda" för bar jord borde åka på studiebesök till dig och se att det inte alls är fult - det framhäver växterna på ett jättefint sett tycker jag!

    Och visst är de bästa trädgårddstunderna de när man sitter ner i sin trädgård och funderar, filosoferar eller bara lyssnar på fåglarna och njuter!

    Lycka till vidare med woodlandet, skall bli spännande att se hur det utvecklas!

    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fina bäddar! Jag har också en trädgård som inte låter sig ritas fram och jobbar med naturen lite som du, fast mitt i en storstad.

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt att läsa om dina trädgårdsprojekt. En trädgård blir ju aldrig färdig, utan förändras hela tiden. Woodland är fint, där kan man ha mycket trevligt. Jag förstår att du vill ha magnolior, de är fantastiskt vackra. Här på Västkusten börjar de ludna knopparna redan slå ut på flera ställen har jag sett.

    Även om jag själv inte har någon "fin" trädgård, besöker jag gärna sådana för att se och lära mig lite om hur det fungerar med alla växter. Jag förstår att det måste få ta sin tid att tänka ut hur man vill ha det och sedan skapa dessa miljöer. Att tävla om att göra trädgårdar på tid känns för mig så fel det kan bli.

    Jag älskar de gamla hederliga torpväxterna som irisar, dagliljor, nävor, astilbe osv, och brukar ofta sälja lite sådana på olika växtmarknader. Däremot vill jag inte ha några dyrbarheter, för några rådjursstängsel ska det inte vara här. Tvärtom vill jag ju ha en fin miljö för både små och stora djur på min äng, och det mest "trädgårdsaktiga" jag tänker greja med utomhus inom den närmaste tiden blir att göra lite nya såytor med viltåkerväxter (främst olika sorters klöver) i delar av ängen. Då lägger jag först kycklingnät över dem, men när det har vuxit upp en bit är djuren välkomna.

    Nu ska jag gå och plantera om lite vildpelargoner (P. iocastum) som jag har sått.

    SvaraRadera