fredag 30 maj 2014

Skogsbrand

I går kväll strax innan kl.18.00 hade jag äntligen fått ner de inköpta sommarblommorna i krukorna. Tycker inte jag har så många krukor men det blir en del arbete ändå. Kallt var det ute och den kraftiga, ettriga vinden som blåst dygnet runt de senaste fyra, fem dygnen visade inga tendenser att mojna.

När jag klev in i huset såg jag genast att strömmen var borta och mindes att jag hört ett kraftigt brak i skogen strax innan. Jag sprang ut och kände röklukten och såg eldslågor som slog upp i skogen bakom trädgården. Strax bakom den stora rishögen på bilden brann det för fullt.


Maken ringde brandkåren och jag sprang upp till elden och försökte släcka med de tillhyggen jag hittade, grova pinnar och mina gummistövlar. En stor asp hade fallit över elledningarna och orsakat gnistbildning som i sin tur snabbt antände den torra marken. Det brann i mossan, barren, kvistarna och trädrötterna men elden hade inte hunnit sprida sig mer än över några kvadratmeter och jag lyckades få stopp på de öppna eldslågorna. Något vatten hade vi inte eftersom strömmen var borta.

Brandkåren kom snabbt då de råkat befinna sig i närheten,  det fanns inget för dem att göra men de fyllde flera hinkar och kannor med vatten och vi fick beskedet att vi måste vakta brandhärden.

Ringde Vattenfall och anmälde strömavbrottet och de skulle komma snabbt. Vi satt där i skogen och väntade och väntade och väntade....det knakade till varje gång den stora aspen sänkte ledningarna ännu lite närmare marken. Efter tre timmar anlände montörerna och när de väl kommit på plats så gick arbetet snabbt, kl. 22.00 hade vi ström igen.

Det finns en historia bakom detta, det här nämligen är andra gången elledningarna förorsakat en skogsbrand. Då brann ett större område ner här i skogen.  När vi flyttade ut hit hade vi ständiga strömavbrott pga nedfallna träd på linjerna. För ca 7 - 8 år sedan tog Vattenfall tag i problemet och grävde ner många kilometer av elledningar , bl.a. går de rakt över våra åkrar ungefär 50 m från huset. Men den sista sträckan till huset vägrade de åtgärda och lämnade kvar de gamla luftledningarna som nu går genom skogen till transfomatorn, en sträcka på ca 250 - 300 m. Den sträckan kostar oss fortfarande strömavbrott samt brandfara och regelbundna kostnader för Vattenfall som ansvarar för att rensa ledningsgatorna och underhållet av stolparna. Det finns alltså inga vinnare på denna småsnåla hantering, bara förlorare.

I morse kontaktade jag Vattenfall. För första gången i mitt liv har jag pratat med en dator, alltså inga knapptryckningar utan en röst som ville veta mitt ärende. "Ursäkta, jag förstår inte" svarade datorn när jag desperat försökte förklara vad jag ville. Sådär höll vi på ett bra tag och konverserade, datorn och jag, tills det äntligen kom en mänsklig röst i luren. Och här drog jag äntligen en vinstlott för Ludvig som svarade visade sig vara både vänlig och lyssnande och  tänk så tacksam man kan bli för det lilla. Nu är en SOS anmälan gjord med önskemål om att få jordledningar nergrävda fram till huset. Inte ens en veckopeng för en av Europas ledande energiföretag men för oss en stor trygghet. Nu återstår att se om denna anmälan ger något som helst resultat.

Att vi upptäckte branden så snabbt räddade oss den här gången, det är knastertorrt i marken och med den hårda vinden som låg rakt mot huset hade elden snabbt spridit sig. Jag törs knappt tänka på hur det kunde gått om vi legat och sovit...

4 kommentarer:

  1. Ojoj..vilken tur att ni upptäckte branden! Så oroligt att ha det så där! Hoppas att dom nu åtgärdar det!

    SvaraRadera
  2. Oj då!
    Som du säger tänk om ni sovit.
    Fnissade över din konversation med datorn men mest nervös muntterhet över att det kunde gått riktigt illa. Livet är lite absurt ibland

    SvaraRadera
  3. Men fy va läskigt! Vilken tur att du upptäckte branden. Det är ju så torrt ute nu och med vinden som har varit kunde ju detta gått riktigt illa.
    Hoppas Vattenfall gräver ner ledningarna!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Men hu så hemskt! Det kunde ju verkligen ha gått riktigt illa!! Brfa att du fick tag på någon att prata med som lyssnade, sen är det barf att hoppas att hans chef..och hans chef...och hans chef...osv. lyssnar på honom. Man får önska LYCKA TILL!
    Vi har också lite problem med dom elansvariga här på Gotland. Vid vår infart finns en kraftledning som går tvärs över vägen. För några år sen var dom här och rensade upp elgatan på andra sidan vägen, men inte på vår sida som går in i kohagen. vi frågade då varför. NJae, det skulle dom göra året efter. Nu är det helt igenväxt och dom stora tallar, granar och askar som växer där börjar hänga över elledningarna. Man undrar ju vad som MÅSTE HÄNDA för at dom ska komma och ta bort grenarna åtminstone. Fast vi ser ju helst att dom tar bort en massa träd, dom står alldeles för tätt och är mogna för 10-20 år sen - dom har börjat ramla i blåst!
    Har läst tillbaka lite - och det är väldans tjusigt i ert woodland!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera