tisdag 9 september 2014

Apropå arbetslinjen

En liten historia med knorr av den tyske författaren Heinrich Böll.

I en hamn på Europas västkust ligger en fattigt klädd man vid sin fiskebåt och dåsar. En tjusigt klädd turist promenerar på stranden och njuter av idyllen. Han stannar till vid den dåsande fiskaren som sömnigt rätar på sig och trevar efter sitt cigarettpaket. Innan han funnit det har turisten redan erbjudit honom en av sina. Turisten inleder ett samtal.
- Ni kommer att få fin fångst idag.
Fiskaren skakar på huvudet.
- Men jag har hört att vädret är gynnsamt.
Fiskaren nickar.
- Ni ska alltså inte fara ut?
Fiskaren skakar på huvudet och turisten börjar känna sig lite obekväm.
- Å, ni mår inte bra?
- Jag mår alldeles utmärkt, säger fiskaren, jag har aldrig mått bättre.
- Men varför far ni inte ut och fiskar då?, frågar turisten
- Därför att jag redan har varit ute, svarar fiskaren
- Var fångsten bra?
- Jo då, den var så bra, att jag inte behöver fara ut en gång till idag. Ja till och med så bra att jag har nog för imorgon och i övermorgon också.
- Hmm.. ja, jag vill ju inte blanda mig i era personliga angelägenheter, säger turisten, men föreställ er att ni for ut en andra, en tredje, kanske till och med en fjärde gång idag, och ni skulle få tre, fyra gånger så stor fångst… föreställ er det.
Fiskaren nickar.
- Ni skulle, fortsätter turisten, kunna fara ut två, tre, kanske fyra gånger inte bara idag, utan imorgon, i övermorgon, ja varje gynnsam dag. Vet ni vad som skulle hända?
Fiskaren skakar på huvudet.
- Ni skulle senast om ett år kunna köpa er en motor, om två år en båt till; om tre eller fyra år kunde ni kanske ha en liter kutter och med den skulle ni naturligtvis få större fångst – en dag skulle ni ha två kuttrar, ni skulle kunna bygga ett litet kylhus, ett rökeri kanske, och sen en konservfabrik, flyga omkring med egen helikopter, lokalisera fiskstimmen och dirigera era kuttrar via radio. Ni kunde öppna fiskrestaurang, exportera hummern direkt till Paris utan mellanhänder – och sen……  Turisten tystnar ett ögonblick av ren överentusiasm.
-  Och sen…, försöker han igen, men blir åter stum av upphetsning.
- Ja, och sen?, frågar fiskaren tyst.
- Sen, säger turisten hänförd, sen kunde ni lugnt sitta här i hamnen, dåsa i solen – och se på det härliga havet.




Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar