lördag 22 november 2014

Rhododendrons komplicerade värld

Rhododendron tillhör familjen Ericaceae, alltså samma som ljungväxter och är släkt med både blåbär och lingon. Släktet är oerhört stort och det beräknas att det finns runt tusen rena arter av Rhododendron, antalet hybrider vet ingen men Niels Skjöldberg skriver i sin bok "Rhododendron" att det finns nästan 25.000 hybrider. Boken utkom år 2000 så sedan dess har många hybrider sett världens ljus.

Naturen ger oss arter, människan skapar hybrider men riktigt så enkelt är det inte alltid. Vanligtvis håller sig arterna åtskilda, de växer t.ex. på olika höjder i bergsmassiven men ibland är det geografiska avståndet tillräckligt nära och råkar då arterna blomma samtidigt så kan det  uppstå en naturhybrid, alltså ingen ny art.

Har du köpt en Rhododendron i någon av de stora växtkedjorna är det med stor sannolik en hybrid. Vill man ha rena vildarter får man vanligtvis vända sig utomlands men hos Linudden trädgård utanför Nyköping finns en hel del spännande arter varje säsong.

Måste det vara en art? Nej, naturligtvis inte och att tränga djupare in i rododendronvärlden kanske många skulle placera under avdelningen för onödigt vetande. Jag tycker det är en oerhört spännande värld och jag har försökt identifiera vilka växter i min trädgård som är rena vildarter, mina växter får alltså utgöra ett arbetsmaterial för att öka min kunskap. Jag har läst, googlat och fått hjälp av kunniga  odlare men det är komplicerat,  jag är inte tvärsäker alls men det här är vad jag tror är arter i trädgården. På vägen har jag fått ny kunskap.

* Rh. proteoides
* Rh. campylogynum var. myrtilloides
* Rh. campylogynum `Black´
* Rh. kermensina Rose (japansk azalea)
* Rh. calophytum
* Rh. calostrotum `Rock´s form´
* Rh. campanulatum
* Rh. camtschaticum
* Rh. chamaeunum
* Rh. edgarianum
* Rh. forrestii var. repens
* Rh. hirsutum var. flore pleno
* Rh. impeditum
* Rh. insigne
* Rh. keiskei `Ebino´
* Rh. pachysantum  (två exemplar)
* Rh. quinquefolium
* Rh.roxieanum
* Rh. roxieanum var. oreonastes
* Rh. bureavii
* Rh. luteum
* Rh. makinoi `Silber´

Två av mina favoriter i trädgården Rh. degronianum ssp. yakushimanum `Koichiro Wada´ och Rh. degronianum ssp. yakushimanum `Yaku angel´ har jag inte lyckats fastställa om de är arter eller hybrider, troligen det senare.

Bilder från trädgården, variationsrikedomen är stor!

Rh. campylogynum var. myrtilloides
Rh. pachysantum

Rh. calophytum
Rh. roxieanum var. oreonastes
Rh. proteoides

2 kommentarer:

  1. Intressant att få veta mer om rhododendronens underbara värld och vilka spännande arter och sorter du har. Förr eller senare kommer jag nog att prova på detta också. Krävs lite mer utrymme bara, men det kan vara på gång. Får sannolikt arrendera en bit av den närliggande skogen på långtidskontrakt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Tänk va många fina Rhododendron det finns! Jag är så glad för mina nya som jag köpte just på Linudden i somras - de är verkligen en tillgång i trädgården året om (inte minst nu när det mesta är grått och trist).
    Kram Nora

    SvaraRadera