måndag 15 december 2014

Trädgårdssäsongen 2014 ( 4 )

De första veckorna i april är tider av förväntan och det känns avlägset till sommarens torrperiod, så långt att jag väljer att inte ens tänka sådana tankar. Vintern har varit osedvanligt omtänksam mot trädgårdens växter, ingen tjäle i marken och de städsegröna växterna behöver inte skyddas mot vårsolen. April är också den mest arbetsintensiva månaden på året, nu lönar det sig att rensa alla eventuella ogräs som sticker upp, marken är fuktig och det är lätt att rensa. Drömmen om den arbetsfria trädgården är och förblir en dröm, den enda mask som inte platsar i trädgården är latmasken. Fast...jag betraktar det egentligen inte som arbete, trädgården är en hobby.


Städat, gödslat och påfyllt i planteringarna, nu får naturen ta vid.


Hundtandsliljorna tillhör de tidiga vårblommorna, snabbt framme när kylan släpper taget för att sedan helt försvinna under sommaren. Här Erythronium dens-canis `Pink perfection´


Några nyinköpta barrväxter samt ett antal ljungplantor, redo för plantering. Rabatterna gjorde jag i ordning hösten innan.


Allium giganteum grönskar snabbt på våren. Det här är den enda Allium jag vågat mig på att plantera. Den håller sig på sin plats men många sorter av Allium är för invasiva för mig, de kan lätt bli till bekymmer i trädgården.


I skogsträdgården har det inte hänt så mycket ännu i början av april.


Tulipa corona är en trogen återkommande botanisk tulpan, jag gillar den och har haft den länge i trädgården, bör delas med jämna mellanrum. Annars är det många år sedan jag planterade nya lökväxter, bladmassorna som ligger kvar halva sommaren är ingen prydnad precis. Jag har också fått in Scilla i trädgården och kämpar varje vår med att gräva upp massor, hittills har jag förlorat kampen. De får gärna växa i grönytorna där den blåa färgen lyser upp tidig vår men i fallet Scilla är det inte jag som bestämmer.


Det här är en lika skön upplevelse varje vår, bladutspringet hos Paeonia mlokosewitschii svavelpionen.


Herrgårdspionen Paeonia x hybrida med sina vackra borstar.


Dessa märkliga röda kringlor tillhör Adiantum pedatum - frilandsadiantum. När de skira bladen börjar grönska övergår den röda färgen till svart. Frilandsadiantum tillhör favoriterna i trädgården, de håller stilen tills frosten tar dem med ett stort prydnadsvärde. Har två stora ruggar som nog borde delas men jag har så svårt att sticka ner spaden i dessa vackra växter.  Nästa år....

1 kommentar:

  1. Oj så jag avundas dig dina otroligt prydliga rabatter, fast jag gillar ju våra djungelrabatter också när dom är i ordning. Jag har tyvärr ingen stenig skogsbacke och det går inte att göra sånt på konstgjord väg även om man kan göra mycket konstgjort i en trädgård. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera