tisdag 26 maj 2015

Nu får det anses bevisat

Rh.` Horizon monarch´
För två år sedan anlitade vi en arborist för att ta ner ett antal träd i utkanten av trädgården. Jag var övertygad om att trädens rötter var orsaken till att många växter inte utvecklades som förväntat. De överlevde men tillväxten var minimal och de som skulle blomma orkade aldrig producera någon blomning. Jag har gnällt och beklagat mig en hel del över detta men ingen verkade tro mig. Jag har aldrig planterat något direkt under stora träd men var övertygad om att rötterna letat sig in i planteringarna. Man kan ofta läsa att trädens rötter inte sträcker sig längre ut än kronans omkrets men det stämmer inte, det har vi sett många gånger när vi grävt bort trädrötter. Nu händer det saker i trädgården, ifjol blommade tranbäret för första gången och jag kan se på samtliga växter att det skett en förändring både vad gäller blomning och tillväxt. Jag räknade till åtta Rhododendron som aldrig blommat tidigare men som nu sätter knopp,  t.ex. den här Rh. `Horizon monarch´ som funnits här i kanske åtta år.


De första åren märks ingenting men med tiden äter sig trädrötterna in i planteringarna och tar det mesta av tillgänglig fukt och näring och våra trädgårdsväxter har svårt att konkurrera med träden och avstannar i växten. Tre små Rhododendron blommar för första gången i år `Yellow dane´ `Crane´ och `June yellow´ så trädrötternas intrång tycks drabba både små och stora växter.

Kommer inte exakt ihåg när Rh. `Flava´planterades men mer än sex år sedan är det säkert, aldrig blommat förut. Två år efter att träden togs bort ser det ut såhär.



3 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Fast just nu spelar det egentligen ingen roll för mig vad det är på bilderna, eller hur växterna ser ut - ALLT är underbart! Fast dina rådisar är fantastiska.....
    I morgon ska jag gå en ordentlig runda i trädgården för första gången, det finns massor som jag missat - men det kommer ju nytt hela tiden. Ska bli riktigt spännande......
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Glömde tala om att jag numera får äta precis ALLT enligt läkaren, inga som helst problem. MEN...mår jag dåligt av nått så får jag sluta äta det! Bra och med tanke på ur illa jag mådde innan så mår själva magen alldeles excellent nu! Visserligen kan jag bara äta pyttepyttelite, men det är alldeles perfekt för mig som är en tjockis!! Gick ner 5,5 kg på sjukan tgrots att man inte rörde på sig alls!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Det här med trädrötter är jättesvårt. Man behöver ju träden, men jag har också märkt att t ex häcksnuttar nära träd ligger efter i tillväxten. Tillgången till vatten är så klart avgörande för växterna runtomkring. I år har det regnat dubbelt så mycket än normalt i maj och vattnet verkar ha räckt till alla. Ormbunkar och inte minst rhododendron stortrivs. När våren är torr, kommer träden ut som vinnare ur kampen.
    Som jag bor, vid foten av ett mer eller mindre kalt berg på Västkusten, behöver jag även tänka på dräneringen. Vid störtregn har vi tre små bäckar som rinner ut i trädgården.
    Ja, det här är ett ämne som intresserar mig mycket och jag har många gånger undrat, varför det saknas uppgift om växternas rotsystem i de kommersiella växtbeskrivningarna. Ytligt eller djupgående, kompakt eller spretigt? Hur svårt kan det vara för den som driver upp växter?
    Nå ja, vi lär oss allt eftersom.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera