tisdag 9 juni 2015

Äntligen...

...har stormvindarna lagt sig till ro och det dånar inte längre i takplåten och trädens kronor. Vi har ägnat de senaste dagarna till att röja upp i trädgården. Fyra stora träd har fällts, ett av sig själv, mitt blanda alla planteringar. Jag får nog erkänna att det kändes nästan övermäktigt att titta på alla grenar, kvistar och löv som täckte ett stort område, dessutom spån från motorsågen som gjorde allt nästan vitt. I alla växter hängde det skräp av träden men väldigt lite blev skadat kunde jag se när det blev städat. I skogen utanför rådjursstängslet har vi nu ytterligare en flera meter hög rishög som vi nog inte orkar flytta en gång till. Nya tag...

Det blommar...överallt och tiden rusar snabbt iväg och det hela är över, några bilder har jag hunnit ta.

Paeonia mlokosewitschii svavelpionen har varit vacker i år.


Malus toringa `Freja´ prydnadsapel - ett litet, välformat träd med rödaktiga blad och vackra blommor.


Blå bergsvallmo Meconopsis x sheldonii `Lingholm´ klarade stormvindarna utan att brytas av.


Överallt på snödroppsträdet Halesia monticola hänger de blommande dropparna på undersidan av grenarna, riktigt söt är det lilla trädet som mer liknar en buske här hos oss.


Ett av mina favoritträd, den grönbladiga solfjäderslönnen Acer shirasawanum


4 kommentarer:

  1. Skönt att jobbet med träden är klart nu kan jag tänka mig! Det är otroligt hur mycket skräp det blir av bara ett träd.
    Här är det också lugnt idag. Sol från blå himmel och vindstilla - då njuter jag lite extra av utsikten och fågelkvittret!
    För egen del är det ogräsrensning som gäller nu. Regnet i maj har inte bara hjälpt de önskade växterna, ogräset frodas det med. Just nu är det slänten nedanför huset som jag rensar. Jag åker hem till Norge med pojkarna några dagar nu och då skall Peter börja lägga sten. Grus och kantstenar ligger redo vid infarten återstår "bara" att beställa gatsten och lägga ut alltihop. Mitt bidrag blir att rensa bort ogräset på platsen innan markduken som skall ligga under gruset skall läggas ut. Blir spännande att se hur det ser ut sedan när vi kommer hem igen på måndag:-) Det kommer långtifrån vara klart, projektet blir ganska omfattande, men det är skönt att komma igång ändå. Just denna platsen är synlig från nästan hela tomten och huset och är ju allt annat än snygg!
    Hoppas ni får en fin, lugn och solig dag i er ljuvliga trädgård!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Ni har verkligen haft tur i oturen! Att det blåste så hemskt hos er - här ligger vår dal i lä för västvindar så vi klarade oss.
    Snödroppsträd har jag varken sett eller hört talas om, så fint med klockorna som hänger från grenen!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  3. Oj, det låter som mycket jobb! Konstigt att det ska hålla på att blåsa så mycket hela våren. Här tar det fortfarande i ordentligt och decimeterlånga bitar av bladverk slits av träden och sprider sig över trädgården som nyss var städad.
    Jag gillar alla lönnar. De har vackert växtsätt från stora och pampiga till små och delikata för att inte tala om färgerna. Snödroppsträdet också läckert.

    Hoppas nu inte träden gjort alltför stor skada och var rädd om dig i röjningen
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Här har vi äntligen fått värme och vinden har lagt sig. Det har tagit tid att röja här också, men det mesta har ändå klarat sig rätt bra. Snödroppsträdet var så fint, har inte sett det förut. Tänk vilken variation det finns i växtriket, så mycket nytt man upptäcker hela tiden. Det är en ständig glädje med trädgård, trots motgångar ibland/ Titti

    SvaraRadera