lördag 27 juni 2015

Blommor, blader och barr

Det känns som om jag inte ligger i fas med tiden, det har inte sjunkit in att vi redan passerat midsommar. I trädgården händer det något hela tiden som kräver uppmärksamhet och åtgärd. Vädret verkar ha stabiliserat sig, åtminstone vindhastigheten. Förutom de hårda vindarna har vädret passat mig utmärkt, lagom med regn har gjort att vi hittills inte fått några torkskador och måttliga temperaturer ger ett skönt arbetsklimat och god nattsömn.

En liten bildkavalkad från några delar av trädgården, Thuja occidentalis `Rheingold´ lyser ikapp med morgonsolen bakom alunroten som sträcker sina blomstänglar mot skyn.


Jag saknar de vackra sälgstammarna som blev ett offer för vindarna men för växterna kommer det att bli bättre när rotkonkurrensen är borta. Ökat solinsläpp kommer dessvärre att påverka negativt men i år har det mulna vädret gjort att inget blivit bränt av solen ännu.


Här tog vi bort ett antal höga perenner i fjol höstas och fyllde upp med ny, grusblandad jord. Nu i vår fyllde jag på med mera jord och grus och lite sten för att få en upphöjd plantering. Nya miniatyrer av barr är nu planterade, lite plats finns kvar för några små saxifragor eller annan kuddformad växt.


En okänd Dactylorhiza som återkommer så snällt varje år. Här framför Hosta `Praying hands´


En tjusig variant av sockblomma är Epimedium grandiflorum `Nanum´ som nu har blommat över men jag som gillar vackra bladverk tycker att den är väl så fin utan blommor.
Vårens projekt, stubberiet, börjar växa till sig och hos ljungplantorna syns de olika färgvariationerna på barren. Vi saknar fortfarande trädet `Maackia amurensis´ som vi beställt men som inte kommit ännu. Ett antal häxkvastar har planterats och häromdagen hade vi besök av våra goda trädgårdsvänner från Östergötland som kom med två otroligt fina plantor, Codonopsis vinciflora och Anemonopsis macrophylla som också fått plats här. Om Viviannes och Gunnars vackra trädgård kan man läsa här


7 kommentarer:

  1. Skönt med mer sommarbetonat väder, tror nog att även växterna tycker likadant. Kul och inspirerande att få se mer av det vackra stubberiet! Vi kommer att jobba hårdare med vårt när vi får semester snart. Just nu är det verkligen ingen kul syn.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilka njutningsfulla bilder. Har du någonsin sett "småfolk" dansande där ;-)? Du har ju skapat en miljö för tomtar, troll och älvor ;-)! Du får smyga på småtimmarna innan dimman har lagt sig och kolla vad de har för sig...
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. De enda väsen jag sett springa mellan stenarna är de lokala mössen, de som snodde mina sippor i våras men jag sover ju när knytten har fest!

      Radera
  3. Du har så mycket fint i din trädgård, Gunilla. De mossbeklädda stammarna och stenarna ser så härliga ut, och stubberiet blir säkert en fantastiskt fin miljö med alla små ljungplantor och annat trevligt som växer mellan stubbarna och grenarna. Dactylorhizan är så fin och visst har sockblomman ett vackert bladverk.

    Här är ängen på topp nu, full av härligheter som ängsskallra, rödklöver, rödfibbla, prästkragar och slåttergubbar för att nämna något. Uppe i skogskanten blommar strandiris och fingerborgsblommor. Din lilla thuja var ju gullig - helt olik den ca 12-15 meter höga som står utanför mitt vardagsrumsfönster och skymmer sikten. Men det finns hopp. Den andra "siktskymmaren", en stor lönn, sågade hyresvärden ner härom dagen. Innan han gjorde det, knackade han till och med på för att informera mig om saken! Glädjande, även om jag vet att han är bättre på sådant än sin mamma. Så småningom ska även thujan bort, och då får jag åter nästan samma utsikt som jag hade när jag flyttade in för 14 år sedan. Jag hoppas att de tar den ganska snart, eller åtminstone inte väntar till våren. Skatorna har nämligen häckat i den varje år på sistone, och det skulle vara synd om några ägg eller ungar strök med.

    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack Olle, tänka att du såg den lilla tujan som heter Teddy, jag är så förtjust i den! Du får börja blogga Olle så jag får se din äng någon gång. Att åstadkomma en blommande äng är något av den största utmaning man kan göra i trädgårdsvärlden. Många har försökt, få har lyckats. Rödklöver är humlornas bästa vän, kul att du har den i din blomsteräng.

      Radera
  4. Jag är inte så aktiv på några trädgårdsforum längre, men ett par färska bilder på min äng hittar du en bit ner här:
    http://tradgard.ifokus.se/discussions/557e98138e0e740b2700007e-iris?discussions-1

    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag sett din äng Olle! En viktig insats för att främja den biologiska mångfalden, alla borde ha en blomsteräng. Jag har försökt en gång för länge sedan men hade inte tillräcklig kunskap och allt ogräs konkurrerade ut ängsblommorna.

      Radera