onsdag 2 december 2015

Växtidentifiering - någon?

Jag vet att det finns så många kunniga växtkännare där ute så jag tar en chans och prövar om någon möjligen kan identifiera denna vackra Hosta. Släktet tillhör favoriterna i trädgården och jag har hyfsad kontroll på namnen på de flesta men namnet på den här vackra bladplantan har jag inte lyckats hitta, släktet är ju hur stort som helst numera.

Jo, jag vet, att identifiera en Hosta i efterhand är nog så nära en "mission impossible" som man kan komma men om man inte frågar får man heller inget svar.

Jag vann denna planta på ett växtlotteri hos Trädgårdsamatörerna för många ( 8 - 9 ?) år sedan, en ledtråd där man kan utesluta nya hybrider. Plantan skulle jag säga är en medelstor Hosta men med en speciell egenskap som kanske gör att den kan identifieras av någon som har den i odling. När bladen utvecklas på vår/försommar är de nästan självlysande, gulgröna med vågiga bladkanter. I slutet av juli börjar de nya blad som kommer ändra färg till nästan helgröna och de krusade bladkanterna försvinner, en ganska radikal förvandling som sker varje år.

I maj månad när den börjar växa ser den ut såhär;


En bild från juni månad, kanske är den som vackrast just nu.


En mulen dag i juli och här kan man skönja att de nya bladen som kommer underifrån har en annan färg och karaktär.


En delning av Hostan jag gjorde för några år sedan som fick plats strax innanför rådjursstängslet. Här kan man tydligt se de gamla bladen som finns kvar underst och de nyare bladen som är nästan helgröna och  där de vågiga bladkanterna är borta. Bilden är tagen i september.


7 kommentarer:

  1. Inte för att jag är någon expert men det kan vara en Albopicta. De är finast på försommaren för att senare bli mera gröna. Blommorna ska vara lila på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrika, jag tror du har rätt! Det finns en utmärkt databas på nätet som heter Hosta library.
      Där beskrivs vad jag tror är denna Hosta. Den registrerades 1987 och uppstod som en avvikelse på en annars grön planta. Just den märkliga förändring i bladverket som den genomgår under sommaren beskrivs också och blommorna är lila.

      Det korrekta namnet bör då vara Hosta fortunei var. Albopicta.

      Radera
    2. Ja, så bra då fick jag hela namnet. Ska försöka lista upp alla Hostorna i vinter och lär säker kika in i Hosta library för hjälp.
      Skön helg!

      Radera
  2. Hei!
    Jeg kan ikke hjelpe deg. Du skaper så fine miljøer med plantene og rundt. Nydelig gul peon.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  3. Jag är som sagt ingen växtkännare, men tycker den är väldigt vacker bredvid pionen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Jeg kjøpte min første Hosta i år, og vet dermed svært lite om dem.
    Men jeg ser at det er vakre bladplanter, og det blir flere etterhvert.

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker Hosta! Så bra att du fick namnet på den, det är annars svårt med Hostor när det finns så otroligt många att välja på.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera