onsdag 3 augusti 2016

Slingerklocka Codonopsis convulvulacea `Forest form´

Nu i dagarna har slingerklockan slagit upp sina vackra blåa blommor. Den är planterad i skogsträdgården i surjord och får klättra upp i rådjursnätet. Den är nu ca 180 cm hög och full med knoppar. En av de utvalda växter som fått extra mycket vatten, absolut värd att fjäska för.


Den är ny för i år så mina erfarenheter av växten är inte stora. Den skall vara härdig åtminstone till Mellansverige och trivs bäst med vandrande skugga, inte för starkt solljus.


11 kommentarer:

  1. Denna var ny för mig, va fin den är! Låter som att den skulle kunna vara ett fint komplement till Klematis i de lite skuggigare delarna av trädgården. Jag får nog läsa på lite mer om denna förstår jag.
    Nu håller vi tummarna för att det ska regna i natt som prognoserna säger, även om antalet mm som "utlovas" har kraftigt decimerats i prognosen de senaste timmarna.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Ny for meg også, og den er jo bare helt skjønn!
    Vakker blåfarge på den, og absolutt verdt å vanne litt ekstra :)
    Nå regner det her, og jeg håper at du også får noe regn!

    SvaraRadera
  3. Ja den er også ny for mig, en spændende blå farve.
    Ha det fint, jeg håber, du får regn, vi har fået i dag.

    SvaraRadera
  4. For mig er den ikke ny; men jeg lader den vokse i en potte for ikke at miste den, og lige nu står den med knopper. Jeg sår forskellige codonopsis hvert år for holde kontinuiteten.

    SvaraRadera
  5. En mycket vacker växt och en ursnygg blå färg. Det är få växter som har just den nyansen, om bilden återger det rätt. Roligt med porträtt av växter som inte är så vanliga.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla

    Regnet ser ut att ha kurs rätt mot dig!
    Vilken fin färg på convulvulacea - hela släktet Codonopsis ser super interessant ut!

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  7. En yndig plante, og hvor har den en flot blå farve. Jeg kendte den ikke, men jeg har søgt den på nettet, den hedder tigerklokke på dansk.
    Vi har fået meget regn i dag. Jeg håber, der er noget på vej til dig.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Den är vacker både till färg och form, en ny bekantskap.
    Den skall jag studera närmare.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera
  9. En ny växt även för mig, och vilka vackra blommor! Förutom färgen tycker jag att den påminner lite om kanarieklockan som jag såg när jag var på Teneriffa en gång för ganska länge sedan.

    Olle

    SvaraRadera
  10. Ljuvlig färg och vilken underbar blomma :) Har sått flera sorter och nu hoppas jag att åtminstone den vanliga arten är bland dem. Jag har en annan som blommar mera stjärnformigt, C forrestii, och den är också mycket vacker. Fast varje år gör den mig nervös. Den kommer upp väldigt sent på försommaren.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastisk blå färg!

    SvaraRadera