tisdag 17 januari 2017

Odlingsvärda Rhododendron - R. `Silverleaf´

Jag fortsätter med det jag påbörjade för ett tag sedan, att presentera Rhododendron som finns här i vår trädgård och som jag tycker är speciellt odlingsvärda inom det stora släktet.

R. `Silverleaf´ ( R. degronianum ssp. yakushimanum x R. pachysantum) - nu upptäcker jag något jag inte sett förut, nämligen att denna hybrid har samma föräldrar som den liknande R. `Silbervelours´ som jag planterade för ca fem år sedan. Jag har kollat i databasen Hirsutum där de flesta arter och hybrider finns med men inte `Silverleaf´ , inte heller Kenneth Cox tar upp den i sin bok.

Misstanken om att någon i kommersiellt intresse satt ett nytt namn på plantan infinner sig. Sånt här gör en namnnörd som mig irriterad, det skapar så mycket problem eftersom namnet följer med i led efter led. Hitta-på namn är ett otyg i växtvärlden.

Nåväl, oavsett historien är detta en vacker företrädare för släktet, föräldrarna är världsberömda i Rhododendronvärlden. R. pachysantum har jag skrivit om här och den andra föräldern är R. `Koichiro Wada´en selektion av.

R. `Silverleaf´ kom hit den 15 april 2015, full med knoppar som är onaturligt för en så liten planta. Den är manipulerad för att blomma innevarande säsong och jag skulle aldrig köpa en sådan planta om jag kunde välja. Det kostar mycket energi för växten och det dröjer innan den orkar blomma igen och om det är blomning man vill ha blir man besviken. Men jag odlar dem för bladens skull..och undrar när producenterna skall upptäcka att dessa vackra bladväxter är så mycket mera än en kortvarig blomning, helt onödigt att hålla på med en massa trix. Dessutom underskattar dom konsumenterna.


Följande bilder är från nästa säsong, sommaren 2016 och `Silverleaf´ motsvarar mina förväntningar. När tillväxten kommer igång är bladen täckta av ett vackert silverfärgat indument.






Formen är fin men inte så kompakt som hos föräldrarna men ännu i slutet av säsongen behåller plantan sitt vackra indument, precis som hos R. pachysantum.



14 kommentarer:

  1. Så fantastiskt vacker! Och jag instämmer förstås i det du skriver om att driva för blomning. Själv blir jag inte ens ledsen om mina indumenterade rådisar inte blommar något år.
    Allt gott!/Laila
    PS Inspirerad av ditt förra inlägg har jag börjat fundera på om jag ska göra ett inlägg om alla mina garanterat giftfria metoder för att hålla mossa, skadedjur av olika slag, mögel mm borta från vår trädgård?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En utmärkt idé Laila! Skulle säkert uppskattas av många som vill undvika kemikalier i trädgården.

      Radera
  2. Åh hvor er den dejlig, jeg elsker det fine løv, men irriterende med de navne, det kan de ikke være bekendt. Det er heller ikke godt med alle de knopper på en gang, det har du ret i.
    Ha´ det godt Gunilla.

    SvaraRadera
  3. Tråkigt tilltag generellt och tråkigt om du har rätt. Tittade genast efter föräldraskapet hos en jag beställt 'Viking Silver' men det verkar inte vara några konstigheter.

    Men ett par frågor eller funderingar... Den vackra lönnen till vä i bild 4 - vilken är det? Och odlar du Hostor i samma jordblandning som dina rhododendron? Jag går i min sluttning och rensar sly samtidigt som jag funderar mycket kring jord och fuktighet. Gjorde en grov selektion bland mina växter och drygt hälften är lund- och torvpartiplantor.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du upptäckte den lilla skönheten, det är Acer palmatum `Mikawa Yatsubusa´ planterades samtidigt som `Silverleaf´

      Ja, Hosta passar utmärkt att odla tillsammans med surjordsväxter. Det finns många perenner som fungerar fint i denna jordblandning, mer än man tror faktiskt.

      I bakhuvudet har jag något svagt minne av att `Viking Silver´förekommer under ett annat namn men minns inte mer än så. Hur som helst är det en jättefin planta.

      Radera
    2. Nu hittade jag det, en privat odlare som menar att `Viking Silver´ är en synonym till `Silbervelours´ och `Silver Dane´

      Att det troligen är samma danska klon som Svend Hansen tagit fram och gett namnet `Silver Dane´och som säljs som `Silbervelours´ av Hachmann och som `Silver Viking´ av Glendoick.

      Nu börjar det bli komplicerat för då skulle även `Silverleaf´ vara samma växt.

      Radera
    3. Aha... då får jag avvakta och jämföra. Tack för namnet - ska spana efter lönnen. Jag ska höra med Tommy Ahnby om en buske som var slut förra sommaren. Kanske han kan hjälpa till. Bra med hostorna men kanske att jag ger de lite extra gödning ibland.

      Tack och kram, Carina

      Radera
  4. Hej Gunilla

    Ja, den är verkligen vacker!
    Du har helt rätt, De underskattar folk med denna överdrivna blomning och tror att de inte fattar hur det hänger ihop.
    Om de har gjort samma korsning själv, är det helt ok att namnge ett nytt kultivar. Men ibland hör man att det inte alls har varit så oskyldigt?

    Men fin är den: `Silverleaf´

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  5. Hei Gunilla!

    Irriterende når merking ikke stemmer. Vi vil jo gjerne ha riktig navn!
    Den 'Silverleaf' er uansett vakker uansett :)

    Klem!

    SvaraRadera
  6. Följer med intresse din presentation. Jag har plats för en (..kanske två) Rhododendron i en ny bädd där jag binder ihop med en befintlig. 'Silverleaf' är en möjlighet men jag avvaktar hela serien, det kommer nog fler godbitar.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!
    Den är mycket vacker, och ser ut att trivas alldeles utmärkt hos dig. Mitt första försök med rhododendron slutade i katastrof, den vissnade bort. Det var nog varken rätt plats eller rätt jordmån, för den. Har inte provat sen dess. Men vackra är de.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  8. Hitta på namn i kommersiellt syfte och gifter för att driva fram onaturlig blomning superturism. Dina vackra bilder på den otroligt vackra rododendronbusken desto njutbarare. Rododendron är riktiga drömväxter både vad det gäller deras blad och blommor. Har en stor Parkrododendron (bland annat) och när humlorna surrar i den är det en härlig upplevelse.
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad blev det! Superturism, hrmm, supertrist skulle det förstås vara :)

      Radera
  9. En underbart vacker rådis (jag är ju galen i bladväxter)och precis som Carina så föll jag också pladask för den lilla vackra Acer palmatum `Mikawa Yatsubusa´. Men med marken här så ska jag inte ens fundera på någon av dom! Däremot har jag faktiskt beställt ljungboken som jag hoppas dyker upp inom dom närmaste dagarna!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera