fredag 24 februari 2017

Vatten - vårt viktigaste livsmedel

Nu i veckan föll drygt 3 dm snö över landskapet, det andra riktigt ordentliga snöfall vi haft under hela vintersäsongen, det motsvarar ca 30 mm regn. Inte mycket men bättre än ingenting alls och våren skall inte infinna sig än här i våra nejder, det är trots allt bara februari.


Varmare och längre somrar, soligare höstar, snöfattiga vintrar och tidigare vårar låter som en dröm men det är snarare en mardröm. Det går ett stråk av torka längs ostkusten, inklusive Öland och Gotland upp till Norrlandskusten som ett resultat av de senaste årens knappa nederbörd. På Öland och Gotland saknas ett helt års nederbörd och vattenmagasinen är hårt ansträngda.


Grundvatten bildas under de kalla månaderna eftersom nederbörden under sommaren tas upp av växtligheten eller avdunstar. Enligt Statens Geologiska Undersökningar SGU väntas nya geografiska mönster när det gäller tillgången på grundvatten i spåren av klimatförändringar. Vi ser det redan nu, den ojämna fördelningen av nederbörd där vissa områden drabbas av översvämningar och skyfall och andra områden drabbas av förödande torka. Extrema nederbördsförhållanden som skadar den globala livsmedelsproduktionen i världen.

Vi här i Norden är bortskämda med ett överflöd av rent vatten, vi reflekterar överhuvudtaget inte över sparsamhet när det gäller vattenförbrukningen. Men den bistra sanningen är att när uttagen är större än tillförseln under lång tid kommer grundvattennivåerna att sjunka permanent, något som redan hänt vid Medelhavet och på många andra ställen i världen. Vi vet att endast 2,5% av planetens vatten utgör  sötvatten och övervägande delen av det är bundet i is, då är det inte svårt att förstå hur känslig vår tillgång till rent vatten faktiskt är. 


Bristen på rent vatten kommer att ställa stora och omvälvande krav på stadsplanering framöver. Färre hårdgjorda ytor i städerna så regn kan infiltrera marken, anläggning av dammar och våtmarker så att nederbörden når ner till grundvattnet vilket är en direkt motsats till den utdikning av naturmark som skett under decennier och som lämnat så mycket förstörd natur efter sig. 

Inte om, utan när vi står inför akut vattenbrist så är det våra trädgårdar som kommer att drabbas först tillsammans med poolanläggningar. Vatten till hushållen och till djuren på bondgårdar är prioriterade områden. Förbud att fylla poolen och bevattningsförbud i trädgårdar och på gräsmattor kommer att vara de första åtgärderna som myndigheterna beslutar om.

Det blir oerhört viktigt att hitta nya lösningar för att spara vatten och att ta tillvara all nederbörd. Jag har tänkt mycket på hur jag kan förse trädgården med nödvändigt vatten men idéerna flödar inte, jag har förstås vattentunnor som jag samlar vatten i men med tusentals växter i trädgården är och förblir det endast ett begränsat komplement. Goda idéer mottages gärna!


Grundvatten nivåer i februari 2017 - karta från SGU  Statens Geologiska Undersökningar

18 kommentarer:

  1. En viktig fråga för vardagen och samhället och för oss trädgårdsintresserade förstås. Det mer extrema vädret med större svängningar kommer också att ge fler skyfall så när nederbörden väl kommer kanske den inte ens kan tas upp av marken. Det är ju ganska korta sträckor mellan områden som får mycket vatten och ostkusten och ändå så olika förutsättningar.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Angående din kommentar om krokus på min blogg. Jag råkar ju gräva upp dem vid alla tider och petar bara tillbaka men man sätter dem på hösten normalt. Jag kan skicka en påse annars när det blir dags, har så mycket att jag slänger dem i skogen.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack Helene, nu blev jag riktigt glad! Men hur kan jag ersätta dig för växterna och transporten?

      Jag vill jättegärna ha vinterkrokus i trädgården även om den kommer att visa sig något senare här än hos dig.

      Radera
    2. Det där med ersättning kan vi ta sedan, det brukar lösa sig.
      Hör av mig när det är dags
      //Helene

      Radera
  3. Det er et vigtigt emne, du tager op. I Danmark er vi ikke udsat for den samme vandmangel, men i tørre somre har vi også vandingsforbud i haverne. Hvad kan man gøre ud over at spare på vandet og opsamle regnvandet? Tja, man kunne jo holde sig til tørketålende planter, men det virker umiddelbart ikke voldsomt tillokkende.

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!

    Ja, det er et viktig emne du tar opp. Vannmangel er ikke noe en får gjort så mye med unntatt det du gjør allerede, nemlig å samle vann. Vi har brønn her, så jeg vet jo at jeg kan ikke sløse med vannet. Heldigvis har vi et vanningsanlegg som pumper vann opp fra Norges tredje største elv, så i hagen kan jeg bruke så mye jeg vil. Jeg føler med deg i din vannmangel!
    Får håpe at dere får regn snart!

    Klem

    SvaraRadera
  5. Ett så viktigt ämne du tar upp. Vänerns nivå är i år långt under det normala. Många med egna brunnar runtomkring stod helt utan vatten i höstas. Färskt sötvatten är utan tvekan vår viktigaste och allra mest nödvändiga tillgång. Vi har varit så bortskämda att vi tagit vattnet för givet medan det är en sån brist i stora delar av världen. Läste en rapport som visade att i andra länder har man funnit bekämpningsmedelsrester i grundvattnet men att vi i Sverige är förskonade än så länge. Tillgången till vatten är utan tvekan mänsklighetens viktigaste fråga och så viktigt att det tas upp.Tack!

    Några bra idéer för trädgården har jag tyvärr inte. Känner mig också bekymrad.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt inlägg! Vintern här har varit ovanligt nederbördsfattig (vi bor ju i det röda området och grannbyn har redan saltvatteninträngning isina brunnar) så jag har funderat en hel del i vinter i samma banor. Kommer att täckodla mycket mer än tidigare och i rabatterna planerar jag att använda jättehögen med grenflis som jag fick i höstas till att täcka mellan perennerna men måste fundera ut ett sätt att berika fliset med näring så att inte perennerna utarmas. Har också funderat på att gjuta en bevattningsdamm för uppsamling av regnvatten och koppla en enkel bevattningsanläggning för köksträdgården och närliggande rabatter till den. Frågan är hur och var. Vi har en grävd brunn mellan växthusen men om det blir skriktorrt så sinar den. Den borrade brunnen uppe vid huset har än så länge skött sig bra.
      Kram Laila

      Radera
  6. Hej Gunilla

    Ja, 3 dm är bättre än ingenting, men det är långt til de snömängder man registrerade förr i tiden, mycket långt.
    frånsett kanske Göteborgstrakten ser alla befolkningstäta områden av Sverige ut att ha vattenbrist. Jag tror inte jag har hört politikerna prata om detta?

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  7. På kort sigt er det jo dejligt med milde vintre uden megen nedbør og tidligt forår, men på langt sigt er det, som du skriver, noget værre skidt.

    Samtidig har vi i de senere år oplevet adskillige skybrud, med oversvømmelser til følge, fordi kommunerne ikke har prioriteret at lave regnvandsbede/vandopsamlingsbassiner osv.

    Det ser rigtig slemt ud i Sverige, når man kigger på kortene.

    Nu må politikerne snart se at få gjort noget, i stedet for blot at snakke.

    SvaraRadera
  8. Jeg kan godt se på kortene, er der falder meget lidt nedbør i dit område. Det er trist i den store sammenhæng, men det er heller ikke sjovt, når man har en have som din med mange sjældne planter.

    Hilsen Elna





    SvaraRadera
  9. Ja, det var ett viktigt och tänkvärt inlägg! När det började bli mildväder framåt vårkanten såg man förr hur åkrarna blev mer eller mindre översvämmade av regn och smältande snö. Nu finns det ingen snö som smälter, och inte mycket nederbörd heller. Vi i väst är ju ändå inte särskilt hårt drabbade, men riktigt bra känns det inte här heller när man ser på kartorna vilka stora områden som har drabbats av torkan. Vi får hoppas på fuktigare väder, både här och ännu mer i dina trakter!

    SvaraRadera
  10. Detta ämnet är något jag ständigt har i tankarna. Vi fick några få cm snö nu i veckan, men förra helgen när det var barmark testade jag att gräva på några ställen och jorden är precis torr. Så här års ska den ju vara blöt och geggig, men det är den långtifrån. Något liknande har jag inte upplevt under de åren vi har bott här.
    Vi samlar också vatten och snålar så gott det går. Men man undrar ju hur det kommer bli framöver....
    Ha en fin helg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  11. När jag tittar på avloppsanläggning så letar jag efter lösningar där jag själv kan ta vara på och återanvända BDT-vattnet. Och jag funderar på en rejäl damm. I huset brukade jag ha kannor stående på diskbänken och samla upp det ljumna vattnet innan nån skulle ha kallt dricksvatten mm. Men i framtiden skulle jag vilja ha en omfördelare på avloppet.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Ett inlägg som ger mig och övriga läsare en anledning till eftertanke.
    Jag undrar om Mr Trump förstått att vatten inte finns i obegränsad mängd. Men, kanske har han tillgång till lugnande alternativa fakta.

    SvaraRadera
  13. Hei Gunilla!
    Vi kan ikke klare oss uten vann. Det tenker jeg ofte på. Vi har brønn og den må ikke gå tom. I tørre perioder dekker vi til jorda for å unngå minst mulig fordamping. Jeg setter plastpotter rett ved siden av nyplantinger for å vanne rett i dem. Da unngår vi vann på avveie. Vi samler selvfølgelig på regnvann.
    Det du skriver om er så viktig.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  14. Hei Gunilla. Det er et utrolig viktig tema du tar opp, og du har rett i at vi er bortskjemte når det gjelder rent vann. Jeg har bare brønnvann, og har opplevd å gå tom for vann om sommeren. Vi må altså spare godt på vannet når det er tørre sommeruker, og det gjør at jeg blant annet ikke har så mange krukker i hagen. Jeg håper verden våkner opp mens det ennå er tid til å endre livsmønsterL ha en fin avslutning på februar. Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera