måndag 4 september 2017

Cercidiphyllum japonicum katsura - ett vackert träd

Inte kunde jag ana när jag för ca tio år sedan planterade det drygt meterhöga lilla trädet att det så snabbt skulle växa upp till denna ståtliga skapelse. Jag hade tur för här fanns det plats att utvecklas till det träd som det är dag. Träd växer och kan snabbt bli stora, något som alltid bör tas i beaktande vid trädplantering.


Katsuran härstammar från Kina och Japan där den kan bli ett jättestort träd. I svenska förhållanden blir trädet inte större än 10 - 15 m, stort nog kanske. Det är ett relativt anspråkslöst träd, härdigt i zon 1 - 4. Det enda man bör tänka på är att det inte får utsättas för kraftig torka. Då reagerar det med att släppa alla blad i förtid. Även om katsuran är väletablerad här i trädgården var jag väldigt orolig ett tag under den värsta torrperioden att den skulle avlövas av torkan. En del blad släppte den här i juli men det stoppade upp när den fick vatten.

Bladen är hjärtformade och vackert ljusgröna under säsongen men när hösten kommer blir bladverket skarpt gult, nästan orangefärgat. Precis vid bladfällningen sprids den speciella doften i hela trädgården. Jag avstår från att definiera den säregna doften, dofter upplevs alltid individuellt.


18 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Det er et nydelig tre du har! Jeg har den som heter Pendula, altså den hengende formen av det. I sommer når det var så veldig tørt her mistet det nesten alle bladene, men nå har de kommet igjen.
    Der jeg bodde før hadde jeg det du har nå, og det måtte jeg beskjære hvert år for så mye vokste det. Heldig for deg at du valgte riktig plass til det!
    Det dufter så godt når det mister bladene ja, og det minner meg om eplekake :)

    Klem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!

      Min son har `Pendula´ i trädgården, mycket vackert. Hittar jag en lämplig plats så vill jag gärna ha den vackra hängkatsuran också.

      Radera
  2. Hej Gunilla
    Jeg har to Cercidiphyllum (hjertetræer på dansk) De mister bladene ret tidligt, det er nok på grund af tørke. De har desværre ikke duft i bladene, netop derfor købte jeg nr. to af dem, heller ikke den har duft i bladene, det er ærgerligt, men træet er smukt.
    Klem

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Ja, vi kallar det hjertetræ = hjärtträd på danska.
    Fin beskrivning du ger!

    Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
  4. Jättefint träd, förståndigt att du gav det plats från början.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Hei Gunilla!
    Vi har dette vakre treet, men det vokser ikke så godt som ditt. Jeg tror vi har planta det litt for mørkt, men i hvert fall står det lunt og klarer vinteren. Det første vi hadde klarte ikke vinteren.

    Klem Anne

    SvaraRadera
  6. Tror du glömde nämna vacker form också :-)
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Høres ut som et spennende tre, duft i hagen om kvelden er fint. Ha en flott dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Det är vackert. När jag planterade min ek och lönnar, kunde jag inte ana hur stora de skulle bli. Hade nog tänkt en gång till då.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  9. "Træet til den lille have" - sådan beskrives hjertetræet på danske planteskoler; men vores eksemplar er et temmelig stort træ. Jeg kan godt lide, at den er flerstammet som din.

    SvaraRadera
  10. Håller med om att det är superfint. Så gott att det klarat torkan. Tyvärr har jag ett som inte doftar, vilket jag är grymt besviken på.
    //Helene

    SvaraRadera
  11. Ska spana in Katsura nästa gång vi far till Zetas. Tror att den skulle passa här. Extra plus att den växer så snabbt!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Javisst är det ett otroligt vackert träd. Mitt rödbladiga dog i år...;-( angripet av någon svampsjukdom. Ett riktigt svampår i år och förra året - på gott och ont...
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Fine bildet og beskriving av et vakkert tre! :-D Jeg plantet et katsura i fjor og ser det allerede har vokst temmelig bra :-)
    Jeg håper jeg ikke går glipp av bladfellingen da- for duften var en av de tingene som virkelig fikk meg til å plante dette treet ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvaraRadera
  14. Hej Gunilla!
    Har gjort samma erfarenhet som du. Min katsura har bara några år på nacken men oj vad den växer. Har du sett den som växer på Botan i Göteborg. Den är gigantisk och mycket sevärd. Det är ett vackert träd och du beskriver det så fint.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  15. Vi har också en Katsura som planterades som pytteliten och nu är den snart manshög. Jag ser framemot att den blir ännu större, tycker de är otroligt vackra. Vår Katsura har vi planterat i rabatten nedanför stenmuren vid gästhuset. Där är det lera och det mest fuktiga stället i hela trädgården och den ser ut till att klara sig bra (men visst har jag stödvattnat när det har varit som torrast)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  16. Fin beskrivning av ett vackert träd. Jag hade en frösådd i förra trädgården som fick fantastiska höstfärger. Men jag fick också hålla på och ta bort grenar på stammarna längst ner så det blev en slags trädbuske :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera