onsdag 29 november 2017

Mossans tid är nu

I november, innan snön lägger sig, lyser mossan som grannast i trädgården. Ingen konkurrens om uppmärksamhet av annan växtlighet och den höga luftfuktigheten gör att mossorna skimrar. Jag tycker det är vackert, andra anser mossa vara värre än ogräs. Själv värnar jag om mossan i trädgården, jag planterar den, jag vattnar den vid torrperioder och försöker hålla den fri från löv och annat skräp innan snön kommer.









En som lever farligt i adventstider är den gråvita fönsterlaven, inte vitmossa för den är grön. Fönsterlav växer i barrskog, gärna på stenhällar som är öppna och ljusa ytor i skogen. Den är populär i adventsljusstakar och är tillåten att plocka i små mängder men man bör fråga markägaren om lov. Att plocka fönsterlav ingår inte i allemansrätten och att skövla stora mängder t.ex. för försäljning är straffbart. Fönsterlav växer oerhört långsamt så gå varsamt fram och gör inga sår i naturen om du vill plocka lite fönsterlav som dekoration till julen. Den går utmärkt att återanvända flera år, bara fukta den lite så blir den fin igen.


20 kommentarer:

  1. Jag älskar mossa, inte minst vår mossbeklädda stenmur. Det vilar ett härligt omhändertagande över mossans utbredning.

    SvaraRadera
  2. Så smukt med mos, jeg har lige pyntet en juledekoration med mos, der er lyskæde i, men jeg skal huske at spraye den, ellers bliver det hurtigt tørt.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!

    Så vakre bilder! Jeg synes at mose er så fint, men det er så mye sol her at den trives dårlig. Jeg skal prøve å plante noe til våren og se om devil trives.

    Klem!

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla

    Superbra bilder! Det andra sista är helt fantastiskt!
    Ja, mossa är totalt underskattad hos många, och ses som ogräss ja.

    Vid huset i Värmland har jag mossa som markskydd i flera partier och rabatter. Det är bara björnmossan som ibland kan vara lite invasiv eller högväxt, men då klipper jag den bara:)

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  5. Vidunderlige billeder. Jeg synes, mos er så smukt, og mos og sten er en dejlig kombination.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  6. Hei Gunilla!
    Jeg synes det er så inspirerende å se din vakre mosebilder. Jeg har forsøkt å plante mose i hagen, men jeg har nok glemt dem i en varmeperiode. Vi er så heldig at rett bak huset er det en skog som beholder fuktigheten i varme og tørre somre. Det er moseskogen vår.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg och bra att du tar upp mossa visavi allemansrätten. Det finns ju många fridlysta mossor också. Var inne på skogen i lördags och den här tiden på året är det en enda stor smaragdgrön matta. Men om man tittar nära är det en fascinerande mångfald av olika sorter.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder på naturens små konstverk! Även lummer växer långsamt och bör helst lämnas ifred till jul.

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Så fint du fångat allt på bild. Mossa är vackert, och finns i så många olika skepnader. Så fint, förutom i min gräsmatta, men det är mjukt att gå på.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  10. Mossa är något av det vackraste som finns. Att gå längs mossbelupna stigar, att se mossa lysa i solen, lägga handen på mossan och känna hur mjuk den är. Och så kan man ju krypa riktigt nära och hitta en hel värld som du gjort i dina fina bilder. Ja nu är mossans tid. Jag har köpt hem mossa och ska skapa mitt lilla landskap med spegelsjö,stenar och kvistar från trädgården som jag gör varje år.

    Ha en skön adventshelg!
    /Anita

    SvaraRadera
  11. Jeg elsker, når du zoomer helt ind på mosserne.

    SvaraRadera
  12. Vilka vackra mossor, den första gröna är så fin. Tidigare använde jag fönsterlav och sparade den från ett år till nästa.
    Trevlig första advent!

    SvaraRadera
  13. Mossor är bland det vackraste som finns.

    Ett par kilometer från mig brukade jag ta bilen och en promenad till den vackraste av sagoskogar med glest växande lövträd och lite gran och som golv, grön skimrande mossa! Så vackert och rogivande!
    I höstas när jag åkte dit så var hela skogen borta och det var bara stubbar och högt gräs :(

    Dina bilder är underbara!

    Ha en fin 1:a advent

    //Veronica

    SvaraRadera
  14. Det er nydelig med mose. Du er heldig og dyktig som har så mye av den. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  15. Det finns nog ingen mer mättad grönska än mossornas. Intensivt och vackert. För några år sedan hade jag ett parti gräsmatta där det nästan inte växte något gräs utan mest mossa. Tänkte att jag skulle göra något fint av det med mossiga stenar och annat men mossan försvann. Har än idag inte förstått vad som hände. Idag "odlar" jag mossa i stenläggningen på uppfarten, i skarvarna. Tycker det är superfint, och blir lite full i skratt när jag hör grannen gå lös på sin mossa med djupa suckar och ivrigt petande i varenda skarv. Vi människor tycker lite olika. :)
    Vackra foton du visar.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna-Karin, jag lyckas inte kommentera på din blogg men måste säga att det var fantastiskt fint det du skrev om din skog! Härliga bilder också. Jag hoppas verkligen att skogen får finnas kvar länge, så att även kommande generationer kan njuta av härligheten. Jag bor i en skog i södra Bohuslän, och även om jag inte får kalla huset med omgivningar för "mitt" (det är viktigt för den förra hyresvärden att jag inte äger stället) så kan jag inte tänka mig något annat än ett sådant naturnära boende. Jag lider när allt fler grönområden krymper och försvinner när det byggs i samhällena häromkring. Härom året fick man skjuta en "ilsken" älg som förirrade sig in i ett bostadsområde - klart att den blev stressad när skogen hade krympt så att den inte hade någonstans att ta vägen.

      Radera
  16. Jag älskar också mossor och lavar och är så rädd om dem i trädgården, men lika fint som hos dig blir det inte. Ibland får hönsen för sig att marodera en fint inbäddad sten, men är bara det mesta kvar läker såren. Det ser ju förstås fult ut ett tag.
    Magiska bilder!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  17. Mig behöver du inte övertyga! Mossa som trivs och lämnas orörd av fåglar är en fröjd att titta på.

    SvaraRadera
  18. Jätte fint! Nu mera uppskattar jag den och är rädd om det jag har i trädgården på stenarna. Kommer ihåg när jag skarapade bort mossa från stenarna förr...fy!
    Ha det gott!

    SvaraRadera