söndag 11 november 2018

Alla dessa Hostor.. (Del 1)

Jag har svårt att tänka mig någon mer användbar växt i trädgården än Hosta speciellt om man gillar gröna växter - och det gör jag. I storlek kan man hitta allt från miniatyrer på några cm höga plantor till den största av dem alla H. `Empress Wu´ som blir nästan 1, 5 m i vuxet tillstånd. Hosta föredrar lite skuggigare platser med god fuktighet men efter ett antal somrar med besvärande torka kan jag konstatera att de flesta klarat sig mycket bra. Några sorter har fått torra bladkanter men de är förhållandevis få. Nackdelen är att sniglar älskar dem samt att de flesta kräver delning med några års intervall, de växer sig stora men är förhållandevis lätta att dela. En fördel är också att de kan planteras i surjordsplanteringar bland Rhododendron men det går lika bra med alldeles vanlig matjord.



Hosta `Orange Marmalade´ är en vacker medelstor planta som passar bra på en lite mörkare plats, de ljusa bladen syns lång väg i en skuggig plantering.


Inte en perfekt bild men där borta mellan stenarna planterade jag H. fortunei var. Albopicta som jag delat flera gånger. Hålet var djupt men inte brett, åratal av organiskt nedfall hade bildat en fin jord i botten så det var bara att fyll på lite mer.


Här växte förut några höstljung som tjältorkan tog död på i våras. H. `Golden Tiara´ fick ersätta dem.


I stubberiet bland Rhododendron, ormbunkar, ljung och barrträd passar Hosta perfekt. De ljusa bladen längst bort i bilden tillhör H. `Remember Me´ som inte blir mer än några dm hög. En riktigt snygg Hosta med sina lysande vackra blad.



H.`Francee´ är en vanligt förekommande sort men absolut inget fel på den, gröna blad med ljusa kanter, alltid fräsch i uppsynen. Jag försöker alltid skapa asymmetri och här har jag planterat ett antal Francee direkt i marken tillsammans med en sten och några stubbar, fungerar utmärkt.


H. `Stiletto´ har, som framgår av namnet långa och spetsiga blad. Också planterad rakt ner i marken vid en gammal gren som jag hittade i skogen.


En av planteringarna med Hosta miniatyrer, de är så små så de kommer inte till sin rätt i blandade rabatter, de blir lätt övervuxna av större växter men samlade tillsammans får de visa upp sig i all sin prakt, jag är väldigt svag för dem.


H. `August Moon´ planterad mellan stenar där höstens låga solstrålar träffar den för en kort stund.

18 kommentarer:

  1. Hej Gunilla

    Jag har bara ett fåtal Hosta. En liten 'Empress Wu' och lite annat:)
    Super att du ger dina erfaringer, De klarade sig oväntad bra i extrem vädret i år. Så jag överväger att prova många nästa år!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!

    Der er vi veldig enige! Hosta er en flott planteslekt, og det finnes en hosta for en hver plass. Vakre bilder!

    Klem!

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla
    Ja jeg er enig med jer, jeg holder meget af hosta både når de små "cigarer" kommer op og når de visner ned igen med flotte gule blade. Men selvfølgelig allermest når de står ranke og strunke og pynter i vores haver.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hostorna gör sig alldeles utmärkt hos dig. Jag tycker det verkar vara en konst att plantera dem så de verkligen kommer till sin rätt. Många gånger blir det ett rörigt intryck, men inte hos dig. Lika snygga som de är på rätt ställe lika fula blir de om sniglarna får kalasa eller det kommer en hagelskur mitt i sommaren som sliter stora hål.
    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Good afternoon, Gunilla: I think that Hosta, in all its various forms, must be the most common garden plant in all the world. We have several different varieties in our garden, and for the most part they require little attention, and are easily subdivided. Like you, I enjoy green plants, and we also have many ferns.

    SvaraRadera
  6. Det er utroligt, så godt din have er kommet sig over tørken. Der er så smukt i dine bede med alle de grønne planter og ikke mindst hostaerne. Hosta er også en favoritplante i min have.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  7. Hostor är trevliga växter. Jag köper sällan växter numera, för jag vet ju aldrig vad min fd hyresvärd (som ännu har makten på stället) kan få för sig att gräva upp eller köra över med gräsklipparen utan förvarning. Däremot räddar jag ibland växter från avstjälpningsplatser, och där kan man hitta hostor av varierande kulörer helt gratis. Så även om jag inte vet vad sorterna heter har jag några här också. En med ljusgröna, avlånga blad (lite åt det gulgröna hållet) på kanske 30 cm trivs så bra att jag ofta har haft med några till olika växt- och loppmarknader.

    Olle

    SvaraRadera
  8. Jag tycker som du. Mycket om hostor! De ger verkligen karaktär till de delar av trädgården där inte så mycket annat trivs. Förövrigt så sitter jag här i soffan och vill inget annat än att bara kliva rakt in i bilderna och se din trädgård irl. Hoppas jag kan göra det en dag :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Har planterat hosta de senaste åren, med blandat resultat. Några trivs riktigt bra medan några inte överlevde. De ser ut att trivas fint hos dig, riktigt vackert.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  10. Hosta passer utroligt godt ind i din form for have.

    SvaraRadera
  11. Jag älskar hostor och har planterat flera stycken under åren, men.....vi har ju kanske inte idealiska förhållanden för dom med stekande sol på 70% av tomten och dessutom torr och kalkhaltig jord. Trots det så har jag några kvar som verkar trivas rätt bra - det är naturligtvis dom som jag hittat halvskuggiga platser och djup jord till. Men så otroligt vackra som du har kommer jag inte i närheten av.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  12. Tack Gunilla för ett inspirerande inlägg om hosta. Och så ser jag till min glädje att det bara är del 1 så det kommer mera. Jag älskar hosta och dom stortrivs hos mig. Jag har inte så många, har ju inte så stor trädgård, men planerar ändå att köpa flera. Den första jag köpte var 'Francee'. Det var många år sedan och jag kan tänka mig att det var den som fanns. Sedan har ju många sorter dykt upp. En av mina favoriter är "Night before Christmas" som jag ska erkänna att jag köpte bara för att den hade så fint namn. Den har jag flyttat många gånger och den trivs överallt. En annan favorit är 'June'. 'August Moon' har jag också i min gula del av trädgården. Där växer också 'Guacamole'. Nu ser jag fram mot del 2.

    Ha en fin vecka!
    Kram Anita

    PS! Tack för den lilla filmen om spindeln i ditt förra inlägg. DS

    SvaraRadera
  13. Jag blir fylld av inspiration varje gång jag ser den trädgården! Vilken arbetsinsats och vilket resultat.

    SvaraRadera
  14. Vad roligt att du skriver om hostor och jag kan bara hålla med dig, de är så användbara. Miniatyrhostor har jag inte lyckats så bra med men nu ska jag försöka efterlikna din plantering. Mycket inspirerande och vackert. Ser fram emot att läsa mer om detta trevliga släkte. Ha det bra/Gunilla

    SvaraRadera
  15. Enig, hosta er en fantastisk staude. Har mange her også, og planen er å prøve å finne ut hva jeg har plantet hvor, kanskje jeg får gjennomgått notatene mine i løpet av vinteren. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  16. Hei Gunilla!
    Dette var det inspirerende å se. Hosta er skulpturelle. Heldigvis har vi ganske mange. Bl.a 'Orange Marmelade' som jeg kjøpte på salg nå i høst. Den er vakker.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  17. Hei, Gunilla!
    Sinulla on todella kauniita kuunliljoja - ja ne sopivat niin ihanasti puutarhaasi. Sinulla on havuja, saniaisia, sammalta, kiviä, alppiruusuja... juuri kaikkea mitä minäkin rakastan. :)
    Kuunliljojen lehdet ovat kiinnostavia kesällä ja monet upeita myös syksyllä. Kiitos inspiroivasta postauksesta. Halaus!

    SvaraRadera
  18. Hej Gunilla!
    Jag njuter verkligen av dina vackra hostor. Håller helt med dig om att det är en underbar växt. Jag har många plantor men de flesta är av samma sort. Det är lite trist så jag får nog försöka förnya mig lite. Planterade dock två miniatyrer ('Cat´s eye') i höstas och de ser jag fram emot att få följa.

    Förutom att njuta av dina hostor så njuter jag av hur fint du har det i din trädgård. De mossiga stenarna, stubbarna, grenarna och kompositionen. Och växterna förstås. Så harmoniskt och vackert!

    Önskar dig en bra fredagskväll!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera