måndag 28 januari 2019

"Ormbunken rister sin ringlande topp..


..slår upp sina gröna små vingar"  så diktade han, vissångaren och poeten Evert Taube när han 1943 hälsade sommaren välkommen i den vackra texten som fick namnet `Vals på Ängön´. Hans kärlek till naturen går igen i allt han skrivit och just denna visa måste ha nedtecknats i månaden maj för det är just då som ormbunken slår upp sina gröna, små vingar.

I Norden har vi alltid hyllat maj månad för det är då "som det som varit dött" väcks till liv och överöser oss med en generös grönska som blir en sådan kontrast mot vinterns snötäckta mark.  





Det är i maj månad som liten Oxalis vecklar ut sina blad och sköna blommor





och Gentiana acaulis lyser klarblått i planteringen.


Allium giganteum har sin höjdpunkt i maj


och lärkträdens barr Larix skimrar i ljus vårgrönska


Den botaniska tulpanen Tulipa turkestanica blommar nästan hela månaden

 
och pionerna vecklar ut sina blommor, inga långblommare men vi förlåter dem så gärna

Paeonia tenuifolia
Paeonia x suffruticosa `Hinun´

Paeonia obovata

Paeonia mlokoswitschii
Och till sist, Anemone blanda balkansippan som sprider sig sakta i trädgården.   


13 kommentarer:

  1. Dejlige farverige forårs- og sommerbilleder, vi glæder os i denne tid til foråret :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla

    Evert Taube är fantastisk 'Sommarn är här' kände jag den som:)
    Maj är inte långt borta nu...
    Du visar verkligen riktigt många super läckra växter idag.
    Fin ljus mlokosewitschii du har!
    Jag är nyfiken på hur många av mina Oxalis som har klarat sig genom förra sommaren.
    Superbilder!

    Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!

    Så flotte bilder du viser! Mai er en herlig måned, og det er mye fint som blomstrer da. Det er bare å glede seg til mai kommer igjen!

    Klem!

    SvaraRadera
  4. Hei Gunilla!
    Vakkert! Der er deilig å se bilder fra mai, og ikke minst inspirerende.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Jeg holder meget af Evert Taube. Og jeg holder af at se dine smukke majbilleder.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder Gunilla! Snart är vi där ... tiden går fort!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hvor har vi meget at se frem til! Hvert år i maj minder jeg mig selv om at huske at uske naturen i fulde drag.

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Dina bilder förmedlar en härlig vårkänsla, kan känna doften av vår. Vackra blommor och lärkträdets gröna skira skott.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  9. Hei Gunilla! Hvilken vakker hage du har! Og mai er jo en klar favorittmåned også her på vestkysten i Norge. Nå er det jo bare vel 3 måneder, ja så er vi der! Ikke for det, det er jo godt med noen hvilemåneder også?! Fin uke til deg

    SvaraRadera
  10. Ljuvliga maj så vackert beskrivet i ord och bild :) Oxalisbladen är kanske mer intagande än blommorna i sig tänker jag när jag tittar på de ljuvliga bladen och deras mönster. Kommer inte ihåg men visst är det växter som vissnar ner ganska tidigt på säsongen? Dina kombinationer av växter och växter med sten är väldigt inspirerande.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  11. Oj nu fick jag stark vårlängtan av dina vackra bilder. Svårt en dag som denna supervintriga men jag får bota mig med några sådder;)
    Ha en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  12. Underbara stämningsfulla bilder från dina vackra planteringar!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  13. Det är så vackert och välordnat hos dig! Ibland kan jag önska att jag också var lite ordningsam. Njuter av dina bilder.
    Kram!

    SvaraRadera