onsdag 23 januari 2019

Vinterfåglar

Häromdagen tog vi en tur till våtmarken med havre och solrosfrön till änderna som valt att stanna här över vintern. De stannar så länge det finns öppet vatten, fryser det till så har de svårt att hitta föda. Det var rätt kallt i luften men några bilder hann jag ta innan fingrarna blev stela. Vintertid behöver fåglarna energirik mat för att klara kylan, bröd är dålig mat för dem oavsett årstid.




Har nu haft min nya kamera i ungefär ett år nu och jag har tagit massor med bilder,  flertalet hamnar i papperskorgen. Kameran äger många hemligheter som jag ännu inte lyckats lista ut men det är bara att fortsätta, det man övar på blir man bra på sägs det, jag litar på det.

Just nu har vi mängder med vinterfåglar på Hagtorpet och fåglar är något jag så gärna vill lära mig att fotografera men rörliga objekt kräver mer av fotografen än en blomma i trädgården.  Bilder från idag.




Större hackspett Dendrocorpos major ses dagligen vid fågelmaten, med stor sannolikhet är det flera individer som håller till här.


Koltrast Turdus merula är numera både stann - och flyttfågel här. Att flyga till varmare nejder när vintern kommer är förstås inte riskfritt, det finns många faror på färden. Att stanna i ett fruset Sverige har också sina utmaningar med framförallt tillgång till mat men överlever man vintern så är man först till de bästa boplatserna. Det finns fördelar och risker med allt.




Blåmes Parus caeruleus är i särklass den vanligaste vinterfågeln här. Just nu är de överallt i buskarna, kanske kan det bero på att vi har satt upp så mycket holkar i grannskapet. Blåmesen är liten men tuff och tar för sig av vintermaten, låter sig inte skrämmas.
 Här syns tydligt på de två nedersta bilderna att jag inte får till skärpan som jag önskar. Det handlar om inställningar på kameran som jag 
 ännu inte lyckats lista ut, jag vet helt enkelt inte vad jag gör för fel.




Det här är gråsiska Acanthis flammea  som brukar besöka oss varje vinter men i år är det mängder, har aldrig upplevt en sådan invasion av arten tidigare. Har ingen aning om vad det beror på att de uppträder i såna mängder denna vinter. Jag brukar vanligtvis höra dem innan jag ser dem men denna vinter har det varit tvärtom. Gråsiskorna är hyfsat lätta att fotografera för de är relativt orädda och tillåter människor  komma ganska nära.


Talgoxe Parus major måste också få komma med på bild, troligen den näst vanligaste vinterfågeln här efter blåmesen, häckar allmänt i våra holkar och hamnar ofta i strid om boplatsen när den svartvita flugsnapparen anländer, uppskattad!

21 kommentarer:

  1. Your pictures look pretty good to me, Gunilla. I am glad to see that you are feeding the Mallards nutritious food, but I would expect no less from you! The range of species is very pleasing indeed, and serves as a reminder that even in the grip of winter there is much to interest the keen naturalist willing to get out and explore.

    SvaraRadera
  2. Aivan ihania kuvia, Gunilla!
    Teillä on samoja lintuja kuin meilläkin (paitsi tietysti vesilinnut ovat täältä kaukana etelässä)... ja sinun kuvasi ovat paljon kirkkaampia ja terävämpiä kuin minä olen onnistunut ottamaan.
    Meillä on nyt aika kylmää, mutta päivä on jo selvästi pidentynyt.
    Halaus!

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    ja, den svartvita flufsnapparen är eggressiv och den ger sig inte:)
    Fåglar har det med konstant att r¨ra på sig i små konstanta ryck. Jag tror de 'proff' de tar 100 bilder och har kanske ett som blir superbra - och det är det de visar fram.
    Jag har provat att ta många bilder automatiskt efter varandra, mit kamera kan ta 14 bilder i sekunden och jag ställer skärpan samtidigt som jag fotograferar
    Men där blir mycket sorterande efteråt!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  4. Hei Gunilla!
    Å ha fugler rundt seg er så verdifullt. Du tar fine bilder. Jeg skal prøve å ta fuglebilder. Har kjøpt en telelinse og gru-gleder meg fordi det er så mye jeg ikke kan, men det et bare å forsøke.
    Her har det gått med flere hundre kilo med solsikkefrø. Skjærer opp epler til svarttrosten.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Hej Gunilla!

    Flotte bilder! Blåmeis er det veldig mange av her også.
    Klem!

    SvaraRadera
  6. Fina och många fåglar du fångat. Förstår om det är frustrerande med tex skärpan. Om du tittar på bilden har du skärpa någonstans i bilden? Ligger den lite före eller efter motivet? Då kan man behöva göra en microjustering av skärpan och hur kamerahus och objektiv fungerar ihop. Det brukar kameraleverantören hjälpa till med om man inte vill själv. Det är pyssel. Tyvärr kostar det lite om man lämnar in utrustningen.

    Har du inte skärpa någonstans - då kan du själv ha skakat lite. Ibland blir det en liten rörelse när man trycker ner. Man kan pröva att lära in att liksom rulla fingret över avtryckaren. Jag brukar ofta få oskärpa på första och skärpa på andra - jag tar alltså två bilder av motivet.

    Fotar du i raw-format eller .jpg? Raw måste editeras efteråt men du kan göra mer.

    Om du har stativ kan du sätta kameran på det. Ta objektivet du har problem med - ta reda på var det har sitt sk 'sweet spot'. Det betyder att de yttersta bländartalen inte är lika skarpa. Med kameran på stativ och i bra ljus testa att fota något detaljrikt med bländare inom området för objektivets 'sweet spot' där det presterar bäst. Får du inte skärpa då heller ska du definitivt prata med butiken där du köpte kameran. Var objektivet har sitt bästa område kna man räkna fram men enklast är säkert att googla.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!

      Det är jpg och jag har inget redigeringsprogram annat än det som följer med datorn vilket är oandvändbart.

      Jag använder alltid stativ, kameran och i synnerhet teleobjektivet är alldeles för tunga för mig, jag får omgående skakningsoskärpa. Men, även med stativ så kan kameran röra sig när man trycker på avtryckaren så tack för tipset.
      Jag är relativt säker på att det är jag som är problemet och inte kameran. Om man tittar på den första bilden av hackspetten så ser det ut som om fokus sitter på det nedre partiet och huvudet är suddigt, jag vill att hela fågeln blir skarp. Bilden är tagen med största bländartal så det är kanske förklaringen. Skall googla på `sweet spot´ och se om jag kan lära mig något av det.

      Tack

      Radera
    2. Korrigerar mig själv, största bländare skall det vara och inte största bländartal.

      Radera
  7. Flotte fuglebilleder omend nogle er uskarpe, du får mange gode råd, så mon ikke det lykkes. Men det er en kold tid at fotografere, det gør ondt i fingrene :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fina fågelbilder! Det är inte lätt att få bra bilder på dem när de inte vill sitta stilla, men här har du fått utmärkta råd av Carina. Alltid bra med en påminnelse om att allt inte är bra som fågelmat, inte bröd till exempel. Talgbollar skulle jag inte heller rekommendera. De är ofta av dålig kvalitet och det mesta av fettet är ofta palmolja. Riktig talg är mycket bättre, eller så går det utmärkt att hänga upp ett paket ekologisk bregott. Annars är solrosfrön och jordnötter standardmeny på min fågelmatplats. Här har det hittills varit en ganska dålig vinter, men nu har vi åtminstone ett par minusgrader under större delen av dygnet även om vi inte har någon snö. Gråsiskorna är här också. På vintern ser man dem ofta tillsammans med grönsiskor när de letar frön i alar. Björkfrö är deras livrätt så länge det finns sådana, men de kan även leva av andra små frön från ogräs och diverse vinterståndare mm. Kanske har det varit dålig frösättning på det mesta i naturen efter den hemska torrsommaren, så att de kommer till matningarna tidigare än normalt. Jag brukar inte ha dem förrän fram i mars, men som sagt - de är redan här. Och så finns här talgoxar, blåmesar, någon entita, svartmes, gulsparvar, nötväckor, nötskrikor, koltrastar och ett par större hackspettar. Ibland kommer stjärtmesarna, som tycks ha ökat på senare år. Någon enstaka stenknäck kan titta fram också, och i morse var en trädkrypare här. Däremot ät det glest med rådjur på deras matplats, men kanske har jag varit bortskämd med vissa trogna individer de senaste vintrarna. Till exempel gamla Spetsöra, som periodvis kunde visa sig så gott som varje dag. Hon dog i februari förra året och lämnade två bockkid efter sig, som ännu är i livet. Hennes kompis Rundöra är mycket mer försiktig och kommer sällan fram i dagsljus när det inte är riktig vinter med kyla och snö. Ofta blir det kajor och ringduvor som tar fodret jag lägger ut, även om jag brukar lägga ut det i skymningen för att rådjur och andra fyrbeningar ska hinna före fåglarna som bara äter när det är ljust. Jag har ju också ekorrarna (minst tre) som alltid är lika roliga att se på matplatsen. I månskenet ser jag också ett par harar ibland, men det är länge sedan de ville visa sig i dagsljus. Det är roligt att kunna hjälpa vännerna i markerna häromkring, och man vet ju inte när vintern kan slå till ordentligt. Då är det bra om djuren vet var maten finns. På djurfoto.ifokus.se lägger jag ibland ut bilder på mina djur.

    Olle

    SvaraRadera
  9. Härliga fågelporträtt! Jag tycker dina bilder är väldigt bra!

    SvaraRadera
  10. Hej Gunilla!
    Visst är det härligt med alla fåglar som kommer på besök. Mina vanliga är talgoxe och blåmes, gråsparv och pilfink. Men Hacke Hackspett visade sig också några dagar. De får fågelfrön och nötter. Viltfågelblandningen är inte lika populär som solrosfrön, de sorterar ut de frön de inte vill ha och äter bara av det de gillar.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla!

    Så trevligt med ett fågelinlägg hos dig. I helgen (med början imorgon) är det ju fågelräkning och som du kanske minns är det en helg då jag sitter klistrad vid min utkiksplats redo med penna och papper, fågelbok och kamera.

    Jag tycker att dina bilder är fina. Jag tycker också att det är så att en bild inte behöver ha perfekt skärpa för att vara bra. Men jag förstår dig samtidigt. Är man ute efter att få en bild med bra skärpa så blir man besviken. Ser att Carina kommit med bra tips. För övrigt är det nog träning och att ta många, många bilder som gäller, även om sedan många hamnar i papperskorgen. Dina bilder på hackspetten är jättefina i vinterlandskapet. Och jag tycker bilden på blåmesen där du fångat den uppfällda vingen är väldigt bra. Likadant blåmesen som sitter i trädet. Jag tar nästan aldrig bilder på fåglar som sitter i snön på marken. Det blir ofta så stor kontrast mellan snön och motivet som är lite mörkare och dom blir inte heller speciellt spännande. Jag försöker alltid ta dom när dom sitter i buskar/träd. Dels blir ljuset bättre, dels blir det en mer spännande miljö.
    Nu ser jag fram mot fler bilder från dig. Nu när dagarna blir längre och ljuset "ljusare" (om du förstår vad jag menar) blir det lättare att fånga våra bevingade vänner på bild.

    Ha det gott!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!

      Jag gillar också bilden med blåmesens utslagna vingar, faktiskt första gången som jag lyckats få en sådan bild, jag har äntligen förstått att det måste till superkorta slutartider för att rörelsen inte skall bli helt suddig. Synd att just denna bild då istället saknar nödvändig skärpa. Håller med om att de bästa bilderna är de som lyckas fånga fåglar i träd och buskar, bara så svårt att inte få kvistar som täcker fågeln, så som det blev med hackspetten. Och ja, en bild behöver inte alltid ha perfekt skärpa men när det gäller fåglar så är det just skärpan där varje strå i pälsen tydligt syns som gör det till en bra bild. Tack Anita, dina bilder är fin inspiration och jag fortsätter att träna och så länge jag bara gör små, små framsteg känns det meningsfullt.

      Radera
  12. Du er en sand dyreven, Gunilla!
    Jeg har ikke så meget forstand på fotografering, men jeg synes, du tager nogle virkelig gode fuglebilleder, og jeg nyder at se dem.
    På dansk bruger vi udtrykket “øvelse gør mester”.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  13. Jättefina fågelbilder! Brukar också fota fåglar, men de är luriga, oftast är det bara ett få tal bilder av många många som jag blir nöjd med. Hackspetten och blåmesen fick du verkligen superbilder på! Ha det fint!

    SvaraRadera
  14. Övning ger färdighet brukar man säga... jag tar också flera bilder för att någon ska bli bra. Tycker du verkar ha rätt bra koll på din kamera. Kram

    SvaraRadera
  15. Mange fine fuglebilder :-)) Her forer vi småfuglene gjennom vinteren men det er ikke akkurat det store artsmangfoldet. Vi vet det hjerne dukker opp flere om det blir kaldere og at en del kommer innom lengere ut på våren. Vi vil jo gjerne ha mange fugler i hagen så vi har mange fuglekasser for å gjøre hagen atraktiv :-)) Ønsker deg en fin fredag!

    SvaraRadera
  16. Så mange fine bilder du tar. Her tror jeg faktisk det er fugletellingsdag i dag eller i morgen, kanskje litt uflaks at det er snøstorm og ingen fugler som er ute. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  17. Så otroligt fina bilder. Fåglar som är så svårt att fotografera. Jag har gjort ett försök nu till räkningen av vinterfåglar. Vi har också invasion av gråsiskan. Däremot minskar talgoxe och blåmes tycker jag. Större hackspett har vi två stycken som kommer till matningen varje dag. men den vackraste i år tycker jag är steglitsen.
    Du har verkligen utvecklats tillsammans med kameran. Jättekul att det blev en ny hobby.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  18. Ja jeg synes jo du tager fremragende billeder af både planter, fugle og landskaber, men du øver dig jo også til du bliver tilfreds. Først og fremmest skal man kunne "se" motivet, og det er du fantastisk dygtig til.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera