onsdag 23 oktober 2019

Sisyfos på Hagtorpet

Just nu känner jag mig som den stackars Sisyfos som hamnade i onåd hos överguden Zeus och tvingades baxa stenen uppför berget om och om igen för att den rullade ner varje gång.



Jag rullar inga stenar men jag plockar löv, om och om igen. Under det massiva lövtäcket finns stenlagda gångar som inte längre syns.



I rabatterna får löven ligga kvar men gångarna vill jag gärna befria från löven innan snön kommer.



Här under lövtäcket växer en hel del städsegröna växter, bland annat ljung. De måste befrias från allt nedfall för de är beroende av ljus och vill inte hamna i helmörker under vinterhalvåret.


Hosta `Empress Wu´ har varit grann i år men nu har hon gett upp och skall klippas ner inför vintern. Jag klipper ner perenner så mycket jag orkar innan vintern, det klarar de utmärkt och det underlättar när vårarbetet sätter igång.



Vi har planterat en hel del träd i trädgården under årens lopp och så har vi hela den omgivande skogen som byter skepnad på hösten. Och träden växer och producerar mera löv  för varje år.


Gentiana sino-ornata höstgentiana planterad i en stubbe. De flesta av mins höstgentianor har torkat bort men just dessa tycks ha ha hittat fukt någonstans långt ner i stubben och överlevt.


Renplockat för en dag sedan, komposterna är överfulla men vi har gott om plats i utkanterna dit vi kan tippa avfallet. Tyvärr blir det också en attraktiv plats för vildsvinen att böka runt i.


Även de mossbeklädda stenarna bör befrias från lövtäcket innan vintern. Mossan behöver ljus och förmultnar i mörker.  Som synes återstår en del arbete innan det är dags att säga tack och adjö till trädgårdsåret 2019.

16 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Ja, du har mye løv hos deg, men det ser jo så fint ut. Vakkert bilde av steinen og alt løvet. Naturen lager mye fint :)
    Klem!

    SvaraRadera
  2. Hello, Gunilla! It looks like there are plenty of leaves to pick up. The plant/flowers growing in the stump are pretty. It looks pretty there. Wishing you a happy day!

    SvaraRadera
  3. Good morning Gunilla: Lots of work to do, huh? It reminds me, not that I need reminding actually, that my backyard (and the front of the house too) are a carpet of leaves and they need to be raked up. I try to leave some on the ground as a blanket, and I assume you do that also. At least you are able to dispose of yours very close to your garden. In my case, living in a suburban house, I have to bag them for the municipality to take away. At the front, if you rake all the leaves into the gutter they come around and suck them up with a giant vacuum. They are then taken to a composting yard, and any time you need compost for the garden you can go there to get it.

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!
    En väldigt bra liknelse. Här är marken täckt av löv men allt ska in som skydd i rabatterna så jag väntar så länge som möjligt för än återstår en hel del som sitter kvar på träden. Ett elände med vildsvinen. Jag hoppas att du ändå lyckas hålla dom borta från själva trädgården. Och trots allt jobb, den nedersta bilden är väldigt vacker med drivorna av löv och den mossbelupna stenen.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Mmm... vissa saker är ett evighetsarbete. Men jag har inte hunnit till löven ännu. Jag fortsätter hitta växter som sorkarna gnagt på och då får jag flytta även alla syskonen i släktet. Men så småningom ska jag samla löv. Behöver skapa mylla med hjälp av dem. Förstår jobbet men bilderna med de gula löven och de gröna växterna är vackra :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla

    Super bilder! Det ser snyggt ut:) Jag låter gärna löven ligga, de isolerar så bra.

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  7. Smukt ser det ud med alle bladene. Men jeg forstår, at de skygger for meget. Det er jo også vigtigt for sikkerheden, at I kan se stierne og færdes på dem uden at glide i bladene. Det er noget af et sisyfosarbejde at få dem fjernet, men husk på, at det er sundt at komme ud og få sig rørt - og det er ganske gratis😉.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Har man en trädgård så finns det alltid jobb! Jag krattar bara bort de stora hala lönnlöven och löven under äppelträdet ... resten får ligga till våren, men jag har förstås inga fina gångar som ska vara lövfria :)
    Härliga höstbilder!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det arbejde kender jeg, min rive har også travlt i denne tid.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Gunilla!
    Vi har stora lönnar och en ek, så det blir mycket löv som dalar ner. Använder de flesta till skydd i rabatterna och i mina lökplanteringar. Maken krattar bort dem från gräsmattan, har funderat på om det skulle gå lättare med en lövblås, men då flyttar man väl bara omkring dem.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  11. Hei Gunilla!
    Nå er det snart slutt på bladene som faller. I november er det stort sett over.
    Liker godt bildene av hagen som er dekket med løv.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  12. Smukt er det jo med de mange gule blade, men jeg forstår godt du gerne vil bestemme hvor du vil have dem. Vi har det samme problem på kirkegården hvor jeg arbejder, der samler jeg også blade hele efteråret.
    Og ja, Sisyfos-arbejde er der masser af for os haveejere, men det holder os i en rimelig god form i det mindste.
    God arbejdslyst!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  13. Du har så vackra gångar att jag förstår om du vill ha dom lövfria - och bänken man ser på din header är otroligt vacker!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  14. Verkligen en hel del löv ni har...! Vi bor ju också halvt i skogen så här kommer också mycket löv, men också mycket barr . Jag slarv räfsar nog på hösten och tar det noggrannare på våren istället! Mossan på era stenar är så grön och fin, de tycks ha återhämtat sig bra från torkan ni hade här om året. Fiffigt och snyggt med gentiana i den gamla stubben! Ha det fint!

    SvaraRadera
  15. Visst är det mycket jobb med löven, men väldigt vackert! Jag gör lövkompost av både mina och grannens i sopsäckar. Bästa jordförbättringen att mulcha ner till våren. I bästa fall är det ren jord i säckarna när man öppnar och bra krut blir det dessutom.
    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  16. Höstvackert!
    Länge leve lövblåsen! Visst ser det lustigt ut och låter en del, men det går i ett nafs att blåsa ihop allt till en hanterlig hög. En av mina bättre investeringar.

    SvaraRadera