måndag 17 februari 2020

En första gång för allt

Inte sedan mätningarna startade för 141 år sedan har vi haft en så varm global januarimånad enligt NOAA. De tio varmaste januarimånaderna någonsin har ägt rum sedan år 2002.

I början av februari registrerades ett nytt värmerekord på Antarktis med 20,75 grader C. Förra rekordet på 19,8 grader som uppmättes i januari 1982 slås med nästan en hel grad. Gamla rekord krossas på löpande band och det handlar inte om någon enstaka decimal vilket brukar vara det vanliga utan här sker det med stora marginaler. De stora glaciärernas smälthastighet har tredubblats under det förra årtiondet vilket är särskilt problematiskt eftersom det är smältande landis som påverkar höjningen av våra hav.


Bilden är från februari 2019 som inte var särskilt snörik men med snö som krävde plogning ett antal gånger, dock en varm vinter med lägsta temperatur - 16,4 C. grader. Annars är vi vana med att temperaturen åtminstone under några nätter sjunker under minus 20 graders sträcket.

I går kväll visade termometern + 11, 6 C.grader när stormen Dennis tagit fart över landskapet. Nytt värmerekord även för mig i februari och fortsätter detta väder så kommer jag att få uppleva mitt livs första snöfria vinter. Vi vet att snittemperaturen under senaste istiden var 3 - 5 grader kallare än nu och då var hela Skandinavien täckt av kilometerhög is. Enstaka grader gör stor skillnad när det handlar om klimat.



Iris reticulata `Katharine Hodgkin´ våriris tittade upp ur rabatten redan i januari men har hållits tillbaka av några enstaka frostnätter samt brist på sol men nu börjar hon blomma, normalt sker det i mitten av mars här. Sker inga drastiska förändringar under resten av månaden blir det vår utan att vi haft vinter.

Det går dåligt med de nödvändiga minskningarna av våra utsläpp av växthusgaser, ingen verkar ha en helhetssyn och enstaka framgångar äts snabbt upp av vår ständigt ökande konsumtion. Det hjälper inte att sopsortera om vi samtidigt inte ändrar våra konsumtionsmönster. Den mest miljövänliga produkten är den som aldrig tillverkas.

Hur skall vi tänka när det gäller våra trädgårdars framtid? Vi kommer aldrig att få tillbaka det människovänliga klimat som rådde under 1900-talet - ett klimat som hela vår civilisation är anpassad till, det gäller också hela vår natur och allt som lever i naturen. Atmosfären blir inte bara varmare, den blir också fuktigare. Vattenånga som också är en växthusgas ökar i luften och förstärker växthuseffekten och kommer att så göra långt efter att vi människor slutat påverka klimatet. Risken för farliga och skadliga skyfall ökar för fukten som samlas i atmosfären faller ner förr eller senare samtidigt som avdunstningen ökar i värmen och det blir torrare i marken i samband med torrt väder. Vi kan nog anta att vädret blir mer extremt och oförutsägbart.

Varmare klimat innebär nya utmaningar. Granbarkborrens framfart under fjolåret orsakade skador på närmare 7 miljoner kubikmeter skog i mellersta och södra Sverige. Det motsvarar nära 3 miljarder kr, en fördubbling jämfört med året innan enligt Skogsstyrelsen.

De fem senaste somrarna har torkan härjat i trädgården och många växter har gått förlorade. Nu har det regnat under lång tid och grundvattennivåerna har stabiliserat sig men vad som sker när våren kommer är omöjligt att veta, inget är ju som det brukar vara och som trädgårdsvän är det svårt att luta sig tillbaka på gamla lärdomar. Värmen kommer att gynna en del men orsaka problem för andra. Vårt kyliga klimat vintertid har räddat oss från många skadegörare och främmande invasiva växter. Allt hänger ihop i naturen, det är nog det enda vi kan vara säkra på.

Ingen vill betala för att hejda uppvärmningen men klimatförändringar kostar och ju längre tid vi misslyckas med att hejda våra utsläpp, desto dyrare blir det i slutändan.


23 kommentarer:

  1. Ja det är verkligen helt galet! 11, 6 plusgrader i mitten av februari. Ok, visst har det väl kommit mildperioder förr men nu har ju faktiskt de månader som normalt skulle varit vintermånader varit milda. Jag tror nu på allvar att vi får uppleva vår första vår utan att haft någon vinter.
    Idag var rådjuren inne och åt på mina azaleaknoppar. Gick då ut och kollade stängslet och såg att dom rivit ner det. Jag satt upp det hur lätt som helst, pinnarna bara försvann ner i jorden. Inte tillstymmelse till tjäle. Andra år skulle jag defintivt inte fått ner pinnarna.
    Som du säger, allt hör ihop och jag bävar också för nya skadegörare som nu kan etablera sig i våra trädgårdar ... eller odlingar över huvud taget.

    Och så din fina bild. Jag minns den där dagen i februari förra året. Det vräkte ner snö på natten och vi höll på i timmar och skottade. Trodde att "nu blir det kanske vinter". Men det tog inte många dagar innan snön smälte igen.

    Tack för ett bra inlägg! Dennis fortsätter att blåsa här men inget regn idag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Hello, lately our politicians refuse to believe in climate change. It seems money is more important than our earth. Glaciers are melting. The storms seem more intense and damaging. Our temperatures have been up and down, but we have not had much snow this winter. The blooms are pretty to see but it is early for them. I guess we can all do small things, but will they help. Have a great day and a happy new week!

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla
    Vi har jo prøvet flere år ikke at få sne, så vi er vel ved at vænne os til det, selvom vi stadig savner sner og frost. Men det må være værre for jer, som er vant til at have sne. Det er bestemt skræmmende som det hele forandrer sig år efter år.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har klafsat runt i stora pölar med iskallt småskaddande regn idag. Har inte kollat termometern men såklart är det varmare än 'vanligt'. Det känns kluvet att ha en Rhododendron rotschildii obekymrat stå i en plantering...

    På sistone har jag känt att jag gör ju inte så mycket för klimatet men när jag sen tittade på andras matbord runt så ser jag att jag börjat byta ut en del saker. Avstår från mer.... Men jag har bilen full av påsar fast kan inte få in i ryggmärgen att ta med in i butiken... Tyvärr verkar politikerna inte våga styra konsumtionen vilket jag tror måste till..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Vi befinder os tydeligvis i en tid med markante klimaforandringer. De ændringer, der kunne gøre en forskel, tør politikerne ikke foretage af frygt for at miste deres popularitet.

    SvaraRadera
  6. Ja, allt är märkligt och skrämmande när man tänker på vart det håller på att bära hän. Vi diskuterade de här problemen när vi var bortbjudna igår och konstaterade att styrande är alltigenom handfallna när det gäller genomgripande åtgärder. Man silar mygg och sväljer kameler. Långsiktiga åtgärder är förstås inget man blir populär på under fyra år.

    Vi hade lite snö i höstas och det ksulle inte förvåna mig om det kommer en rejäl köldknäpp i mars. Det har hänt att vi haft decimetertjockt med snö då och det vore ju förödande för allt som redan lockats upp och börjat knoppas, blomma, sava, bin som vaknat osv.

    Man kan lugnt säga att det är en utmaning att vara trädgårderare och människa i allmänhet just nu.

    Ett brev är på väg till dig

    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!

    Ja, dette har vært en uvanlig varm vinter her også. I forhold til i fjor er det veldig stor forskjell. At klima blir varmere og våtere er det ingen tvil om. Politikere må ta dette innover seg og ta viktige avgjørelser, men det virker som ingen tør gjøre det. Vi må bare håpe at noen begynner og at andre følger etter.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  8. Ett som alltid läsvärt och intressant inlägg ... tack för det Gunilla!
    Ur led är tiden - ett uttryck som sällan passat så bra som det gör nu!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är en minst sagt konstig "vinter" vi har. Inte har det varit många snöflingor här heller, och jag tror att årets köldrekord hittills ligger på -3,5 grader här. I söndags var det +9,3 grader. Crocus tommasinianus har blommat ett bra tag och nu syns även andra krokusar av diverse färger lite varstans. Några "Katharine Hodgkin" har jag ännu inte sett, men snart blommar säkert de också. Det är så vått överallt att det är svårt att få till någon vettig rådjursmatning - jag lägger ju alltid ut lite till dem för att de ska veta var maten finns om det skulle slå till och bli riktig vinter. Men det är ingen idé att ha alltför stora lager hemma nu. Vi får bara hoppas att allt detta regnet tränger ner i grundvattnet och att det blir så fullt att vi slipper torkkatastrofer till våren och sommaren. Det har vi haft alldeles tillräckligt av de senaste åren.

    Olle

    SvaraRadera
  10. Hej Gunilla

    Jo. där är stora ändringer på gång!
    Bra att vi, var och en, gör en ansträngning och försöker motverka detta klimatkaos.
    Också bra att de markanta dinosaur-politiker som förnekar vetenskapliga fakta, som ex Trump i USA ock Duda i Polen, på andra punkter också framstår smutsiga och odemokratiska. Detta ger andra anledning til att ta ansvar, gå först, och göra vad de kan...

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla!
    Vilken underbar vinterbild med ren vit snö. Senast det snöade hos mig var i början av december, då fick vi skotta, sen dess har snöskrapan fått stå lutad mot garageväggen. Har bara kommit några fjun sedan dess. Har inte hänt förr vad jag kan minnas. Vi får se hur det blir framöver.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  12. A winter without snow in Sweden seems unthinkable. How it is that people can continue to deny what is happening to the world is impossible to understand. We see the evidence right before our eyes, and we see on the nightly news evidence of devastation all over the globe. I fear we have left it too late for remediation and the future is very bleak indeed.

    SvaraRadera
  13. Klimat się zmienił. To fakt. Inne rośliny będą rosły w naszych ogrodach. Oleander i laur stoją cały czas na tarasie.

    SvaraRadera
  14. Hei Gunilla,
    iiriksesi ovat tosiaan kauniita (ja niiden ympäristö niin siistin näköistä :)), mutta eihän niiden pitäisi vielä kukkia...
    Helmikuun pitäisi olla kuukausista kylmin, täällä lämpötilat keskimäärin -5 ja -11 välillä, alimmat lämpötilat helposti alle -30 C. Tänä vuonna helmikuun lämpötilat ovat olleet nollan molemmin puolin eikä lunta ole juuri ollenkaan. Puutarhan- ja metsänhoitoa on alettava ajatella ihan uudella tavalla, kuten elämää yleensäkin.
    Kiitos kommentistasi! Krassit ovat ihania kasveja. Niiden tuoksu on tosiaan kiehtova ja värit aivan ihania.
    Halaus!

    SvaraRadera
  15. Her har vi hatt en for oss normal vinter her på det norske vestlandet, mindre snø enn vanlig og mer regn, men det er ikke uvanlig heller, et og annet år kommer det ikke snø her og sånn har det alltid vært, vi har hatt mye sønnavind og da blir det alltid mildt. Det merkelige er at mens noen planter er senere enn vanlig så er andre mye tidligere. Vanligvis kommer f eks snøklokkene før klosterklokkene, men i år har det vært motsatt, og mange rosebusker har mye bladverk, svarthyllen også, og det er tidlig. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  16. Gunilla!
    Du ställer samma frågor som jag ställer här hemma. Denna milda årstid, vår rent meteorologiskt, medför en del problem som jag kan skönja redan nu i rabatterna: Svampangrepp. De är skadesvampar som sprider tex svartfläcksjuka.
    Den fina svavelpionen jag fick av dig växer fortfarande i kruka. Jag är riktigt tacksam gentemot mig själv att jag inte planterade ut den förra året. Den skulle ha blivit utsatt för torka, hetta och sedan regn i månader - så som vi har haft det. En annan av mina pioner, som tillsynes har perfekta växtförhållanden i näringsrik, väldränerad rabatt har fått någon svampangrepp i roten...
    Jag ser med fasa på trädgården. Alger och svampar pryder snart sagt allt som går att ta fäste på. Huset likaså. Även om vi har haft två torra heta somrar så har dock vårt klimat här hos oss präglats av ett "evigt" regnande...Undrar när vi hade ett "normalt" år? Inte efter 2013 hos oss.
    Det är obegripligt att folk i allmänhet och makthavarna i synnerhet inte känner samma "panik" som många av oss gräsrotsmänniskor gör.
    Ändå vet jag att det är fler och fler som ser över sin konsumtion.
    Den är dock ett tveeggat problem. Konsumtionen garanterar jobben...Här skulle en del kreativa, skarpa hjärnor ha att göra. Hur löser man en global, ojämlik försörjning av människor som bara bli fler och fler? Dessutom på sina ställen (så som i vissa delar av Kina) en otäck ensidig könsfördelning som resultat av "ett-barns-politik" där flickor ratades. Överskott av män är stor. Vi människor har visst inte varit riktigt så smarta som vi själva tycker. Det är först när BÅDA HJÄRNHALVORNA interagerar som vi kan komma i närheten av kloka beslut. Jag är inte religiös, men som 40-talist fick jag i mig mycket av Bibeln i skolan. Följande bibelcitat, i mitt tycke kloka ord, översätter jag till att vad du än sedan ägnar dig åt måste du ha även empati. Saknar du känslan kommer det alltid att fattas en viktig bit i din gärning:
    "Om jag ta­lar både människors och äng­lars språk, men sak­nar kärlek, är jag ba­ra ekan­de brons, en skrällan­de cym­bal. Och om jag har pro­fe­tisk gåva och känner al­la hem­lig­he­ter­na och har he­la kun­ska­pen, och om jag har all tro så att jag kan flyt­ta berg, men sak­nar kärlek, är jag ingen­ting. Och om jag de­lar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men sak­nar kärlek, har jag ingen­ting vun­nit."(1 Kor 13)
    Om vi ska komma i närheten av att lösa våra problem måste vi ha inte bara piskan, utan lika mycket morot. Jag vill tro att det goda, kreativa, smarta vinner. Men, kanske måste vi människor uppleva den verkliga katastrofen för att förstå att inte ens privat förmögenhet kan skydda en när naturen visar vad den förmår...
    Ha en fin vecka och tack för dina tänkvärda inlägg Gunilla!

    /Anja

    SvaraRadera
  17. Hej Anja och tack själv att du tog dig tid att skriva ett tänkvärt inlägg.

    Svamp och alger som angriper organiskt material får perfekta förhållanden nu i den fuktiga väderleken, folk klagar över mögelangrepp på altaner, förråd och hus. Och naturligtvis kommer det att drabba växtligheten på ett eller annat sätt, pioner är känsliga för svamp, likaså Rhododendron.
    Känslomässiga argument har numera en låg status men även vetenskapen och faktabaserad kunskap är under attack av det stora globala högerpopulistiska projektet där man även hittar klimathotsförnekarna.

    Björn Wiman, kulturchef på DN skriver om hur klimatförnekare och auktoritära populister försöker påverka oss att kliva in i en värld där vi inte längre känner tillit till fria medier, forskare och etablerade institutioner. Om det sker drabbas vi av känslan att vad vi än gör betyder det ingenting.

    Kram!

    SvaraRadera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  19. Thanks for sharing these wonderful photos and post with us. We wish that winter will be here soon after a hot summer so far. Have a wonderful rest of your day.
    World of Animals

    SvaraRadera
  20. Jag hittade denna bloggen nu och måste bara säga att jag är så innibomben impad av din trädgård och alla fina detaljer. Har en gräsmatta med några träd i bottersta änden av vår trädgård och vill där skapa ett woodland och din blog har så fina inspirationsbilder med massa tydlig information om växter att jag blir helt till mig, haha. Woodland är ju dessutom helt rätt i tiden. Ser att det var ett tag sen du skrev...snälla plocka inte bort bloggen även om du har gett upp på skrivandet och så hoppas jag ju att du ska komma tillbaks och skriva mer men förstår ju även om inspirationen eller/och orket plötsligt tar slut. Men det ligger ju så otroligt mycket jobb bakom detta och så mycket bra information i det så ville bara säga att snälla få aldrig för dig att plocka bort den. Tack för fina bilder och en massa inspiration.

    SvaraRadera