torsdag 19 december 2013

Ingen reklam - tack!

December torde vara månaden när kostnaderna för reklamutläggen slutligen skall håvas in.

I år beräknas de totala reklamkostnaderna uppgå till 60 miljarder kronor så det gäller för oss konsumenter att prestera och bidra till ökad tillväxt.

Vart vi än tittar så är reklamen där - bilderna  - överallt - och de vill oss något. Skvalmusiken som terroriserar oss i affärer och köpcentrum vill få oss i julstämning för numera betyder julstämning att vi skall konsumera ännu lite till.

Reklamens budskap är genialt och bygger på att skapa en känsla av ständig otillfredsställelse hos konsumenterna eller att vi vinner något på att köpa just den produkten..

Att konsumera produkter som vi inte behöver handlar om positionering där ingen blir vinnare. Kan liknas vid stadioneffekten där någon ställer sig upp för att se bättre varvid resten av publiken gör likadant.

Ingen vill känna sig hopplöst ute genom att gå i utsvängda jeans som var inne i fjol eller gå miste om fina presenter om man inte prenumererar på en trädgårdstidning där man - helt gratis - erhåller en planteringsspade och kultivator till trädgården, låt vara att de böjer sig i en märklig form så fort de skall göra sin tjänst i jorden.

Hur simpla och urusla produkterna än är kostar de naturresurser, inte bara i tillverkning utan även när de kasseras för det är naturen  i sista hand som skall ta hand om avfallet. Den allt snabbare genomströmningen av varor i samhället gör att våra ekosystem, som bryter ner och och assimilerar stora delar av samhällets avfallsprodukter, riskerar att skadas.

Vi kan inte undgå reklamen, hur desperata vi än blir över de fördummande köpbudskap som sköljer över oss. Inte ens SVT är numera reklamfritt, tittar man på vintersporten, vilket jag gör, sponsras programmen av olika företag vilket är tillåtet eftersom det inte är reklam - sic!

Lite patetiskt sätter vi upp en trevlig liten lapp på våra postlådor med en artig begäran om att slippa reklam vilket minskar mängden papper något men reklammakarna hittar alltid nya vägar, instucket i morgontidningen 
är det omöjligt för den snälle brevbäraren att avslöja reklamen.








2 kommentarer:

  1. Ja usch för all reklam man överöses med hela tiden. Vi har också en skylt med "ingen reklam", men numera får man ju massor med adresserad reklam också så att undvika det helt verkar omöjligt.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Ja, man är otroligt trött på alla reklam för sånt man verkligen inte vill ha, aldrig skulle köpa eller t.o.m. hatar!
    Vi faller inte heller för frestelsen till jul att köpa en massa dyra onödiga saker, utan har sen många många år istället bara köpt massa småsaker som vi lägger i en hög och så delas dom ut av tomtemor (alltså jag) i tur och ordning. Man kan alltså få precis vad som helst, vilket gör det hela lite extra kul. Eller rättare sagt gjorde det hela extra kul på den tiden vi var runt 10-15 pers på julafton. Numera är vi 4 och då är det lite svårare att skoja till det riktigt - man vet ju liksom vem som har gett vilket paket! Men roligt är det ändå.....
    GOD JUL
    Susie

    SvaraRadera