lördag 13 april 2013

Det är på gång...

Nu händer det saker på väderleksfronten. Ett lågtryck har äntligen lyckats bryta det låsta högtrycket och ett stilla regn har fallit sedan i går kväll. Regnet gör att tjälen sakta får ge vika förutom att det är helt nödvändigt för växtligheten som lidit i den uttorkade marken. Nu lovas även värme efter att regnet dragit vidare så nu kan det bli sommar på en gång och allt kommer att explodera i våra trädgårdar.

I går krukade jag upp de första växterna. Trädgården ger ett stort överskott varje säsong vid delning av alla växter som vuxit sig för stora. Ambitionen är att hinna med allt som behöver delas men det gör jag sällan, det blir alltid en del kvar till nästa säsong.

Här blev det några krukor med Sisyrinchium - blå gräslilja. Jag avstår att skriva ut artepitet då denna växt har tre, fyra olika synonymer.

En trevlig växt som blommar i juni med små, blå irisliknande blommor. Den bildar en gräsliknande lite tuva och frösår sig runt plantan. Blir ca 3dm hög och bör planteras väldränerat, gärna i en sandblandad jord.
Passar utmärkt i ett stenparti och dess växtsätt gör att den är dekorativ under hela säsongen, även efter blomning.


Har tyvärr ingen bra närbild på gräsliljan men här syns den strax till höger i bild.


Och äntligen en färsk bild Crocus sieberi `Firefly´ den första att öppna sina blommor i år.




4 kommentarer:

  1. Margareta i Umeå13 april 2013 kl. 12:14

    Härligt! Längtar att få ta itu med alla trädgårdsbestyr. Jag har också en massa som ska delas och planteras om. Här uppe går utvecklingen så rasande fort, att det är svårt att hinna både städa och dela växter innan allt vuxit för mycket, när det väl kommer igång.
    I natt hade vi första natten med plusgrader. Ett vårtecken så gott som något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt tänkt på er där längre norrut i år när våren varit så sen - hur hinner ni med allt när det väl sätter i gång?

      Vi är nog lite bortskämda här med att ha en låååång vår och när det inte blir som jag tänkt blir det lite gnälligt till och från.

      Men två nätter utan frost, mer behövs inte för att arbetslusten åter är på topp!

      Radera
    2. Margareta i Umeå13 april 2013 kl. 19:45

      I en trädgård som vår (nästan bara rabatter) blir det lite panikartat för att hinna städa bort alla fjolårsrester. I år blir det än mer stressigt misstänker jag.
      Vi har ingen tjäle så växterna är uppe direkt som värmen kommer.
      I fjol låg krokusen blommande under snön och reste sig allt efter som snön smälte.
      Blir nog liknande i år också.

      Radera
  2. Vilken glädje att äntligen få regn - jag vaknade i natt av att det regnade mot sovrumsfönstret, ett efterlängtat ljud. Nu minskar snön för varje dag som går och nu är nog snart halva tomten snöfri. Krokusen får jag nog vänta några dagar till på, men om den utlovade värmen kommer så lär det nog gå fort.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera