söndag 7 april 2013

Låt inte trädgården bli ett orosmoment!

Från och till denna långa vår har det onekligen känts lite dystert. Inte bara för att vintern dröjt sig kvar så länge utan för att så många växter dukar under pga tjäle och brännande sol.

Men nu skall det visst bli ändring i väderleken enligt min trädgårdsvän Nora som plockat fram en väderkarta och en 10 -dygns prognos  http://minatradgardar.blogspot.se/

Ibland har även stressande tankegångar infunnit sig....hur skall jag hinna få allt i ordning...och detdär måste fixas och den måste göras om och så snurrar det runt i huvudet.

Då kan jag bli riktigt less på mig själv för att jag ens för en liten stund låtit trädgården bli ett krav och ett stressmoment.

Vi arbetar med levande material och det kommer aldrig någonsin att låta sig styras till fullo av oss. Vi kan underlätta och stödja men aldrig kontrollera och visst är det just detta som är en del av utmaningen och tillfredsställelsen med trädgården?

Naturen är vare sig rättvis eller orättvis, inte snäll eller elak, den bara är....

Jag låter bli att titta på min halvdöda Kalmia och ser den lilla ungerska blåsippan som nyss kämpat sig upp ur jorden och där det redan syns en liten blåskimrande blomknopp!

Så värnlös och vacker!

1 kommentar:

  1. Så bra skrivet!
    Ungersk blåsippa planterade jag förra året, men de är fortfarande täckta av snö. Hoppas de trivs bra under sitt täcke och att jag snart får se dem:-)

    SvaraRadera