lördag 24 juni 2017

Vad är detta?

För tre år sedan fick jag en växt av en god vän, hon hade själv köpt den i en privat trädgård. Den som sålde den påstod att det var en blåblommande Hosta, namnsort saknades.

Jag planterade den lilla växten och letade efter namnet men kunde snabbt konstatera att det inte existerar några blåblommande hostor. Däremot kan man ju uppleva färger lite individuellt, kanske den vanliga lilafärgade blomningen men med en dragning mot blått - tänkte jag.

I fjol hände inget med plantan, den växte inte särskilt mycket och den har inte blommat, drygt två dm hög.. Men i år exploderade den ordentligt, det dök upp massor av nya skott som tagit sig under några Rhododendron buskar. Jag blev misstänksam och igår grävde jag upp samtliga plantor. Växten hade långa, tjocka vita rötter som letat sig långt från moderplantan och bildat nya skott. Den beter sig precis som många andra invasiva växter, de avvaktar några år och samlar energi i de tjocka rötterna, kallas för "lagtime" på engelska för att sedan explodera över ett stort område. En sorts fördröjning som man lätt blir lurad av.

Jag har handskats med hostor i många år och aldrig någonsin har jag sett en Hosta som sprider sig med långa rotskott. Hosta plantan blir större för varje år men håller sig väl samlad, liknar på inget sätt det beteende som en Hosta brukar uppvisa.
Trist när folk säljer eller ger bort växter som man vet sprider sig utan att tala om det för mottagaren. Min bekant är oskyldig i sammanhanget för hon köpte plantan i tron att hon hittat en blåblommande Hosta.

Jag grävde bort allt, har stor respekt för invasiva växter men vad är det för något? Kan det trots allt vara en Hosta med ett så avvikande beteende?



14 kommentarer:

  1. Hej Gunilla

    Jag är inte helt säker men har hört om en Koreansk Hosta som har det beteende...
    Hosta glauca eller något sånt....?

    Kul med ett mystrium:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja:)
      Hosta clausa var. stolonifera

      http://www.americanhostasociety.org/AHSMembers/OnlineJournals/44/Kor.html

      ingen blommor nej,
      Kanske de -som jag- har hört clausa som glauca (=blågrå) och ment den får blå blommor, när nu bladen bara är gröna?

      Radera
  2. Hostor är ju ganska olika i sitt beteende. Karstens förslag verkar ju vettigt. Jag har en 'Otame No Ka' som också blir en lös rugge och inte jättesnygg som jag odlar den nu :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Interessant læsning, selvom det selvfølgelig har været en ærgerlig oplevelse for dig og ikke mindst din bekendt, som gav dig planten i god tro.

    SvaraRadera
  4. Fin! Men vad det är? Ingen aning! Lite som en hosta, en annorlunda sån...
    Hoppas du får svar! Jag har en ros just nu på bloggen som jag inte vet något om!
    Nåja önskar dig en fortsatt skön helg.
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  5. Jeg ved desværre heller ikke, hvad det er. Den minder lidt om hostaen Prying Hands i opbygningen, men bladværket er ikke som dem. Spændende men ikke rart med en invasiv plante. Det er nok den, Karsten skriver om, der står jo netop, at den breder sig ved udløbere.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla!

    Den kjenner jeg faktisk ikke til, men Karsten har nok helt rett. Invasive hosta er jo ganske sjeldent, så den må være spesiell.

    Klem!

    SvaraRadera
  7. Tack för ert engagemang! Trädgårdsbloggare kan minsann och tusen tack till Karsten som hittade rätt och satte mig på spåret. Jag har säkert omkring femtio olika hostor i trädgården men ingen av dem har betett sig så här.

    Det finns inget skrivet om Hosta clausa på svenska, bara ett gammalt inlägg på ett trädgårdsforum där någon beklagade sig över H. clausa var. normalis som sprider sig alltför mycket.

    Det är en koreansk Hosta, endera H. clausa var.stolonifera som inte blommar eller H. clausa var. normalis som blommar med sedvanliga hostablommor. Båda sprider sig med rhizomer och därför dyker det upp nya skott långt från moderplantan.

    Jag lär aldrig få veta om den blommar eftersom jag tagit bort den - jag vill inte ha spridningsbenägna växter i trädgården men om någon vill ha den som bor i närheten får ni gärna hämta, nu är den i alla fall varudeklarerad. Jag hann ju kruka upp några innan jag såg hur den spridit sig.

    SvaraRadera
  8. Intressant läsning. Man lär sig alltid nytt. Helt enkelt en hosta som bor bäst i kruka om man vill ha den.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Intressant! Vilken tur att du uppmärksammade spridningen och hann gräva bort plantorna innan de tagit över helt. Snygg är den ju, du har inte funderat på att låta någon växa i kruka?
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Så flott at du fikk svar:-) Med engang lignet den på "Praying hands". Dumt med planter som setter rotskudd. De egner seg best i krukke:-)
    Ellers vakre bergvalmuer i forrige innlegg. Den hvite har jeg ikke sett før.
    Ha en fortsatt fin søndag.
    Eirin

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla!
    Det var ett tag sen sist men intressant och spännande att få läsa om en invasiv Hosta. Såna hade jag ingen aning om att det fanns. Inte så kul för dig och för din vän som gav bort den i god tro, men tur att du upptäckte det i tid innan den hunnit sprida sig och ta över ännu mer. Växter som sprider sig med såna rötter är inte kul och jag gissar att det det kanske inte är så många som anmält intresse för att ta över dina uppkrukade exemplar. Vackra blad har den förstås men ujamej ....

    Hoppas du har det bra och att du fått en del regn sen sist!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Det er jo et rent drama du beskriver, men godt du fik opklaret mysteriet og endnu bedre du fik gravet hele planten op. Jeg har haft en invasiv oplevelse med en cypres vortemælk - Euphorbia cyparissias - så den er jeg i gang med at bekæmpe.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  13. Intressant läsning - säger jag med!
    Fördelen med de invasiva växterna - oavsett art - är att man kan odla dem i kruka som kan står ute året om. De kan ha ett stort dekorativt värde när man slipper oroa sig för invasionen ;-)
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera