tisdag 12 juni 2018

Sex veckor utan regn

Det sista regnet som föll för sex veckor sedan var på 5mm, sedan dess har solen strålat oavbrutet från en molnfri himmel och med vårtemperaturer som vi aldrig upplevt tidigare.

Jag har haft ett blogguppehåll i väntan på regnet, betydligt trevligare att läsa om prunkande försommarträdgårdar än om vissna och torkade växter men nu är det som det är, växterna torkar bort.


Det här är backtimjan, den torktåligaste växt som jag känner till. Den skall blomma nu och och vara översållad med humlor, bin och andra insekter som lockas av blommornas doft. Normalt brukar det vara ett surr utan dess like när timjan blommar.

I slutet av maj började björkarna fälla sina löv, även rönnens blad faller till marken. De gamla fruktträden som finns kvar här släpper alla fruktämnen för att skydda sig mot torkan. Idag såg jag att vårt stora manschuriska valnötsträd Juglans mandschurica börjar ge upp, bladen torkar.


Cypripedium `Ulla Silkens´ såg ut såhär när blommorna slog ut, likaså Magnolia sieboldii vars blommor  var bruna och torkade när de visade sig.


Det går snabbt nu, varje dag kollapsar växter medan en del fortfarande kämpar på, visserligen förkrympta och märkliga uppenbarelser men de lever fortfarande. Såg att nytillväxten som nu kommer på alla Rhododendron har vissnat på de största buskarna, detta är något nytt för mig och jag vet inte vad det kommer att innebära i förlängningen. Det är så torrt i torvrabatterna så jorden är som damm när man rör vid den.

Vad värre är att vår inhemska matproduktion riskerar att torka bort. Nu vädjar Sverige till EU om att få ta vall från marker som ligger i träda och som inte får skördas utan tillstånd från EU. Bönderna häromkring har redan tagit första skörden med vall, tidigare än normalt eftersom allt riskerar att torka bort. För andra året i rad befarar bönderna att de måste nödslakta sina djur eftersom det inte kommer att finnas mat över vintern till djuren och det som finns hamnar på en prisnivå som inte är rimlig i något sammanhang, brister leder som bekant alltid till högre pris.

Vårsådden av spannmål är illa ute här i trakterna, det ser inte ut som om det grott överhuvudtaget utan det gröna som syns är bara ogräs.  Vi kommer att märka av torkan på matpriserna i höst, vår självförsörjningsgrad av livsmedel sjunker och vi måste importera mera, problemet är tyvärr att hela världens kornbod, Ryssland också drabbats av torka.

30 kommentarer:

  1. Hej Gunilla
    Ja det er så trist, så man slet ikke kan forstå, hvor slemt det er. Også her står det skidt til, vi har heller ikke fået regn ud over 3 mm forleden dag, det forslår intet. Men det er dog mange gange værre hos jer, jeg føler med dig, det er trist at gå ud, man har slet ikke lyst til at se på ulykkerne.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad torkan och värmen ställer till elände på olika sett. Hoppas nu vi får mer regn men mycket är väl försent att rädda.

    Önskar dig en fortsatt bra vecka !

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Ja, också vi väntar på regn, vissa stråk i landet har fått stora mängder, när ett åskväder ligger still där. Och plötsligt kanske det kommer hos mig eller dig?

    Vi hoppas på det!

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!

    Så trist å lese, og jeg føler veldig med deg! Det er ikke hyggelig å se at plantene tørker inn. Det er veldig tørt her også. Siden 1.april har vi kun fått 60 mm med regn. Jeg bor midt i et landbruksområde, og det er så trist å se på kornet som bare tørker inn.
    Vi får bare håpe på at det kommer regn snart.

    Stor trøsteklem!

    SvaraRadera
  5. Det er trist at læse om tørken, og billederne er just heller ikke opløftende. Vi må håbe, at der snart kommer regn, så nogle af landmændenes afgrøder måske kan reddes. Det er svært med tørken for de mennesker, der skal leve af deres jord. Jeg føler også med dig, for jeg ved, hvor meget sjæl og energi, du har lagt i din have, for slet ikke at tale om, hvor mange penge, du har brugt til planter og vanding.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  6. This drought is obviously quite terrible for you, Gunilla, and you have my greatest sympathy. It is hard to believe that in the face of such conditions around the world, or the exact opposite with serious floods, idiot politicians continue to deny the evidence of climate scientists. What is even more distressing is that as citizens we continue to elect them.

    SvaraRadera
  7. Her er vejret de seneste par dage blevet køligere, og vinden kommer nu fra vest med skyer. Jeg tænker der må være noget vand i alle de store skyer, og en dag rammer det nok ned i din og min have.
    Men klimaforandringerne skal jo skabe alvorlige problemer på verdensplan, og dem kommer vi sikkert alle til at mærke fremover. I den sammenhæng er vores dejlige haver jo blot et meget lille problem, selvom det ser slemt ud hos dig.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  8. Hejsan Gunilla!
    Det är fullständigt otroligt att just där du bor undkommer regnet. Vi har det också torrt, och då har vi fått allt som allt, fram till nu, ca 40 mm regn vid ett par olika tillfällen. Jag känner med dig så oerhört. Jag kan bara önska att du får det där efterlängtade regnet som räddar åtminstone resten av din trädgård. Jag är så ledsen för din skull. Livet kan vara så grymt...


    Tröstens kram och med all önskan om att du får regn!
    /Anja

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Hade hoppats på att du också fick lite vatten när det regnade här en natt. Det var inte mycket men allt är välkommet. Inte kul att se växterna torka bort. Det har varit svårt att få tag på mat till djuren i år, hur blir det inte till nästa år.
    Hoppas på mycket regn över din trädgård /Marika

    SvaraRadera
  10. Hei Gunilla, trist å se hvordan alt tørker bort hos deg. Leit når blomster og planter bare tørker bort.
    jeg bor i den delen av Norge som har hatt minst regn. Skog og mark sliter, mye har blitt gult og vissent rundt oss. Mange tørre kornåkere.
    Vi har vannet med kanner på grønnsaker og blomstebed, men f eks Rhododendroene visnet med blomstene på.
    Vi får litt regn nå, aldri vært så glad for regn noen gang.

    Ønsker virkelig at det kommer litt regn hos deg snart Gunilla!

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla!
    Jag blir verkligen ledsen när jag läser ditt inlägg, ser dina bilder och förstår hur illa det är i din trädgård. Här hade vi turen att få ett stilla regn här om natten och även om det inte kom så mycket räknat i mm så märktes det att det gjorde skillnad i naturen. Jag trodde att det även regnade hos dig men det gjorde det alltså inte. Jag har ju turen att ha en blöt trädgård men även här är det snustorrt på flera platser i trädgården sedan en tid tillbaka så regnet som kom var mer än välkommet.

    Rapporterna om torkan för bönderna läser vi om varje dag nu. En annan obehaglig sak är alla bränder som uppkommer. Vi har haft två markbränder i närområdet och det står om nya bränder varje dag i tidningen. Vi har en skogsdunge med mycket sly och höga träd bakom vår trädgård och jag är livrädd att det ska börja brinna där. Som tur är är den rätt otillgänglig så det är inga som går där, så inga fimpar bör hamna där.

    Vädret är ju lite svalare och ostadigare nu så hoppet finns om att det ändå ska komma regn. Just nu visar prognoserna att det ska komma regn natten mot måndag. Hoppas det stämmer. Håller tummarna för att det kommer till din trädgård.

    Kram
    Anita

    SvaraRadera
  12. Hej Gunilla!

    Vi bor ju i samma torra trakter så jag vet mycket väl vad du talar om. Jag tycker det är riktigt obehagligt att veckorna går utan nederbörd. Vi fick 6 mm 1:a maj och 4 mm 4:e maj sedan var det uppehåll tills vi fick totalt 5 mm under måndagen och tisdagen. De 5 mm är ju inte mycket att jubla för, men luften blev åtminstone lite klarare och vi fick lite påfyllning i dammarna och tunnorna.

    Vi har nästan inte haft Rhododendron-blomning här i år, jag misstänker att det har med förra årets torka att göra. Nästa års Rhododendronblmoning lär i så fall inte bli mycket att jubla åt den heller.

    Kram Nora

    SvaraRadera
  13. Dags att börja blogga igen då för här kom regnet för två timmar sedan. Det Det blir en riktig rotblöta vill jag lova . Nu tror jag att trädgårdens växter är glada, liksom jag som ser fram emot en växtexplosion. Jag hoppas att regnet oxå tar vägen över din trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr Steve, det räckte inte ända hit.

      Radera
  14. Hei Gunilla.
    Det må være tungt å drive med hage i sånn tørke.Mye som som har vært forgjeves. Selv om noe tar seg opp igjen er det endel som dør.
    Trist for bøndene, men her ser det ut som regnet som kommer nå hjelper.
    Håper du og naturen rundt deg får regn snart. Når en er avhengig av brønnvann blir man jo mye hardere rammet.
    Tenker på deg/Eirin

    SvaraRadera
  15. Även här har bönderna tagit första skörd och frågan är om säd och återväxt går att rädda. Än så länge har vi i alla fall gott om vatten i brunnarna och sjön.
    Det är så tråkigt att se växterna vissna ihop eller helt enkelt inte orka upp alls som mitt höstsilverax, men jag tror de kommer igen med förnyad kraft om vi bara får ett normalår.
    Min backtimjan ser också förfärlig ut, men det är skador från vintern. Hade kraftig barfrost neråt 18° under en vecka. Däremot gråtimjan har klarat sig alldeles utmärkt och ser fin ut. De växer bredvid varandra.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  16. Ja, det har vært tørt lenge her også, kan ikke huske om det har vært så tørt og så varmt så lenge før, men i dag har det regnet hele dagen, og det trengte vi. Håper dere får litt regn som monner også. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  17. Det är verkligen tråkigt att se hur din trädgård lider, och du med den. Och oroväckande med torkan för de som lever av jordbruket och för oss konsumenter också. Hoppas verkligen ni får nederbörd. Vi har fått 15 mm senaste veckan och totalt 25 mm på 5 veckor så det är inte så mycket det heller och väldigt lite jämfört med vad vi är vana vid. Men en sak kan man vara säker på, om man kan vara säker på något numera, och det är att det kommer nederbörd här. Jag är generellt sett mer orolig för skyfall än för torka, även om vi nu haft det senare.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  18. Gunilla, har du fortfarande inte fått något regn? Här har det regnat av och till i två dagar nu, och i morgon ska ett nytt rejält regnväder komma in. Jag hoppas verkligen att det når dina trakter också!

    Olle

    SvaraRadera
  19. Hej Olle!

    Dåligt med nederbörd här, i förrgår fick vi det första regnet på alla dessa veckor men endast 6mm. Det är så torrt så träden började fälla sina löv för flera veckor sedan. Idag blåser det riktigt hårt, vindar som torkar ut ännu mera. Kanske får vi regn i slutet av denna vecka, vi får se.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  20. Hej Gunilla!
    Vilken fantastisk trädgård du har! Jag har en liknande trädgård, eller i alla fall ungefär liknande förutsättningar för att kunna skapa en; stora stenblock, i skogen. Zon 3-4 (snarare z4).
    Jag skulle så tacksamt gärna vilja ta del av dina bästa tips. Vilka sorter är särskilt odlingsvärda? Vilka kan man enkelt fröså, och därmed spara pengar? Vilka växter ger snabbt effekt, vilka är värda att vänta på? Budgettips för jord- och torvblocksinköp? Hur hantera rotogräs? Är markduk ett no-no?
    Tacksam för alla tips!
    Fortsatt trevlig helg!
    Med vänlig hälsning,
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Vi har alla våra favoriter och det växlar över åren, det som jag en gång började med är nog inget jag skulle plantera idag, det händer så mycket allt eftersom kunskapen växer. Börja med det du tycker om, kanske blir det beständigt eller inte, då får man göra om.

      Att skapa en trädgård är ett fantastiskt äventyr med många misslyckanden och många glädjeämnen, det krävs massor av tålamod och det finns inga genvägar. Att göra ett gott underarbete är bland det viktigaste som finns, oavsett alla tips om snabba lösningar.

      Att skapa en trädgård i skogen har många fördelar men också utmaningar. En del träd går inte ihop med trädgård, jag har prövat. Gran, björk, sälg, asp tar allt och inget blir kvar till växterna. Tall och rönn har jag sparat. Rotogräs har jag inget bekymmer med, vi har grävt bort allt och ersatt med ny jord. Markduk är inget att rekommendera, möjligtvis under gångarna men inte under växter.

      Det är bara att sätta igång, en liten bit i taget och gör ett noggrant underarbete, det har man alltid igen.

      Hälsningar

      /Gunilla


      Radera
  21. Hej Gunilla!

    Jag blir ledsen i hela kroppen när jag läser ditt inlägg. Har också tagit en bloggpaus för att tiden inte räckt till. Min tid har gått åt till att vattna, och det är inte utan att jag känner en viss skam över detta när jag ser dina bilder, men framförallt när jag tänker på våra åkrar och vår matproduktion till djuren.

    Pratade med en bonde för några dagar sedan, och de har fått ungefär hälften av den mängden hö som de brukar kunna skörda. De klarar därmed de egna djuren men inget mer. De ansåg sig ha tur jämfört med många andra. EU har gett tillstånd till att slå även vallarna i träda nu, men de är ju inte lika "matnyttiga" som de ordinarie foderfälten. Dessutom försvinner blommorna som en stor del av landsbygdens insekter lever av när de här vallarna tas. Det är hemskt! Fortsätter det här vädret, vilket det verkar göra, så är även nästa höskörd i fara och, ja, vad ska man säga .... och vår egen matproduktion är än värre ute ....

    Vi människor är ganska små jämfört med naturens krafter och vädrets makter. Oavsett om variationerna beror på naturliga fluktuationer eller är orsakade av miljöpåverkan.

    Kram



    SvaraRadera
  22. Toivottavasti olette jo saaneet sadetta!!!
    Täällä on satanut joitakin kertoja, mutta auringonpaiste ja tuuli ovat kuivattaneet metsiäkin niin että palovalvontalentojen kesän budjetti ylittyi jo toukokuussa.

    SvaraRadera
  23. Vi fick knappt 1 mm i början på april sen fick vi 11 mm i midsommar och det är naturligtvis bevattningsförbud. Nu har vi egen brunn till trädgården (förutom kommunalt till huset) som ger vatten c:a 2 timmar varje dag, men det räcker ingenstans så med brunt gräs och små träd och buskar som håller på att dö såg vi verkligen fram mot idag. Vi skulle få vatten.....men SMHI är inget bra på det här med väderprognoser. Vi har visserligen lite molnigt (inga regnmoln dock) och "bara" 25 grader, så nu är det poolen för mig!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  24. Samma olidliga torka även här. Bönderna har börjat nödslakta och tillbringar morgnarna med att köra vatten till de som ännu har några strån kvar att tugga på vid avlägsna beten.
    Själva kör vi 3 kubikmeter per kväll från sjön till grönsaksodlingarna och det som får vatten växer verkligen mer än jag nånsin skådat. Rabatterna däremot är bara hälften så höga och en del har jag helt enkelt bara klippt ner. Kvällarna och energin räcker inte till att hålla liv i mer än vissa begränsade områden.
    Kanske har de vilda djuren också det tufft. Vält vattenhink i växthuset och många blåsvarta skitar i lillfingerstorlek utanför.
    Det här känns som en ny naturkatastrof i stormen Gudrun storlek.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vilda djuren har det väldigt tufft nu. Jag funderar på att skriva ett gästinlägg om det, om Gunilla är intresserad. Vi får se när och om jag orkar få ihop något.

      Olle

      Radera
    2. Hej Olle!

      Det får du så gärna göra.

      /Gunilla

      Radera
  25. Hvordan går det, Gunilla? Jeg tænker ofte på dig i denne langvarige tørkeperiode.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken Marie!

      Det går dåligt förstås, gråter en skvätt ibland men det förändrar ju ingenting. Ibland får jag en så stark känsla av att detta är en mardröm som jag kommer att vakna upp ur men så ser jag trädgården och naturen omkring mig och inser att det är verklighet. Här faller inget regn, inte ens en mulen dag får vi. Björkarna fäller sina gula blad som om det vore september. Intellektuellt har jag nog insett att det inte längre är möjligt med trädgård här i Mälardalen men känslomässigt är det en lång sorgeprocess som jag bara är i början av ännu.
      När det fina vädret blir ofint så tystnar hurraropen..

      Kram på dig Marie!

      Radera