måndag 17 juli 2017

H20 vatten

Rent vatten är livsnödvändigt för allt liv, för människor, däggdjur, insekter och växter. Utan vatten stannar klockorna och blommorna vissnar.

Det här blir inte ett positivt och glättigt inlägg för jag är vare sig optimist eller glad just nu. Jag har kämpat trons goda kamp sedan torkan gjorde sig påmind redan under tidig vår men nu är det mera troligt att träffas av en grön gubbe från yttre rymden i huvudet än att det skall börja regna på Hagtorpet. Insikten om att jag aldrig kommer att vinna denna strid får långsamt fäste i tankarna och känslan att bara ge upp återkommer. Allt uppsamlat vatten är slut för länge sedan och när alla kläder kräver en omgång i maskinen är det med bävan jag startar programmet, rädd för att tvättmaskinen skall börja sörpla dy.

Extremvädret är här, det som forskningen varnat för i åratal. Skyfall och översvämningar på en del håll, andra delar av landet torkar bort. Skadorna blir omfattande oavsett vilket scenario som än drabbar oss. 

Insekterna finns inte denna torra sommar, inte ens en mygginvasion har vi haft och fåglarnas reproduktion har förmodligen varit svår om den ens har lyckats. Det får vi veta när vi rensar holkarna i höst. Inga fjärilar fladdrar längre över timjan planteringarna.

I Portugal brinner skogen, likaså i Kalifornien och i Kanada. Stora värden går upp i rök och djurlivet möter en förfärlig död i lågorna. I lokaltidningen härom dagen intervjuades en jordbrukare som sa att får vi inte nederbörd med minst 30 - 50 mm de närmaste veckorna går skörden förlorad. Många förlorade skördar innebär dyrare mat. Dyrare mat skapar social oro i världen.

Det är längesedan jag borstade tänderna under rinnande vatten men härom veckan när jag åkte genom ett bostadsområde  tvättades bilar på garageuppfarten.  Att rent vatten har blivit en bristvara i vårt land kommer att bli svårare att implementera i folksjälen än att The Donald bytt sida och agiterar för utsläppsminskningar.

Vår framtid är utlagd på entreprenad, "greenwashing" har aldrig varit så lönsamt som nu. Vi ska ha laddstolpar och köra omkring i miljöbilar. För att klara klimatmålet måste vår livsstil och konsumtion ner till 1,5 ton koldioxid per person och år. Enligt Svenska miljöinstitutet orsakar varje kilowattimme som ett bilbatteri kan lagra minst 150 kilo koldioxid. En Tesla på 100 kWh medför utsläpp på över 17 ton redan innan den tagits i bruk. En genomsnittsbilist kan köra åtta år innan den släppt ut lika mycket växthusgas som batteritillverkningen på en Tesla.

Almedalsveckan på Gotland har nyligen ägt rum, alla partier får en dag att att ta upp ämnen som partiet brinner för. Endast en av alla partiledare ägnade talet åt klimatet, Gustaf Fridolin för Miljöpartiet. Tyvärr drunknar hans budskap i allt som uppfattas som mera angeläget än klimatet, skatter, sjukvård, invandring och integration, försvar och ökande samhällsklyftor. Det är sånt man förstår sig på och något konkret, en varmare planet är bara trevligt för oss nordbor eller..? Dessutom ett hot som är både diffust, svårbegripligt och ansvarsbefriande. Bristen på rent vatten drabbar andra kontinenter, inte oss. Finanserna gäspar åt klimatfrågan.

 Det är på landsbygden som bristen på vatten visar sig först. Så länge de kommunala vattenkranarna levererar rent vatten är vatten en icke fråga men det kan vara en bedräglig illusion, även det kommunala vattnet får snabbt bekymmer när nivåerna sjunker.

SGU´s karta över grundvattennivåerna juni månad.




19 kommentarer:

  1. Hej Gunilla
    Det er så trist et indlæg, så jeg ved slet ikke, hvad jeg skal skrive. Vi må håbe, det ikke går så galt, for tørke har vi vist alle sammen, mere eller mindre.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!

    Jeg sier det samme som Lisbeth. Det er vanskelig å finne ort til å beskrive hvor fælt det er. Vi må alle gjøre det vi kan og håpe på det beste. Vi har ikke fått skikkelig nedbør på 5 uker, og det begynner å merkes her også. Vi har også brønn, og dette er skummelt.

    Klem!

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Ja, konsekvensen kan bli förlorade skördar. Och då måste politikerna reagera, man kan inte låta lantbriukarna i stora områden gå konkurs...
    Klart vi hoppas på at situationen ändras men tror inte på det för det händer!

    Allt gott

    SvaraRadera
  4. Viktigt ämne Gunilla. Men som du skriver har det inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. Det är dessutom en liten del i ett större scenario som det är få som vågar eller vill adressera. Klimatfrågan har hamnat i bakvattnet, igen. På Västkusten har vi inte vattenbrist (ännu) men det är istället risken för skyfall som jag försöker planera för i trädgården så att hus och trädgård ska klara det så bra som möjligt. Detta är ju en annan sida av samma mynt.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Nästan svårt att ta in detta gigantiska problem men det behöver verkligen belysas från alla håll.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Det er jo ikke just opmuntrende ferielæsning, men det er et alvorligt og aktuelt emne, du tager op. Det er så vigtigt, at der sættes fokus på problemet, og du er så god til at komme med den slags indlæg og ruske op i os alle.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  7. Det er så trist, så trist at vores politikere lader hånt om miljøet og klimaændringer. De tager det slet ikke alvorligt nok - de og deres evindelige "Bare vi har VÆKST, så skal det nok gå alle sammen" - for kort at omformulere et -vistnok - gammelt indiansk ordsprog, så vil de vel først indse at penge ikke kan spises, den dag det er for sent. :(

    SvaraRadera
  8. Gunilla!
    Ditt inlägg talar för sig. Jag delar den på Fb, den SKA LÄSAS av MÅNGA!
    Hoppas att du/ni får det regn, som behövs!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tog du illa vid dig när jag bara "kör på" ?

      /Anja

      Radera
    2. Onej Anja! Jag blev bara glad över det du skrev, glad och tacksam över att det finns någon som förstår vad det är jag försöker säga.

      Kram till dig!

      Radera
    3. Min man Anders, som också skriver en kommentar här, fattat inte vad det är för skillnad mellan Fb och blogg ;-), men annars fattar han väldigt bra ;-)
      Gunilla! Numera, efter decennier i Sverige blev jag även svensk medborgare för tre år sedan. Och vet du, det svåraste för mig att vara "svensk" är att folk i allmänhet inte vågar stå för något???
      Nu blir jag så sur av att ditt inlägg, som inte "ens" är "politisk", inte ger någon genklang! EN ENDA GILLA!!!! på FB!!!
      Jag fattar inte? Förstår folk verkligen inte vad du skriver? Allvaret? Får människor inga tankar eller funderingar? Varför får inte ditt mycket välskrivna artikel större spridning? Måste säga att nu tappade jag sugen på Fb.
      Anders och jag tar på största allvar det du skriver och har diskuterat detta mycket.
      Nu hoppas jag bara att DU inte tappar sugen att skriva. Du har ett engagemang, du är påläst och kunnig!
      Ha det gott!

      Radera
    4. God morgon Anja och stort tack för ditt stöd!

      Jag har inte alla svar, långt ifrån men jag tror det är svårt att förstå att vi faktiskt fått brist på rent vatten i vårt land. Förnekelse är starka krafter. Om man accepterar vattenbristen som ett faktum kommer följdfrågorna och då hamnar man obönhörligen i klimatförändringarnas skrämmande värld. Det blir allt svårare att intala sig att det som sker beror på naturliga variationer.

      Att det pågår klimatförändringar är inte längre en åsikt, bevisen för detta har forskning och vetenskap länge levererat. Att människan som en av många varelser på vår planet har blivit så mäktig att vi kan påverka och värma upp jorden är en mycket skrämmande tanke eftersom historien även lärt oss att mänsklig makt inte alltid är pålitlig.
      Om vi trots allt kan acceptera pågående klimatförändringar så ställs vi inför nästa hinder - vår livsstil.

      Politiken tar inte det ordet i sin mun eftersom det obönhörligen skulle innebära att taburetten man sitter på rycks undan. I stället talas det om och satsas mycket på teknikutveckling. Bra och viktigt men fullständigt ofarligt att marknadsföra som politiskt budskap. Jag brukar tänka på det som kallas "as if" som om vi gjorde något väsentligt och då hamnar vi i laddstolparnas värld. Jag är inte teknikfientlig, det behövs teknikutveckling men så länge vår överkonsumtion ständigt ökar så att det nu krävs 1,5 planeter - varje år - för att möta detta aldrig sinande behov så är det förstås ohållbart.

      Jag har ofta undrat vilken makthavare som blir den första att på allvar ställa sig upp och säga det mest farliga, att vår överkonsumtion skadar livet på jorden och att Dr. Snuggles endast finns i fablernas värld.

      Kram och en bra dag önskar jag dig!

      Radera
    5. Det är klart att det vore förmätet att tro att någon har alla svar eller vet allt. Det är det ingen som har, men man måste börja vilja ta reda på saker och sluta att blunda. Själv är jag glad om Miljöpartiet åker ut från riksdagen. De gör bättre nytta utanför och behöver inte anpassa sig .
      Klimatförändringarna är här och jordens temperaturhöjning har redan visat sig ha skrämmande konsekvenser i mycket snabbare takt än vad som beräknades.
      Stora och även svåra frågor som vi alla - förr eller senare - måste ta itu med.
      Ang.vår konsumtion: Ibland känns det lite "orättvist" att efter ett långt arbetsliv få rätt mager pension att leva på. Men, ibland tänker jag faktiskt, utan att jag hycklar, att lika bra att inte ha för mycket av sekinerna - det blir liksom per automatik mindre konsumerat ;-)! Samtidigt som man måste inse allvaret så får man heller inte glömma att ha humor ;-)!
      Kram själv och ha det fint i din trädgård!

      Radera
  9. Hittade ingen gillaknapp, men tack i.a.f. för din viktiga artikel som förtjänar att delas av många - i synnerhet som detta är ett område där få har kunskaper eller kritiskt debatterar i våra medier i detta jubel över el-bilar. Och detta med vattenkonsumtion är ju verkligen ett kapitel i sig - både för privatkonsumtion, för att inte tala om tekoindustrin i fattiga länder...

    SvaraRadera
  10. Har vetat om det här med batteriernas resursslukande tillverkning ganska länge. En annan fråga som om jag fattat rätt är - hur återvinner vi dem? Istället för att tänka långt och göra konsekvensanalyser så verkar vi rusa på det kortsiktiga... ..igen...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla! Tack för att du skriver om detta viktiga ämne. Vi bor ju också i ett område med vattenbrist och obefintlig nederbörd och ibland kan jag nästan få panikkänslor över att "ingen" verkar bry sig. Det ska konsumeras, flygas och levas på som om "there was no tomorrow". Jag undrar vad kommande generationer ska tycka om oss som föddes på 1900-talet och som ställde till med så mycket elände.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  12. Åh, tack för ett bra inlägg, igen!
    Jag gillar, som du vet, inlägg med substans, tankeverksamhet och kunskap. Du skriver om en av mina hjärtefrågor och det är svårt att låta bli att förundras hur lite det berör våra medmänniskor. Ja nu kanske jag generaliserar men det här med HÅLLBARHET är många gånger en ickefråga.
    Jag använder din text och delar på facebook! Du vet, jag gillar ju även återbruk! *blink blink*
    Vänligen
    Johnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att även du delar! Hoppas att du får bra respons.
      Med vänlig hälsning
      Anja

      Radera
  13. Ett mycket viktigt ämne, Gunilla! Även här på Västkusten märks torkan alltmer, även om det säkert inte är lika allvarligt här som hos dig. Jag som är ute och smyger med kameran i rådjursmarkerna nästan varje kväll märker att diken som normalt är svåra att ta sig över torrskodd ligger nästan helt torra. Och det är sorgligt att se hur en av mina favoriter (en liten ungbock) går och betar i åkerkanterna som nyss var fulla av saftigt, läckert ogräs. Nu är marken så torr och uppsprucken att jag nästan känner själv hur smaken har försvunnit i de vissna örterna. Jag har satt ut ett par spannar med vatten åt de vilda djuren (utan handtag som de kan fastna i) i skogskanten hemma och skulle vilja uppmana alla som bor nära naturen att göra detsamma. Sådana spannar kan rädda liv!

    Olle

    SvaraRadera