tisdag 21 augusti 2018

Bara grönt

Jag har kommit en bit på väg med min genomgång av trädgården, nu börjar det bli klart här uppe. Björkarna känner sig antagligen hotade av torkan i sommar och producerar otroliga mängder frö som singlar ner över trädgården  - och gror!
Samtliga gångar har  fått ett nytt lager med täckbark, lämpligt att fylla på ungefär vart tredje år.





Stubberiet har klarat sig hyfsat i sommar, största skadan skedde i våras när tjältorkan tog död på nästan alla Calluna vulgaris höstljung, några barrväxter har torkat, tyvärr.




Jag tänker inte ge upp med Calluna, här en återplantering i år, Calluna vulgaris `Skyline´ i mitt tycke en närmast perfekt planta i form och i färg.


Och sedan alla dessa funkior, de börjar bli många vid det här laget. Till min förvåning har de klarat torkan bra, däremot har en del som stått på en soligare plats fått bladen sönderbrända, vi hade knappt en mulen dag under flera månader. 

Hosta `Francee´
Hosta `Orange Marmalade´
Och så alla miniatyrer i Hostasläktet, det kommer ständigt nya från USA. Jag försöker samla miniatyrerna tillsammans, de är så små så de riskerar att försvinna bland större växter annars och det vore ju synd. Jag har två ställen där jag planterar samtliga miniatyrer, här är ett av dem.


Den största av dem alla Hosta `Empress Wu´ lite solbränd men stilig och grann.


I går flyttade jag på Rhododendron quinquefolium, den hade hamnat mellan andra rododendron som växer betydligt snabbare och kom inte alls till sin rätt. Det är en förtjusande liten lövfällande rododendron som bör stå mycket ljusare och gärna i framkant. Det variegerade gräset framför är Carex siderosticha  som inte blir större än såhär.


Och till sist, några Heuchera alunrot som  planterades i fjol.


20 kommentarer:

  1. Men nog har din trädgård repat sig fint tycker jag!
    De bilder du visade för typ en månad sen såg så sorglig ut!
    Hoppas nu vi får lite lagom regn ännu i höst så växterna hinner återhämta sig ordentligt innan vintern!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Monimuotoista ja kaunista sinun puutarhassa eikä yhtään tylsää vaikka on "vaan vihreää"😉. Polut näyttävät niin houkuttelevilta kun olet levittänyt uutta katetta. Samaloituneet vihreät kivipallerot tulevat hyvin esiin polkujen reunoilla!

    SvaraRadera
  3. Det er fine billeder du viser fra haven. Det pynter meget at komme igennem bedene og få “ryddet op” efter tørken og den brændende sol.
    De små hostaer er så yndige. De tager sig godt ud, når de står mange sammen i et bed.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla
    Skønt at se, at det hele har det godt igen, det ser som sædvanlig godt ud.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hello Gunilla: I know that your garden has been subjected to a great deal of stress this year, but it looks stunning to my eyes. It does not have the rectilinear “prettiness” of manicured suburban gardens, but a lovely degree of naturalness. Many aspects of it would not be out of place right here in Ontario. It has not been an easy year, Gunilla, but you must still take great pleasure from the wonderful area you get to enjoy every day.

    SvaraRadera
  6. Hei! Gunilla!
    Fantastisk! Hagen din ser frodig og vakker ut. Det hadde jeg ikke trodd. Verken hos deg eller meg. Det gjør meg glad. Faen ta. hagen/hagene er tøffere enn hva jeg hadde forestilt meg.
    Anne

    SvaraRadera
  7. Haven ser frisk og grøn og veltilplantet ud. Det er en lettelse at få fjernet alt det visne. Quinquefolium kan jeg simpelthen ikke få til at trives; den er ellers så køn.

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Har tänkt på dig och din trädgård flera gånger i torkan, vad härligt att se hur grön och fin den är nu. Har några hosta som inte ser ut att trivas, grävde upp dem och satte dem i krukor, för att ha lite koll. Flera Heuchera har torkat, men det finns nya hos Per.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla! Du har återerövrat din sagolika trädgård! Ur estetisk synvinkel saknar man inte blommorna, men ur pollinatörers - så klart. Vackert, vackert!
    Ha det alldeles otroligt gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Hej Gunila

    Också i naturen har ljungen haft det mycket svårt- hoppas där är så att humlorna kan få!
    R. quinquefolium har jag noterad!

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  11. Bra jobbat! Ser lika fantastiskt ut som det brukar.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Dejligt at se din have igen!
    Der er jo en del der har klaret sig igennem sommeren, og der ser så fint ud efter din gennemgang. Hosta er åbenbart en mere robust plante end jeg troede. Mine har også overlevet tørken og ser faktisk fine ud. Også mini'erne ser trivelige ud.
    Alunrod er åbenbart også en tørketålende plante - og så har du mos på stenene stadigvæk! Bare godt!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  13. Kan bara instämma med de övriga om att det ser lika fantastiskt ut som förut! Kul att se din jätte till Hosta. Köpte den ifjol. Känns spännande att se hur den kommer att bli:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  14. Hej Gunilla. Jag har inte läst bloggar på ett tag och jag har undrat hur det gått för din fina trädgård under sommaren. Nu ser jag att du har klarat dig fint trots allt. Jättevackert som vanligt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  15. Hej Gunilla!

    Så flott det ser ut hos deg etter at du har fått renset opp! Hadde jeg ikke visst det, så skulle en ikke tro at hagen din hadde vært så hardt rammet av tørke. Naturen henter seg hurtig igjen, og det er godt å se.
    Ha det godt.

    Klem!

    SvaraRadera
  16. Hei Gunilla.
    Det ser virkelig grønt og frodig ut hos deg nå, og flott med ny dekkbark. Hadde ikke trodd at naturen hadde hentet seg inn igjen så raskt.
    Likte godt bedet med minihostaene:-)
    Hostaene har greid seg bra her også, og nå er det bare å rense opp i bedene.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
  17. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  18. Så vackert även om jag förstår att det är tråkigt med förlorad ljung och andra växter. Nu funderar jag på om jag ska flytta min nysatta quinquefolium, den står i ganska djup skugga nu. Det är mitt 3:e försök eftersom jag älskar bladen på den lilla godsaken.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  19. Hostorna har verkligen imponerat på mig i år, de allra flesta har klarat torkan galant, i år är jag alltså lite extra glad för att jag har så många:-)
    Ljung har jag provat, men bara en planta har överlevt. Tycker de är så otroligt vackra, men tycker det är knepigt att både hitta plantor men också lyckas med platsen och jorden till dem. Men i några av torvblocken har det dykt upp ljung bland mossan och den får bo kvar så kan jag njuta av ljung jag också:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  20. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera