tisdag 14 augusti 2018

Tillbaka till trädgården

Ute faller ett stilla regn, sådär svenskt lagom utan ytterligheter, det är andra gången på några dagar som vi får njuta av ett alldeles vanligt regn som inte ackompanjeras av åskans muller och fräsande blixtar.
Jag har knappt vistats i trädgården sedan den förfärliga värmen drabbade oss i början av maj. Jag har vattnat det lilla som jag vågat utan att riskera tömma brunnen men det har varit sorgligt att se hur torkan härjat, värre för varje dag. Jag gav upp, drog ner gardinerna och läste böcker istället. Kameran har knappt kommit till användning så bilderna i inlägget är inte dagsaktuella.



Jag är väldigt förtjust i gräs och har planterat mängder med gräs i trädgården. Detta är Arrhenaterum  elatius bulbosum `Variegatum´ vitbrokig pärlhavre i maj, en månad senare...


Sempervivum taklök klarar torkan men även den har fått väldigt ljusa blad i sommar


När värmen äntligen gav med sig och vi fick regn gav jag mig ut i trädgården igen. Förödelsen är stor förstås, dels av drygt tre månaders hetta men även av all utebliven skötsel under hela sommaren. Jag vet inte om jag hinner igenom hela trädgården innan vintern kommer men jag är tillbaka där jag trivs allra bäst, i min skogsträdgård.

Rhododendron `Golfer´
Rhododendron `Silbervelour´
Jag jobbar väldigt systematiskt och disciplinerat, börjar i ena ändan av trädgården och jobbar mig vidare , en bit i taget. Trädgården är stor och allt kräver någon form av omsorg men börjar jag hatta hit och dit så blir resultatet dåligt, jag får stålsätta mig och hålla mig till min plan. 

Mitt i all bedrövelse finns överraskningar. De flesta växter är mer eller mindre skadade men ett undantag är kryddbusken Calycanthus x raulstonii `Hartlage Wine´ som stått i gassande solsken hela sommaren. Inte ett sönderbränt blad på hela busken, bladen är vackert gröna och den började blomma i maj och har sedan dess oavbrutet producerat nya blommor och gör det fortfarande. Törs man säga att den är mycket odlingsvärd? Bilden är tagen i maj.



28 kommentarer:

  1. Hej Gunilla
    Godt at høre, at du er klar igen og har fået regn. Det er så deprimerende at se sin have gå under i tørken. Hvor må det have været dejligt at se, at Hardlage Wein klarede det flot og har blomstret lidt hele sommeren, det har min ikke.
    Dine rhododendron står heldigvis flot, og nogle af græsserne er gode til tørke, men ikke denne, det er et trist syn.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Godt at høre du er tilbage i din skovhave igen! Det har været en deprimerende havesæson for de fleste i år, men nu suger jorden til sig af den livgivende regn.
    Også dejligt at nogle af dine planter har klaret tørken og varmen! Det er nok en god idé at have mange forskellige planter, for næste år er vi måske ved at drukne i regn, og så er det nogle andre arter der trives.
    Det er en mærkelig verden vi lever i, og vi kommer nok aldrig helt til at forstå den, men den skal nu nydes alligevel.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Så vacker och tålig din Kryddbuske verkar vara. En riktig överlevare! Tyckte om det två färgade gräset också.
    Här har det regnat i flera dagar nu. Ja, äntligen får man väl säga!
    Din metod att ta rensningen i tur och ordning är nog den effektivaste. Själv hoppas jag runt tills jag knappt vet var jag varit...
    Var rädd om ryggen!

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!

    Så godt å høre at du endelig har fått normalt regnvær igjen. Så herlig!
    Grunnvannet her er kritisk lavt, og det lille vi har fått av regn hjelper ikke mye på akkurat det.

    Sørgelig å se at planter dør i tørken, men været får vi ikke gjort noe med. Tørketålende stauder er nok noe en bør plante sånn som f.eks sedum og takløk. De tåler vekdig mye tørke.

    Klem!

    SvaraRadera
  5. Så skönt att du är ute i trädgården igen, även om jag förstår att det smärtar. Din skogsträdgård är verkligen både unik och mycket vacker. Jag har också blivit förvånad över en del växter i år, åt båda håll. Vi har fått över 50 mm på en vecka nu så träd och buskar har lyft på nacken igen men de perenner som är bruna får väl visa vad de går för till våren igen.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla

    Ja, nu är det tydligen över!
    De erfaringer vi gör oss nu är helt unika och vigtiga! Vi har aldrig tidigare haft ett sånt väder. Men med klimatförändringen kan det inte uteslutas att vi får liknande väder framöver.

    Bra du är i trädgården igen:)

    Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
  7. Godt at læse at du er tilbage i haven igen. Jeg må tilstå, at jeg også har haft perioder, hvor lysten til at færdes i haven var på nulpunktet. Vores Hartlage Wine har også blomstret i flere måneder og gør det stadigvæk - imponerende plante!

    SvaraRadera
  8. Hei Gunilla!

    Du må ikke trekke inn årene. Vær så snill! Vi har hatt ca 25 mm regn siden snøen forsvant. Vi har brønn og lever hele tiden med frykten for at nå er den tom. Vi har reist rundt til venner og dusja og vasket tøy. Det er himla slitsomt. Hvis dette er framtida, må vi satse på planter som kan klare tørke.
    Det er verre med maten! Det skremmer meg virkelig.

    Klem Anne!

    SvaraRadera
  9. Such an incredible looking garden filled with beautiful flowers and a large array of colors. Your garden is turning out lovely! Thanks for the share, hope you had a fantastic weekend. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera
  10. Oi! Det var ille å miste en hel sommer :o
    Ja, det ar vært (og er) ekstrem tørke. Har forsøkt å vanne planter (ikke gressplen) tidlig og sent på dagen, og holdt oss inne midt på dagen. Ja, overraskende å se hvilke planter som klare seg best. Håper det ikke er alt for mye som er ødelagt!

    SvaraRadera
  11. Good evening Gunilla: I am so happy to hear that you are finally getting rain, and the kind that can soak into the soil and do some good too. It would be very consoling to think that this summer was an aberration not to be repeated, I fear that is unlikely. We are all going to have to figure out new ways to cope with excessive heat and a reduced water supply. And in the USA the Trump theatre of madness just rolled back legislation forbidding mining companies from pouring their wastes into rivers and streams. Pure madness.

    SvaraRadera
  12. Hejsan Gunilla!
    Kryddbusken är odlingsvärd om vi får liknande somrar. Min "slocknade" katastrofvåren 2013.
    Rododendron verkar också ha gillat värmen. De har aldrig varit så fina som nu?!
    Ha det gott i din skogsträdgård!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Hei Gunnilla!
    Så godt at du har begynt i hagen igjen.
    Det må være utrolig vanskelig å ha så stor hage når dere bare har brønnvann.
    Vi hadde det her i min oppvekst, men da husker jeg vi kjøpte vann, kom stor tankbil og fylte opp brønnen på tørre sommere.

    Busken med de røde blomstene, "Hartlage Wine" er utrolig flott - tenk at den har greid seg så bra!
    Ha fine augustdager i hagen!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  14. Kryddbuske! värt att lägga på minnet.Jag märker att regnet och svalkan satt igång en del ormbunkar och gräs som sett närmast döda ut och jag hoppas du får tillbaka mycket av det som hettan plågat.

    SvaraRadera
  15. Hej Gunilla!
    Känns skönt att värmen är över och att det kommit en hel del regn, det är höstlikt ute. Din kryddbuske är väldigt vacker, skönt att den klarat sig.
    Härligt att du kommit ut i trädgården igen, det är ju det vi gillar.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  16. Dejligt at finde dig i haven igen. Det er jo der vi “havemennesker” trives allerbedst. Det bliver spændende at følge haven i den sidste del af sæsonen og se, hvordan planterne vil udvikle sig.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  17. Detvar en nydelig busk, den siste, den må opp på listen min. Hilsen Ingeborg :)

    SvaraRadera
  18. Äntligen, säger jag, kan man andas igen, och titta på förödelsen. Inget roligt alls, trots att jag bara har en pytteliten trädgård med några rabatter.
    Tur att böcker finns, vi har fördrivet tiden med att läsa!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  19. Gräset var en nyhet för mig och väldigt vackert. Gräs är ju tåliga så mån det inte kommer nytt... Jag köpte 'systern' till Hartlage Wine, Aphrodite, och trots att den stått i kruka skickar den nya knoppar hela tiden. Några rhododendron har gett upp mest av värmeslag. De har stått bland andra och jorden varit fuktig. Men värmen har de inte gillat. Sen finns ju de där svampsjukdomarna som ger vissnande rhododendron också...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  20. Härligt att se att du är igång i trädgården igen, Gunilla! Och att en del vackert ändå har klarat sig, som den fina kryddbusken. Här regnar det mer eller mindre varje dag nu, och även om det behövs väldigt mycket för att naturen ska bli någorlunda återställd så ger varje skur nytt hopp. Jag har ju inte mycket till trädgård hemma vid huset, men snart är det dags för årets främsta arbetsinsats där - att köra över ängen med slåtterbalken och få undan höet. Förhoppningsvis återkommer ängsblommorna nästa år, även om det knappt har funnits ett grönt strå på ängen på ett par månader.

    Olle

    SvaraRadera
  21. Roligt att höra att du är tillbaka med nya tag. Detta har verkligen varit en sommar där man fått veta vad som är tåligt och inte. Bara att hoppas att det mesta klarat sig och kommer igen med full kraft, förhoppningsvis uthålligare med rötterna djupare än förut.
    Kryddbusken är verkligen en fröjd för ögat.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  22. Trädgården har väntat på dig, avundsjuk blir jag när jag hör hur systematiskt och disciplinerat du arbetar. Fint att kryddbusken klarat sig så bra. Ett tag trodde jag att flera rosor som jag planterat vid stugan i våras hade dött av torka, men nu har de kommit igen, alla lever.
    Kram

    SvaraRadera
  23. P.S. Avskyvärt att man grävt upp växter i din trädgård. Kan det vara någon/några som känner till att det är exklusiva växter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!

      Sannolikt så är det någon som besökt vår trädgård, det hände under de åren när vi höll på med "Öppen trädgård". Vi bor ju avskilt ute i skogen så trädgården syns inte alls för eventuella förbipasserande och vi har en egen väg ner till huset. Det gjorde ont kan jag säga att någon vi välkomnat till vårt hem visar sig vara så simpel att man återvänder och gräver upp växter.

      Radera
  24. Hei Gunilla!
    Godt at du er tilbake i hagen igjen, og å begynne i en ende tror jeg nok jeg også ville valgt. Min måte å jobbe på i hagen:-)
    Den Calycanthus du har , tror jeg vi må ha i den tørre skråningen vår!
    Ha en fin sensommer, og nyt regnet/Eirin

    SvaraRadera
  25. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  26. Din Kryddbuske ger mig hopp för vår lilla stackare som står och stampar. Jag hade först planterat den nära en stor björk, men nu i augusti har den fått flytta till stubberiet där den förhoppningsvis ska trivas bättre.

    Denna sommaren har varit en påfrestning både för kropp och psyke, och det är trist att behöva konstatera att en hel del växter har gått hädan. Undrar om man får se följder på lång sikt också av stressade plantor? Jag är i alla fall inställd på sparsam Rhododendronblomning även nästa år som det var iår.

    Kram Nora

    SvaraRadera
  27. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera