tisdag 13 oktober 2015

Praktiska växtskyltar för trädgården.

Jag fick en fråga om växtskyltarna som ibland ses på bilderna av Anette på bloggen Rost och rädisor och tänkte att jag kan göra ett inlägg om de skyltar vi använder, kanske finns flera som ännu inte hittat användbara skyltar.

Jag har använt mig av växtskyltar i många år, man tror att man kommer ihåg vilka växter man planterat men jag gör det sannerligen inte, när våren kommer är minnet borta. Jag planterar aldrig en växt utan att samtidigt sätta ner den lilla namnskylten.

Skyltarna skall vara så diskreta som möjligt, vita skyltar lyser långt och blicken fastnar på lysande skyltar i stället för på växterna. De måste också vara väderbeständiga och tåla både sol, vind och vatten. Dessutom får de inte vara för lätta för då flyger fåglarna iväg med dem.

De växtskyltar som vi använder och som fungerat bra är av vanlig svart takplåt som vilken plåtslagare som helst kan klippa till efter önskat mått. De som skall ner i marken klipper vi sedan själva med plåtsax så de får en spets som enkelt går att sticka ner i jorden. I buskar och träd hänger jag skyltarna på någon gren, klipper ett hål i skylten och sticker ett låsningsbart buntband genom hålet. De sitter för alltid, vill man ta bort skylten får man klippa av buntbandet.

För att skriva texten använder jag en liten textmaskin med vit text på svart tape. Tapen är väderbeständig och skadas inte av vare sig sol eller nederbörd, enkelt och funktionellt.



8 kommentarer:

  1. Så fina och praktiska! Var köper du tape-remsorna? De vi har är i något papperliknande material, och håller inte länge utomhus. Bra ide att använda buntband, för fåglarna älskar att leka med namnskyltarna.
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyltarna av takplåt är så pass tunga att fåglarna inte rör dem som står i rabatterna, måtten är 20 x 120 mm. Textmaskinen är en Brother P-touch 1090 och tapen brukar vi beställa härifrån;

      http://www.nordicink.se/etiketter/brother-etiketter/tze-tejp-12-18-mm/

      Radera
    2. Tack för svar! Ska kolla upp vilken maskin det är vi har, för det låter ju toppen med hållbar tape.
      Titti

      Radera
  2. Tack så jättemycket för det tipset! Ogillar plast etiketterna mer och mer.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Så flotte etiketter! Jeg har nesten gitt opp helt å merke mine planter fordi fuglene enten flyger avgårde med dem eller at de ikke tåler vær og vind. Kanskje jeg skal begynne å gjøre som deg?
    Ellers bruker jeg en database til å registrere alle plantene: "Evernote". Det er gratis og veldig bra siden jeg kan oppdatere informasjon om bilder, herdighet, hvordan plantene utvikler seg og lignende. Siden jeg har den både på pcen og mobilen kan jeg også lese og skrive inn informasjon når jeg er i hagen.
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvaraRadera
  4. Bra tips, vi använder bruna persienner om vi klipper remsor av och ristar in namnet. Det sitter kvar men skyltarna får inte vara i fred, trastarna är hopplösa på att slita upp och kasta omkring.
    Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Ja. Så sant så! Min absolut största skamfläck är just de vita skyltarna som lyser fult här och var. Dessutom snor skator en del. Andra försvinner i jorden. Usch! Så skämmigt! Jag måste skärpa mig och få till bättre alternativ. Kanske kan dina funka även här. Text"maskinen" har jag redan. Nu får jag se till att skaffa resten också. För en driven entreprenör borde det vara en affärsidé att masstillverka hyfsat billiga växtskyltar. i våras fick jag erbjudande att köpa skyltar av plexiglas för helt ohyggliga pengar. Kan passa för sådana som har fem kryddor i en pallkrage ;-)!
    Ha det gott Gunilla!

    SvaraRadera
  6. Får man vara så fräck att fråga vilka mått du brukar be plåtslagaren att klippa till skyltarna efter? Klipper han skylt för skylt eller klipper ni själva av längden utifrån långa remsor? Allt gott! Mvh Johanna!

    SvaraRadera