söndag 18 november 2018

Black Friday - nej tack!

Vi närmar oss årets stora köpfest, ett importerat evenemang vars syfte är att få konsumenterna att öppna plånboken, kanske också att göra mindre genomtänkta inköp. Enligt beräkningar kommer Black Friday i år att omsätta mellan 6,3 till 6,6 miljarder SEK. En annan undersökning som handeln gjort visar att 47 procent av befolkningen planerar att göra inköp under helgens stora jippo. Glädjande siffror för det betyder att en majoritet av befolkningen 53 procent inte tänker låta sig lockas trots den massiva marknadsföringen av varumärket.


Det är lätt att tro att reklamen som översköljer oss är en naturlig del av vårt samhälle, att vi klarar av att värja oss mot den men det tangerar nog vad som kan kallas för självbedrägeri. Reklamen vill oss något, alltid.


Vår överkonsumtion misshandlar våra egna livsbetingelser, den bidrar till den alarmerande artutrotning som nu pågår, den förstör våra ekosystem som upprätthåller och försörjer vår natur och i sista hand oss själva. De pågående klimatförändringarna får sin energi från vår överkonsumtion där vi riskerar att klimatet löper amok. Förhoppningsvis äger vi fortfarande möjligheten att göra ett val.


Reklamen vill oss något, den är manipulerande och riktar sig till vårt känsloliv. Syftet är att väcka vårt missnöje, att inte duga, att aldrig vara nöjd. De negativa känslor som reklamen så träffsäkert hittar hos oss kan vi snabbt bli befriade ifrån genom ett inköp, det är vad budskapet vill få oss att tro. Tyvärr är den förvärvade glädjen över den nya prylen kortvarig och kräver ständig upprepning av våra köpbeteenden.


Vi behöver konsumera, självklart är det så men det finns en avsevärd skillnad mellan det vi behöver och det vi vill ha. Reklam är ofta livsstilspropaganda som vi gott klarar oss utan, reklamen bidrar till att vi som enskilda konsumenter upprätthåller lögnen om evig tillväxt på en begränsad planet. Om reklam är nödvändig för att upprätthålla vårt ekonomiska system så är det fel på det ekonomiska systemet.


Julhandeln beräknas åter igen slå nya rekord trots allvarliga tecken på att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Handeln räknar med en ökning för årets julhandel med 3 procent i jämförelse med fjolåret och en omsättning på 79,7 miljarder SEK, ökningen är exponentiell.


Jag länkar inte detta inlägg till Trädgårdsfägring eftersom det inte handlar om trädgård men det dyker väl upp på blogglistan över anslutna bloggar. Jag vill passa på att tacka personerna bakom Trädgårdsfägring för beslutet att inte tillåta reklamen som plötsligt dök upp på sidan. Det som inte känns riktigt bra är att det medför en kostnad för er för sidan gagnar oss alla. För mig känns det helt acceptabelt att betala för att slippa reklam, där köpfrid råder är trovärdigheten hög. Dessvärre gäller även det omvända.

17 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med! Skönt ändå att läsa att majoriteten inte tänker handla!
    Så fick jag lite dåligt samvete, då jag i min snålhet använder en gratisblogg och därmed kan det komma upp reklam - måste nog tänka över det!
    Läckra bilder ... jag älskar dessa i gräsrotsnivå som gör att man kommer nära!

    SvaraRadera
  2. Ja vi er helt enige, det hele går over gevind, og vi har slet ikke brug for alt dette, i stedet er det bedre at skrue ned.
    Jeg nød dine fine billeder :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Good morning Gunilla: Why the world has adopted this madness of Black Friday is beyond me. We too are determined to acquire less stuff (not that we were obsessive anyway) but I still struggle a little with my own habits. Do I really need another book? Probably not, but I convince myself that I have to have it. I have a desktop, a laptop, an iPad and a phone. My wife also has her own iPad. Rationally we could get along without at least some of these, but we seem to think we need them all. I will have to double down a little and really evaluate what I do. As always, your posts make us think.

    SvaraRadera
  4. Hei Gunilla,
    taas todella tärkeä postaus sinulta!
    Black Friday, kuten myös esimerkiksi Halloween minun mielestäni, on karmea, muualta tuotu ostostapahtuma. En tiedä miten paljon sitä käytetään niin että ostetaan edullisesti jotain minkä hankkimista on jo suunniteltu pitkään. Toivottavasti näinkin tehdään.
    Postauksen kuvat on erinomaisesti valittu. Metsän pienet, ihastuttavat asukkaat näyttävät mikä oikeasti on tärkeää hyvinvoinnillemme: luonto, sen kauneus ja moninaisuus.
    Täällä maalla, melkein metsän keskellä, asuminen on onnekasta. Onnellisuus ja hyvinvointi eivät riipu kuluttamisesta. Ja täällä on rauhaisaa odottaa jouluakin... :)
    Mukavaa uutta viikkoa! Halaus!

    SvaraRadera
  5. Ett ständigt aktuellt ämne och denna veckan ännu mer. Säkert också en het potatis både rent allmänt och även inom trädgård. Livet har ju flyttat ut. Nu ska vi inte bara möblera inomhus utan också köpa inredning till vardagsrum och kök utomhus som antagligen måste fräschas upp inför varje säsong. Är så glad att jag inte har nåt svart hål inombords att fylla med konsumtion och dessutom ett litet hus som hjälper till att sätta gränser.
    Har vi för mycket pengar eftersom vi överkonsumerar på alla möjliga fronter?
    Bra inlägg som alltid och visst kom det med lite trädgård och natur också. Tänk så många fantastiska upplevelser man får där, luft och motion, som inte tär på vårt gemensamma klot.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla!
    Jag säger detsamma. Varför måste vi ta hit allt från USA. Reklamen börjar bli hemsk. Jag har en gratisblogg och jag är ju alltid inloggad vilket har gjort att jag inte sett all reklam Wordpress har börjat lägga ut. Har man bara ett WP-konto och är inloggad på det så slipper man se reklamen på alla WP-bloggar, även om man inte har någon blogg själv. Förr var det bara en reklambild som "kunde dyka upp" slumpmässigt. Nu ligger det reklam överallt. Det gör att jag ska betala för att slippa pådyvla andra reklam. Men jag tänker inte göra det förrän jag bytt dator så det blir nog inte förrän någon gång nästa år. Nu är det inte bara så att jag gör uppgraderingen för att slippa reklamen utan jag får även diverse andra förmåner, bland annat dubbelt så mycket lagringsplats.

    Och jag tycker det var en hel del trädgård med i ditt inlägg. Bilderna är väldigt fina. Gillar speciellt bild nummer två. Jag kommer att tänka på en dirigent. Ser tydligt två händer.

    Ha en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  7. Jeg siger som Anita, at der er masser af have i dit indlæg. Du er ved at være noget af en mester i at fotografere de helt små vækster, som man er tilbøjelig til at overse i hverdagen.

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla

    Jeg leste akkurat i en norsk avis at butikkene setter opp prisene før Bkack Friday, så egentlig blir folk lurt. Det er så lett å gå i den fellen for det høres ut som vi sparer mange penger ved å handle akkurat den dagen...

    Klem!

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla

    Jag tror där är stor skillnad på hur vi låter oss påverkas av reklam.
    Själva ordet 'livsstil' har marketing-killarne hittat på! Som om man visar någon egen stil när man kopierar andra:))

    Fina bilder på årtidens fina mossor och lavar!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  10. Hei Gunilla!
    Jeg får panikk av løp og kjøp og holder meg langt unna.
    Vakre bilder av målløst liv. Klem anne

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla!
    Det finns ingen måtta på alla knep för att få oss att handla, och framåt Jul blir det ännu mer. Dina bilder är helt fantastiska.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  12. Tänkvärda ord och finfina bilder. Konsumtion har blivit en sysselsättning eller avkoppling, det är sorgligt. Samtidigt tror jag att intresset har ökat för secondhand vilket gläder mig.
    Vilken härligt grön trädgård i din header, förstår att det är din.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Som du rigtigt siger, er vi alle til fals for reklame. Jeg tror jo jeg er unik fordi jeg ikke læser reklamer og lader mig lokke af tilbud, men det er et selvbedrag. Jeg ved det godt, og jeg overforbruger også.
    Dit indlæg er virkelig smart skruet sammen. De smukke billeder af den sårbare natur og tekstens appel til vores dårlige samvittighed giver en skarp kontrast. Det er virkelig god reklame for dit vigtige budskab!

    I øvrigt en flot header du har sat på bloggen! Haven er bare så smuk og bænken er virkelig lækker.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  14. Miniunivers og maxiforbrug. Jeg vælger de meget smukke billeder fra din have.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  15. Her skal det visstnok være black friday hele uken, så da er det bare å holde seg unna ( i hvert fall så lenge det ikke gjelder hagesentre, men de har jo forresten kastet ut hagerelaterte varer til fordel for julepynt til halv pris, så det er ikke noen vits å gå der heller). Ha en fin dag tross alt, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  16. Hej Gunilla!
    Tack för ditt mycket kloka och välformulerade inlägg. När jag läste satt jag och nickade hela tiden. Så väl du fångat essensen i vad reklamen, vår överkonsumtion och den ständiga tillväxten (som förskräckligt nog pratas om som något positivt) gör med oss, vår jord och våra och andra levande varelsers möjlighet att leva vidare.

    Du skriver "Om reklam är nödvändigt för att upprätthålla vårt ekonomiska system så är det fel på det ekonomiska systemet" och jag bara känner hur rätt du har. För visst är det så att samhället idag lever på en stor fet lögn, för att uttrycka mig lite mer burdust.

    Tack igen Gunilla, och tack också för de vackra bilderna som du bjuder på som en härlig och tänkvärd kontrast till våra fula shoppingcentra och allt elände som de försöker få oss att tro att vi bara måste ha.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  17. Mmm.. jag kan tänka mig att göra planerade inköp till bättre pris. Men då har jag kollat innan att det faktiskt var dyrare. Nu har jag anmält mig till en ny fotoworkshop i ljussättning som börjar i januari och jag behöver ett blixthuvud och två stripboxar för den. Kanske är fel att nyttja den här helgen men min ekonomi tycker det är bra. Om jag nu beställer de alltså...

    Kram, Carina

    SvaraRadera