måndag 14 oktober 2019

Kan jag bli vän med tekniken?

Den frågan törs jag inte besvara men jag försöker förbättra mina kunskaper, jag har gått en fotokurs i höst och har en gång kvar. Det har varit oerhört givande men jag kan bara konstatera att teknik inte är min bästa gren i livet men det visste jag i och för sig redan tidigare.

Men med envishet kan man komma en bit på väg, min nya kamera är en fantastisk manick men den kräver mycket av den som vill hantera den, det är jag som skall ge instruktionerna för att den skall göra sitt bästa. Min målsättning är inte särskilt hög men jag vill känna att jag gör små framsteg hela tiden och inte stagnerar fullständigt. Just nu räcker det gott för mig.

Hösten är en fantastisk tid med alla färger och förändringar som sker i naturen just nu. Vi har endast haft några nätter med lite frost men det blir startsignalen för naturen. Den gamla höstastern är alltid sist med att blomma och den bryr sig inte om några frostnätter, bara skakar av sig obehaget och blommar vidare, en god egenskap även för oss tvåbenta varelser.



Även frostigt ogräs i naturen kan bli vackert genom kamerans ögon en morgon när solen tittar fram. Inget som man fäster blicken på i vanliga fall men just då, i ett kort ögonblick blir det attraktivt. Duktiga fotografer hittar alltid spännande motiv och det är en svår konst att lära sig.


Vackra vyer i naturen finns det gått om just nu


Och så har jag ju mina små vänner i trädgården, stannfåglarna som gör sig redo för de utmaningar en lång och kall vinter innebär. Jag brukar inte börja vintermatningen så här tidigt men för att fånga dem på bild krävs något i matväg. Nötter är gott!




En genomvåt talgoxe Parus major satt och putsade sig på en gren efter en regnig natt. Noterar att talgoxen verkar vara den vanligaste fågeln här nu i höst, i fjol var det blåmesen som var dominerande.




Ha en trevlig vecka och njut av den vackra och färggranna naturen!

17 kommentarer:

  1. Hej Gunilla
    Jeg synes nu, du klarer det meget godt, jeg ville være meget tilfreds, hvis jeg kunne tage så fine billeder. Mit kamera er ikke avanceret, det går an for mig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nogle hader teknik, mens andre elsker det. Personligt ligger jeg vist lige midt imellem. Du tager rigtig fine billeder og skal være stolt af dig selv.

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!

    Jeg sier som Marie, jeg er noe midt i mellom. Noen har et eget talent for tekniske ting, og jeg er ikke blandt dem ;)
    Fine bilder, og blåmeisen er min favoritt. Jeg bare elsker den blåfargen :)
    Klem!

    SvaraRadera
  4. Hello, love the cute birds. The purple flowers are pretty. Your nature views are beautiful. Lovely post. Enjoy your day, have a happy new week!

    SvaraRadera
  5. Hei Gunilla!

    Du har det viktigste, blikket. Det er det viktigste når en skal ta gode bilder.
    Jeg har også lyst til å lære mer om hvordan man kan bruke teknikken.

    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  6. Flotte bilder, så gøy med fotokurs. Jeg er helt elendig på teknikk, ny informasjon sitter ikke heller. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  7. I think that you are doing very well with your camera, Gunilla. When I think back to the days of film and we had to set f stops and apertures, and take readings with a light meter it seems we have come so far, and even a total duffer with a smart phone can get a decent picture. The problem I find is that we tend to take too many images since it is so easy, and then we have to dedicate a whole lot of time to downloading and editing. I am trying ti restrain myself a little these days!

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla

    Ja ibland kan kameran något ögat inte kan.
    Din frost blid är super, med sin suddiga bakgrund, då ser man just det du vill visa!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Vad trevligt med fotokurs. Det skulle jag behöva. Dina bilder är fina, gillar de små flygande vännerna.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  10. Such beautiful flowers and birds.

    All the best Jan

    SvaraRadera
  11. Du är duktig med kameran! Underbara bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hei Gunilla! Finner du noe spør folk meg når jeg er ute med kamera. Alltid! Svarer jeg :-)) Det gjelder å være nyfiken?! Jeg har først de siste årene blitt litt mer avanser når det gjelder teknikken, før tok jeg alt på automatikk og det ble mange bra bilder av det også :-)) Nå når jeg skal stille inn lys, hastighet og iso er det fort å glemme seg og vips så blir det et ubrukelig bilde av det. Heldigvis gir vår digitale tidsalder oss mulighet til å knipse i vei :-)) Jeg tenker at mange glemmer å legge seg ned for å fotografere på høyde med objektet, å ha lyset i ryggen og det å holde kamera i ro- å finne støttepunkter :-)) Lykke til! Disse bildene var jo veldig flotte :-))

    SvaraRadera
  13. Her nyder jeg også høstfarverne, og med lidt nattefrost bliver de endnu bedre. Dine billeder er jo altid så fine at man bliver helt misundelig, men du prøver jo også at forbedre din teknik hele tiden. Mit kamera er helt idiot-sikret, så det kræver heldigvis ikke så meget af mig.
    Fuglebillederne er fantastiske!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  14. Hej Gunilla!
    Jag tycker verkligen du börjar bemästra tekniken! Så roligt att du tyckt om fotokursen. Den verkat inspirerat dig, det syns på dina bilder. Vilka fantastiskt vackra fågelporträtt du tagit! Skarpa, fina och med klara, vackra färger. Härligt att se hur fåglarna tittar på mig. Bildsviten på blåmesen är riktigt proffsig i mina ögon!
    Idag är det en solig och fin dag här hos oss och jag antar att solen skiner hos dig också. En idealisk dag att hitta tavlor i naturen, höstfärgerna glöder fortfarande på många håll även om den del penseldrag återfinns på marken.

    Ha det så fint med din kamera och trevlig helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  15. Åh, for nogle fantastiske billeder af de små søde fugle. Jeg synes du tager fortræffelige billeder :)

    SvaraRadera
  16. Mmm jag känner igen viljan att lära mer och frustrationen när allt inte fastnar på en gång. Jag har nött och nött men kan fortfarande inte massor.

    Tycker du har kommit oerhört långt sen du skaffade den nya kameran. Underbara fågelbilder och fin blick. Det är ju inte kameran som ger bilderna utan den som hanterar den ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera