måndag 1 juni 2015

Rhododendron - mina pärlor i trädgården

En del har redan blommat över som t.ex. den här Rh. hanceanum `Princess Anne´. En liten lågväxande planta som inte blir högre an ca 0.5 m, däremot ganska bredväxande, bjöd på riklig och vackert gul blomning i år.


Rh. makinoi `Silber´ en selektion av vildarten med de typiska långsmala makinoibladen. Den har blommat länge i det svala vårvädret men efter blomningen kommer det allra vackraste på denna planta, de rikligt indumenterade bladen i silverfärg på nytillväxten.


Skall man bara ha en enda rododendron i trädgården då skulle jag välja Rh. yakushimanum `Koichiro Wada´ också en selektion av vildarten. Den har allt man kan begära av en rododendron, kompakt växtsätt, blomvillig, tålig och vackert indumentarade blad efter blomning. Knopparna är rödaktiga men när blommorna slagit ut övergår de till mera vitt,  är på gång med blomningen nu.


Rh. calophytum paraplyrododendron har en otroligt vacker nytillväxt. En egen art som nog lever på gränsen till sin härdighet i vår zon. Vintern/våren 2013 som tog död på så många städsegröna växter gav också skador på den här plantan men den återhämtade sig delvis trots att jag trodde den var borta.


Rh. globigerum `Sticky dane´ syn. Roxieanum ssp. globigerum behöver inte producera blommor, den är så otroligt vacker just nu med sina spetsiga blad som den fått från ena föräldern Rh. roxieanum.


Rh. `Rusty dane´ en hybrid mellan Rh. bureavii x Rh. pachysantum båda med kraftigt indumentarade blad vilket syns på denna unga planta.


Rh. pachysantum, en art som jag haft länge i trädgården. Mycket långsamväxande planta som aldrig drabbats av några vinterskador trots att den lever i utkanten av sin härdighet. Har aldrig blommat men vem saknar blomning när bladen är såhär vackra. Så småningom övergår indumentet till mera brunt vilket syns redan nu. I juni är bladen vackert bruna.


Riktigt vackra blad får även williamsianum hybriden Rh. `Elisabeth Lockhart´ bladens form är vackert rundade så släktskapet med Rh. williamsianum är tydligt. Har bara funnits några år i trädgården så några större erfarenheter av härdigheten har jag inte.


6 kommentarer:

  1. Jättefina! Habegäret stiger när jag ser bilderna. Den ena vackrare än den andra. Tyvärr tror jag våra snövintrar är ett problem för många Rhododendron. Vi har några men de har ofta fått skador av tung snö. Behöver ni skydda era på ngt vis?
    //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi täcker ingenting till vintern, det blir lätt en fuktig miljö som gynnar svampangrepp. Den kritiska tiden är vårvintern när solen börjar värma och marken är frusen. Det var vad som hände vintern 2013 när så många städsegröna växter tog stryk. Har man bara några få buskar kan man nog skydda växterna på vårvintern med lite skuggväv. Och ja, tung blötsnö kan orsaka fläkskador på buskarna, jag brukar försiktigt borsta bort snön om det kommit massor som tynger ner grenarna.

      Radera
  2. Fantastiskt vackra Rhododendron! Härligt när bladen är så vackra att man inte saknar blommorna./ Titti

    SvaraRadera
  3. Vilka intressanta Rhododendron du presenterar! Jag antecknar för fullt i min mobil och ska kolla efter flera vid nästa besök hos Zetas!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Så många fina Rhododendron du visar - tack för det! I plantskolorna ser man ju sällan några fina Rhododendron (med några få undantag) så jag är så glad att du upplyser oss läsare lite!
    Och visst är det så att blomningen är sekundär när det gäller Rhododendron (men det skadar ju inte om blommorna är snygga på dem som behagar blomma:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera