lördag 4 november 2017

Murphy´s lag

Om något kan gå fel så kommer det också att göra det eller "Lagen om alltings jävlighet",  jag och datorer i ett nötskal.

 Nyinköpt fin och dyr dator med god lagringskapacitet samt en extern hårddisk på 2 TB som enligt säljaren skall ha närmast obegränsade lagringsmöjligheter för bilder.

Fagus sylvatica `Rohan Obelisk´ blodbok
Sedan började prövningen. Alla 41.000 bilder laddades över till den externa hårddisken och tillbaka till den nya datorn som har två hårddiskar, en för program och den andra för det man vill spara.  Och om något kan gå fel så gör det det, av två val så valde jag det som var fel och datorn larmade omgående om att utrymmet var slut - skulle valt den andra hårddisken.


Larix marschlinsii `Filip´s Road Show´  lärk
Försökte ta bort bilderna och bildprogrammet men det gick inte eller snarare, jag klarade inte av det. Åkte in till stan och lämnade in datorn hos en professionell datorkonsult och hämtade den i fredags. Hårddisken var tömd som den skulle vara men det gick inte att komma in i mitt gamla bildprogram. När vi försökte ta bort programmet blev hela datorn svart, den hade låst sig och det gick inte att komma in i den. Åkte till försäljaren som hjälpte till att låsa upp datorn igen. Så nu vet jag åtminstone hur man gör när datorn låser sig, man håller in strömknappen 10 sek. så att strömmen bryts och då går den att starta igen. Ja jaa, man lär sig alltid något nytt även i prövningens tid.

Orostachys iwarenge var. boehmeri rosettkudde
Så nu sitter jag och bloggar med min gamla dator eftersom det är här bilderna finns. Sonen har lovat hjälpa till med överföringen till den nya datorn, känns inte som jag vill ge mig ut på nya äventyr just nu, om något kan gå fel så gör det förmodligen det.

Rhododendron `Silbervelours´

18 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Murphy's lov er vel kjent her også. Den loven hater jeg! ;)

    Det var nå virkelig mye problemer du fikk med din datamaskin. Godt at du får hjelp av sønnen.

    Klem!

    SvaraRadera
  2. Det där är ju verkligen den stora skräcken! Tänk om alla bilderna går upp i rök? Det vore helt fruktansvärt. Jag har testat att spara på en extern hårddisk men jag vet inte om jag kan lita på det ;)

    Jag låter oxå en av mina söner hjälpa :)

    Ha en fin alla helgonaaftons kväll!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!
    Ibland vill det sig inte riktigt, men det löser sig nog. Brukar ta hjälp av sonen när jag inte lyckas lösa problemet själv, det är bra att vi har våra ungdomar.
    Ha en fin allhelgona!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Godt din søn kan hjælpe. Jeg foretrækker selv at kunne finde ud af det, men nyder bestemt ikke at indføre nye procedurer og/eller maskiner.

    SvaraRadera
  5. Ouch... inte kul!! Kommer ihåg när jag hade köpt den bärbara jag har nu. Nyår för två år sedan och hemma med rejäl förkylning. Lyckas som första steg plocka in ett virus och låsa hela datorn. Det var bara att rensa allt och börja om igen. Men man lär sig mycket så också.

    Så underbart söt den lilla lärken var och 'Silbervelour' fast det var väl den vi konstaterade var syskon med en annan? Eller har jag blandat ihop det?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!

      Nejdå, du har alldeles rätt. Trillingar skulle man säga på människospråk, `Silbervelour´ `Silverleaf´ och `Viking Silver´ har alla tre samma föräldrar men är framtagna av olika hybridisörer. Mycket odlingsvärda Rhododendron är de alla tre.

      Radera
  6. Uha ja det er ikke sjovt, når det driller, godt vi har sønner, der kan hjælpe, jeg er også så heldig at manden kan.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla

    Jag håller på att få mig en grej så jag kan ta gamla hårddisk och läsa dem!
    Det blir fantastiskt!


    Bra att du nu har koll på detta - super bilder och gott humor!

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
  8. Fy för datorkrångel men perfekt med en son som kan hjälpa.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Det er nogle meget smukke billeder, der ledsager din tekst. Fotoapparatet har de i hvert tilfælde helt styr på. Det er godt vi har børn og mænd, der kan hjælpe, når teknikken driller.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Vilken tur att din gamla dator funkar så att du kan göra inlägget med trevliga växtbilder.
    Håller tummarna att allt snart är till belåtenhet och att du slänga "ingenören" i sophögen!

    Till dess: Ha det gott!
    Kram! Anja

    SvaraRadera
  11. Håper det går fint med ny pc til slutt. Jeg er helt håpløs på dette, og irriterer meg over ting som ikke funker hver dag, som f eks at programmet på den ganske nye pcen min tror at jeg vil at den skal lage fotoalbumer med bildene mine for meg, og stadig spør - hva syns du om det nye fine albumet vi har laget for deg? Ha en fin søndag tross pc problemer, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  12. Hei Gunilla!
    Kjenner meg altfor godt igjen. I dag har pc'en brukt 5 timer på å oppdatere. Det er til å bli gal av. I tillegg sitter jeg med skrekken at det ikke skal bli bra, at jeg ikke kjenner igjen den nye oppdateringen. Det gikk bra.
    I hvert fall har du tatt flotte bilder oppi det hele.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  13. Jeg er glad for du ikke helt er druknet i computerproblemer - endnu. Men hvor er det dog rædsomt at bruge så megen tid og kræfter på sådan noget, som bare skal virke.
    Heldigvis er der stadig skønne billeder fra din have med på indlægget, så du har ikke helt glemt haven midt i din "time of trial".

    Held og lykke!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  14. Men vilket elände. Tur ändå att det finns hjälp att få och att du fortfarande kan jobba med din gamla dator. Jag måste också snart byta dator. Ser inte ett dugg fram mot det. Visserligen kommer det att innebära fördelar men vägen dit. Vilka fin växter du visar upp. Blev väldigt förtjust i lärken. Och så är jag ju svag för rhododendron.

    Hoppas nu att allt kommer att ordna sig med din nya dator!
    /Anita

    SvaraRadera
  15. Hei, Gunilla! Upeita kasveja! Toivottavasti kuvasi ovat hyvässä turvassa ja uuden koneen käyttö alkaa sujua. Minullakin alkaa läppäri olla jo vanha - joskus ajattelen, että onneksi olen ladannut paljon lempikuviani nettiin ja siellä ne säilyvät, jos ei kovin suuria maailmanmullistuksia tule.
    Kiitos taas viime aikojen kommenteistasi. Minulla oli tarkoitus vastata niihin jo paljon aiemmin. Meillä näyttää olevan aika samanlaiset mielipiteet ympäristöasioista ja luonnon ja ihmisen suhteesta. Sinä vain taidat olla aktiivisempi toimija ja paremmin perillä asioista. :)
    Lumet ovat täältä sulaneet ja sää on pilvinen. Alkaa olla jo niin hämärää, että kuvista tulee jouluisia ja tunnelmallisia ihan itsestään. :)
    Murphyn laki on tuttu täälläkin. Toivottavasti pääset siitä nyt vähäksi aikaa eroon. Iso halaus!

    SvaraRadera
  16. Låter som en prövning! Numera låter jag alltid proffsen dra igång ny dator och lägga över program och info. Väl värt pengarna. Man måste ju inte kunna meka med bilen för att köra, liksom.
    Förrförra gången jag bytte lade sig 10000 bilder som jag hade i mappar i en enda hög. Det tog mig ett år att sortera eländet.
    Du ska se att det löser sig till det bästa när du kommer igång.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera