lördag 9 september 2017

Så blev det ändå lite till..

Det var inte tänkt att bli något mera gjort här i år men vädret är skönt, marken något lättare att gräva i efter allt regn så jag kunde inte riktigt sluta..

Platsen är densamma, den fula stolen likaså men nu har jag tagit mig hela vägen runt den stora stenen med bistånd av min man som suckar ibland men alltid ställer upp.




Lilium `Shererazade´ fick flytta hit där den fick en mycket bättre plats än förut. Det här är den högsta punkten i trädgården så den ståtliga liljan kommer att synas långt. Också Hosta `Lemon Lime´ en ganska låg, mera gulbladig sort fick en ny plats här efter delning.  Det är ganska smalt mellan stenarna men djupt så det borde fungera.




Runt rundlarna som syns på bilderna har jag grävt ner metallkanter som hindrar gräset att ta sig in i planteringarna. Jag använder det ibland istället för sten, det kan bli lite för mycket sten kan jag tycka.

Marken är full av sten som vanligt men utan hjälp av min man hade jag inte fixat dessa stora bumlingar. Med spett och spade gick det till slut och de gav efter.


Den stora Hostan som syns längst bort är en något solbränd `Empress Wu´ och nu är det inte mycket kvar innan även den här delen av trädgården är i kontakt med skogsträdgården från den här sidan också.

Ytan är inte så stor men något svår bearbetad om man säger så...


När jag höll på att plantera liljan hörde jag ett ganska högt väsande ljud. Jag skulle inte lagt märke till den om det inte varit för ljudet, jag vet att de finns men jag vill inte möta dem, ormarna. Jag såg den när den snabbt pilade iväg ca en meter från mig i gräset. Jag såg mönstret på ryggen men ormen var brun så jag blev osäker på vad det var för sort. Nu är jag tämligen säker på att det var en hasselsnok, fridlyst och ganska sällsynt.

22 kommentarer:

  1. Hej Gunilla

    Kul att du har hasselsnok. Många skulle nog se mönstret på ryggen och tro att det var en huggorm. Det var därför den "dog ut" i Danmark, folk utrotade den.
    Det ser så harmoniskt ut ditt resultat, jag höll på att skriva "färdiga resultat" men så blir det ju alldrig:)

    Ha en trevlig søndag

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!

    Det er noen ganger vanskelig å la være. Så fint det blir!

    Hasselsnok kalles slettsnok her, og den har jeg heldigvis aldri sett ;)
    I år har jeg ikke sett noen ormer her.

    Klem!

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla
    Det er så flot, jeg er meget begejstret, det ved du.
    Jeg ved også, at mænd skal sucka, min siger, at det er der ikke noget at sige til, at han gør :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det blir :) H Lemon Lime var en av de första jag köpte och tycker fortfarande den är en av de vackraste och tacksammaste jag har, blommar vackert också.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. det blir bare så flott hos dere! Utrolig fint sammen: bed med planter, steinsettingene av stiene og alt dere har gjort. Forstår godt at det er kjekt å ha mannen med på laget.
    Ønsker dere begge en god søndag.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig lite i din kamp med stenbumlingarna och den svårarbetade skogen. På vintern kan jag också tycka att det är för mycket berg och stenar hos mig, men på sommaren när det är grönt, tänker jag inte på det. Orm har jag inte mött i mitt grävande, men flera kopparödlor. En råkade jag döda med min vassa spade, det var jobbigt. Knackar med spaden och har mig sedan dess när jag gräver på berget så de ska hinna ge sig iväg, men jag vet inte om det hjälper.
    Alltid vackra bilder hos dig, en fröjd för ögat och själen att få se den här sorters varsamt tuktad natur.

    SvaraRadera
  7. Det bliver så smukt, og jeg forstår godt, det er svært at stoppe, når hovedet er fyldt med nye ideer. Pas på ryggen, når I flytter de tunge sten!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Kan förstå att det inte är lätt att flytta på stora tunga stenar, men resultatet blir fint. Ormar har jag svårt för, oavsett om de är ofarliga, vill helst inte möta dem alls.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  9. Va fint det blir Gunilla! När jag ser dina bilder som visar hur nära skogen ni är nu så inser jag att det är några år sedan vi besökte er.Då var det en bra bit skogsterräng mellan planteringarna och staketet, det syns att ni inte legat på latsidan.
    Sten är en rikedom och vi har tur båda två som har massor av sten att tillgå på tomten, men jag håller med om att det ibland kan bli lite för mycket av det goda. Ibland känns det som att vi bor i ett stenröse och det gäller att hitta alternativ och försöka variera sig lite emellanåt. Metallkanter är ett snyggt och praktiskt alternativ som dessutom är diskret och inte tar uppmärksamheten från växterna.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Hvor ser det superflot ud.

    Hvordan ser det egentlig ud med vandstanden i Sverige? Kan huske du skrev noget om manglen på vand....hvis I har fået meget regn her i sommeren...har det så hjulpet lidt eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!

      Jodå, nu har vi fått regn. Det har kommit mer regn de senaste 4-5 veckorna än vad det kom från nyår till sista juli.

      Radera
  11. Min første tanke var, at nu har du endnu et spændende bed at se frem til at gense til næste år. Jeg bliver også imponeret over, hvor god du er til konsekvent at fastholde dit koncept og din stil.

    SvaraRadera
  12. Så fint och välordnat det ser ut hos dig! Vilken tur att mannen hjälper till så du får det som du vill ha det. Stenar är tunga att bubba med... jag vet!
    Har också använt järnkanter på några ställen. Väldigt användbara och snyggt blir det också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla.
    Du har sån fantastisk tomt och mark att arbeta med så jag förstår att det är svårt att låta bli. det är så kul att planera och göra om och nytt. Har man inte plats som vi så får man göra om något gammalt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  14. Så roligt att höra att marken är genomfuktad. Väldigt stilfullt och väl sammanhållet som vanligt. Köpte järnkanter för några år sedan. Mer än jag behövde då och det är jag glad för nu. De kommer väl till pass ofta.
    //Helene

    SvaraRadera
  15. Hei Gunilla!
    Det blir så fint. Det er en rytme i hagen din som jeg liker så godt.
    Det må være himla deilig å slippe å tenke på om det er nok vann eller ikke.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  16. Du/dere står virkelig på. Dere har virkelig en flott tomt ( og masse flott stein ), og resultatet av det du gjør blir flott. Går liksom i ett med naturen rundt! Godt at dere slipper å tenke på mangel på vann lenger:-)
    Ha en fortsatt fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  17. Vilken tur att du har hjälp av din man, inga små stenar precis. Fy vad rädd jag skulle bli om jag hörde ljudet av en orm.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  18. Det blir så fint när du jobbar i trädgården! Att flytta stora stenar är inte lätt. Härligt att det äntligen har kommit rejält med regn också. I måndags kom jag hem från en resa i Tyskland, och när jag åkte genom Skåne på hemvägen var bäckarna ordentligt översvämmade och det var stora "sjöar" på åkrarna. Även här i Bohuslän regnar det, men igår eftermiddag var det tillräckligt torrt för att jag skulle kunna slå ängen med slåtterbalk och lie. Jag förstår att många tycker att ormar är obehagliga, men samtidigt måste det väl vara spännande att ha något lite ovanligt i närheten. Hasselsnok finns här också och jag brukar se någon nästan varje år. Även om den inte är vanlig, gissar jag att den är lite förbisedd eftersom den lever ganska undangömt.

    Olle

    SvaraRadera
  19. Så fint det ble! Du er heldig som har en mann som hjelper deg men de tunge steinene. Mosegrodde steiner er jo vakkert.
    Flott med snoken i hagen.
    Ha en fin dag:-)

    SvaraRadera
  20. Det blir så snyggt och med närheten till skogen. Beundrar arbetet med stenarna. Dom bumlingarna måste väga bra mycket. Det är tur att ha en händig och stark man i närheten. Vilken tur att det bara var en hasselsnok. Och lite fantastiskt också i och med att den är fridlyst.

    Ha en fortsatt skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  21. Nu när jag har sett det hela i verkligheten också så är jag ännu mer imponerad och förtjust. All världens botaniska trädgårdar kan slänga sig i väggen - den här tar priset, dessutom är vad jag förstår det mesta av markmaterialet, jord, stenar, återvunnet!
    Var rädd om hasselsnoken! Vi har bl a en hussnok och mängder av kopparödlor, hoppar också till lite varje gång vi möts det måste jag erkänna, men värnar om dem.
    Kram/Laila

    SvaraRadera