torsdag 7 september 2017

Någon som vill ha?

Jag har några krukor stående med den rödbladiga smällspirean Physocarpus opulifolius, frösådder av `Diabolo´. Namnet är skyddat så den får inte benämnas vid sortnamnet eftersom den är frösådd. Brukar i dagligt tal kallas för "djävulsbusken".

Den är lättodlad och har inga speciella krav. Blommar i juni med cremevita blommor.

Om någon som bor i närheten vill ha skänker jag gärna bort plantorna. De har stått i sina krukor alltför länge och längtar efter att få komma ner i jorden.

Delar också gärna med mig av den röda rudbeckian Echinacea purpurea som jag har alltför många av.

Bor du i närheten och är intresserad så hör av dig här på bloggen eller slå en signal så kan vi komma överens om tid för avhämtning.


7 kommentarer:

  1. Ja tack, vi tar gärna några smällspireor! Slår en signal.
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en fantastisk buske. Min är ca tre meter hög och otroligt yvig upptill. Även jag har tänkt att kruka upp några plantor som frösått sig i gruset.
    Vilken läcker rubrik ;-) Jag skyndade mig allt vad jag bara kunde, men den här gången får jag hoppa över ditt fina erbjudande ;-)
    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Hei Gunilla!

    Jeg håper du får gitt bort dine busker. Det er en vakker plante. Jeg har den samme her som jeg bruker som hekk, og de vokser seg store i løpet av noen få år.

    Klem!

    SvaraRadera
  4. Onpa upean väriset lehdet!
    Mukavaa loppuviikkoa. Toivottavasti teillä on hyvää säätä, sopivasti sadetta ja auringonpaistetta. Kram!

    SvaraRadera
  5. Jeg bor jo altfor langt borte, men veldig fin farge på bladene. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  6. Du får säkert avsättning för dem. Man vill ju gärna att de ska komma till nytta någonstans.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Den er veldig fin denne Djevelbusken. Jeg har en i hagen, og bladene er veldig vakre i lav sol.
    Jeg prøvde å stramme den opp, men det gikk ikke, for det kommer hele tiden nye grener helt fra nederst og oppover:)

    Riktig god helg:-)

    SvaraRadera