söndag 18 februari 2018

Strömstare Cinclus cinclus i sitt rätta element

Ju mer man lär sig om naturen desto mer förundrad blir man över livet som existerar överallt. Den torraste öken är full med liv, liv som anpassat sig till den extrema miljön men även i våra nordiska, iskalla vatten under vintertid finns en fågel just för denna speciella miljö.

Strömstaren, som jag tror är Norges nationalfågel, kan man hitta vintertid vid strömmande vatten. Födan är vattenlevande insekter och djur som den dyker efter i det skummande vattnet. Den är en suverän dykare och stannar länge under ytan. Strömstaren är en stannfågel som flyttar till södra Sverige på vintern men nu när våra vintrar blir varmare och den hittar öppet vatten tycks den föredra att stanna även längre norrut.  Häckningsplatsen är längs fjällkedjan där den bygger sitt bo av mossa, gärna i anknytning till ett vattenfall.
Notera hur vattnet strömmar över fötterna med kraft men den har inga problem att hålla sig kvar.






Och så några nya bilder på vatten. Det börjar bli lite tjatigt med vatten men jag vägrar ge upp, något bättre bilder än tidigare och inte lika kraftig överexponering.







Och naturligtvis hade vi med oss lite näringsrik mat till hungriga änder.



18 kommentarer:

  1. I did not find your pictures of water at all tedious or repetitive. I thought they were quite splendid and your photographs of the Dipper show it’s habitat superbly, accompanied by a fine narrative. Well done!

    SvaraRadera
  2. Da jeg var barn læste jeg bogen "Den levende ørken"...skrevet af Walt Disney og var helt vildt fascineret over hvor meget liv, der var der.

    Smukke fotos - som sædvanlig ;)

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Ja David skriver det så bra:)

    Dette verkar till att vara en mera naturlig ström än den från sist.

    Så kul att få strömstaren med och samtidigt rörelsen i vattnet på samma bild!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla
    Igen fine vandbilleder fra din hånd, de er fantastiske. Også flotte billeder af vandstæren.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Gunilla!

    Så vakre bilder! Fossekallen heter den fuglen på norsk. Den er utrolig flott, og den finnes ikke her.
    Klem

    SvaraRadera
  6. Härligt att du fortsätter och inte ger upp :) Och resultatet av jobbet syns verkligen!! Jättefina bilder av en fågel jag inte ens vet att jag sett. Du verkar ju ha kommit riktigt nära dessutom. Det är inte enkelt att fota. Vattnet har fina detaljer. Ibland måste man välja när det inte går att få en perfekt exponering rätt över - vad är viktigast i den här bilden. Väldigt ljusa partier som himlar och här det forsande vattnet så brukar man behöva välja att underexponera resten om man vill ha de här partierna fina.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!

      Jodå, jag är medveten om att bilderna inte är perfekta eller fulländade på något sätt, det finns alltid någon detalj som kan förbättras. Men just nu är jag ändå ganska nöjd, jag har nog tagit runt 1000 bilder av vatten i vinter och äntligen har jag nått en nivå som jag själv kan vara glad över.

      Radera
  7. Åh, herreje vilka bilder! Bilderna 3 och 4 får mig att hålla mig fast i stolen...man sugs ju med annars i strömmen...Dessa bilder, och alla de andra är rena fullpotten som foton. Helt, helt underbara bilder!
    Ha det gott och ramla inte i plurret själv ;-)
    /Anja

    SvaraRadera
  8. Gunilla, Gunilla ... vad ska jag säga, vilka bilder på strömstaren. Du har verkligen fångat det du skriver om den, att den kan sitta helt still trots forsande vatten. Du ska verkligen vara stolt över dina bilder. Jag håller med Anja, bild 3 och 4 får även mig att kippa efter andan! Intressant också att få veta mer om en fågel jag aldrig haft förmånen att se i verkliga livet. Och du ska vara mycket nöjd med dina vattenbilder. Det riktigt känns hur roligt du tycker det är att experimentera med kameran. Och du har lyckats så bra! Visst är det en härlig värld, den man upptäcker mer och mer av genom kameralinsen.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Vilka fantastiska bilder på strömstaren med vattnet forsande kring den lilla kroppen och de pinnsmala benen. Livet är förunderligt. Vilka anpassningar och vilket samspel naturen bjuder på. Det iskalla vattnet forsar i en rasande fart men strömstaren sitter där i godan ro och spanar lugnt ut över skådespelet. Så fint du fångat vattnet. Dina bilder är jättefina och det känns inte som om berömmet riktigt räcker till. Såna foton tar man inte i en handvändning. Jag är djupt imponerad.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Underbara foton Du har fångat vattnets rörelse jättefint!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  11. Grattis Gunilla till fina strömstarebilder! Här ser man verkligen den speciella fågeln i sin lika speciella miljö. Exponeringen kan man knappast klaga på längre. Får man vara lite kritisk, gillar jag däremot inte riktigt att strömstaren är placerad precis i mitten på bilderna. Det är bättre att försöka få den i gyllene snittet (ungefär halvvägs mellan mitten och kanten) med näbben pekande in mot mitten av bilden. Såvida det inte rör sig om närbilder där fågeln fyller upp en stor del av bilden, för då får den gärna vara i mitten. Bild 2 är nästan en sådan bild, där man ser väldigt fint hur den lyckas stå på den hala isklumpen med vattnet i rörelse som bakgrund. Ett mästerverk får jag säga! Vatten i rörelse - kan det bli tjatigt? Det är ett härligt tema som man kan hitta massor av spännande variationer på. Inte helt lätt att få till, men du börjar bli rena proffset nu. Härligt också att du fortsätter mata änderna, för det kan de behöva nu. Jag hörde att det ska bli lite kallare ett tag, åtminstone i mina trakter.

    Olle

    SvaraRadera
  12. Du har gjort det igen! Denne gang er billederne bare endnu smukkere. Det var godt, at vandstæren gerne ville fotograferes.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla!
    Härliga bilder, med skummande vatten och den lilla Strömstaren.
    Snyggt jobbat /Marika

    SvaraRadera
  14. Upeita kuvia kaikki, virtaavasta vedestä, sympaattisesta koskikarasta ja sorsista. :) En ole koskaan nähnyt koskikaraa luonnossa. Niitä kai talvehtii Suomessa melko runsaasti, mutta tässä ei ole virtaavia vesiä lähellä, valitettavasti.
    Täällä on nyt kylmää, miten siellä?
    Mukavaa viikonloppua! Kram!

    SvaraRadera
  15. Så fina bilder! Bor den där strömstaren i närheten av er? Spännande fågel, det var länge sedan jag såg en i verkliga livet.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Tänk att vatten kan ha sån dragningskraft på oss människor. Vi har ett litet vattenfall i närheten som vi ibland brukar gå förbi när vi är ute och går. Vi stannar alltid till och tar en titt. HA det fint. Carita

    SvaraRadera