fredag 3 maj 2013

Svartvit flugsnappare

Så anlände han precis som han brukar i början av maj - i år exakt den första maj - den svartvita flugsnapparen. Jag hörde det intensiva smattrande tett- tett -tett ljudet men det tog ett tag  - sådär som det gör ibland - innan jag riktigt noterade ljudet, att det var något nytt.

När jag tittade upp så satt han där i trädet och fortsatte med sin högljudda konversation för det gäller att överrösta mesarna om man alls vill höras.

Vi skyndade oss att sätta upp de holkar som vi sparat just för denna herre i frack och hans tillkommande, honorna anländer något senare. Vi testade detta i fjol och det fungerade.

När den svartvita flugsnapparen anländer så är vanligtvis alla holkar upptagna av de fåglar som har förtur och kämpat sig igenom vintern  vårt land. Det finns fördelar och nackdelar med allt...

Svartvit flugsnappare är oerhört beroende av holkar eller håligheter i träd för sin fortplantning. Gamla ihåliga träd är det numera ont om eftersom allt städas bort så holkar är ofta det enda alternativet. Det är inte ovanligt att det blir strider om holkarna där utgången kan bli dödlig för någon av parterna. Mesarna försvarar sina bon och flugsnapparen har flugit en lång väg för att hitta en häckningsplats där den kan hitta föda till sina ungar.

Den häckar gärna i blandskog och är en suverän insektsfångare. Det går åt massor med mygg när flugsnapparparet föder upp sina ungar.

Svartvit flugsnappare är känd för sitt något ovanliga parningssystem. När honan väl börjat ruva kan han etablera ett birevir med en annan hona. Om han lyckas locka en andra hona så överger han henne så snart kullen är lagd och återgår till sin första hona - så har evolutionen utvecklat ett beteende som på något sätt gagnar arten, annars skulle det inte existera.

Svartvita flugsnapparen är tvingad till ett farofyllt liv eftersom den är insektätare och övervintrar i tropiska Afrika. Färdvägen till våra nejder är lång och den största faran är att korsa Sahara. Där är ont om mat och inget vatten och många av våra flyttfåglar dör på den trapatsrika färden. Öken är jordens torraste områden och i takt med klimatförändringar ökar avdunstningen och ökenspridningen tilltar.

Så hur länge orkar den käcke, lille krabaten göra den svåra resan för att landa just här hos mig?

Vill du göra en insats för svarvit flugsnappare så sätt upp några fågelholkar alldeles i slutet av april eller täck för bohålen på några befintliga holkar för att hindra att de får andra tidiga gäster.





2 kommentarer:

  1. Tål att tänka på vi som brukar ha mycket mygg. Några fågelholkar som man bommar igen tills slutet på april....Undrar om jag kan sälja in det hos bostadsrättsföreningen?

    Blev faschinerad av sädesärlor när jag fick reda på att dom var flyttfåglar från Egypten.
    Jag har varit mycket i Egypten. Då på vintern när jag såg dom i Alexandria att då tänka att jag kanske skulle få se samma fågel på sommaren i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det förunderligt ....vår vän från Alexandria, säger min man när den dyker upp här på vår grönyta.

      Radera