söndag 16 juni 2013

Livet återvänder...

...till trädgården om än i något sargat skick. Nu är det en vecka sedan den olycksaliga hagelskuren drabbade trädgården och skadorna blir mer synliga. Många bladväxter trasades sönder men även smalbladiga växter som strandiris och dagliljor fick bladen strimlade. Även miscanthusgräsens blad strimlades och ormbunkarna bröts av.
De blad som höll emot haglet och inte gick sönder blir i stället helt vitprickiga på bladen.

Vi har städat hela veckan alla trasiga löv som fortsätter falla över trädgården - tänk vad tio minuter kan förändra!

Det har i alla fall varit en bra vecka, i måndags fick vi besök från Västergötland som verkligen piggade upp min något dystra sinnesstämning. Mycket kunniga trädgårdsmänniskor och så positiva trots att trädgården inte var till sin fördel.

I går fick vi besök av 50 personer från Tyresö trädgårdssällskap. En härlig grupp som såg spännande och intressanta växter och miljöer och som alla verkade uppskatta trädgården. Det är nog så att andra inte ser på den på samma sätt som jag gör  - tack för det!


Halesia monticola `Vestita´


2 kommentarer:

  1. Men så fruktansvärt tråkigt då vädret ställer till förödelse i trädgården.
    Roligt med besök som piggar upp och jag vet att dom får en härlig, spännande upplevelse av er vackra trädgård och ser inte skadorna från ovädret.

    Önskar dig en härlig dag Gunilla.

    SvaraRadera
  2. Va kul med trevligt besök i trädgården. Synd att jag inte är med i Tyresö Trädgårdssällskap (jag bor ju i Tyresö), men jag valde att vara kvar i min gamla förening Nacka-Värmdö även efter att vi flyttade från Nacka.....men just igår skulle jag vilja vara med i Tyresö:-)
    Jag tror att en trädgårdsägare nog nästan alltid ser med mer kritisk blick på sin egen trädgård än vad en besökare gör. Och skador som naturen och vädret ställer till med vet vi ju alla att det inte går att göra så mycket åt.
    Hoppas du har en härlig söndag i trädgården!

    SvaraRadera