onsdag 15 januari 2014

SVTs storsatsning "Trädgårdskampen"

Jag vågar nästan hävda att de flesta trädgårdsentusiaster skriver under på detta; trädgården är en tillflykt från vardagens stress - en motvikt mot ett allt mer krävande arbetsliv där färre skall uträtta mer under kortare tid.

Trädgården är en plats där man får utlopp för kreativiteten, där man under långa stunder kan sitta på en sten och titta på den natur som man fått äran att förvalta och låta tankarna flöda fritt och...i sinom tid skapa något vackert av det som står till buds.

Trädgårdsarbete rekommenderas som rehabilitering, god som någon, för människor som lider av utbrändhet eller andra stressrelaterade symptom.

Ni har säkert sett trailers från påannonseringen av programmet - korta snuttar där deltagarna formligen sprang om varandra med krukade plantor i högsta hugg.

Naturligtvis tittade jag liksom större delen av trädgårdssverige när SVT enligt reklamen storsatsar på ett trädgårdsprogram.

SVT - JAG ÄR BESVIKEN!

Idag kan man knappt hitta program som inte bygger på utslagningsmekanismer - konceptet finns överallt, matlagning, relationer, äventyr, musik och alla dessa dokusåpor där alltid någon slås ut - väljs bort eftersom den personen inte presterat tillräckligt. Själva idén är överanvänd, trist och förnedrande - en spegling av vårt samhälle där allt mer genomsyras av tävlan, konkurrens och utslagning.

De som slås ut är tappra - de säger alltid samma sak - tråkigt men jag visste ju reglerna - men ledsamheten syns alltför väl i blanka ögon.

Uppgiften var att skapa en trädgård på en liten förgrävd jordplätt som inte var större än en ordinär rabatt och det skulle genomföras på alltför kort tid visade det sig. Deltagarna rusade fram för att välja sina växter ur sortimentet - ingen tid för långa tankar. Snabbt, stressigt och oplanerat och resultatet blev naturligtvis därefter.

Vem programmet riktar sig till kan jag inte lista ut, vi som hållit på med trädgård ett tag har för länge sedan lämnat dessa Quick-fix lösningar då erfarenheten lärt oss att det inte existerar något annat än ett gediget grundarbete för ett gott resultat.

För nybörjare i trädgård fanns inget att hämta heller, ingen information om växterna, ingen planering och man kan faktiskt inte göra en trädgård av en liten, platt yta och kasta ut några kullerstenar i de sedvanliga tandraderna.

Men den värsta synden är - tycker jag - att SVT med detta program fört in stress och prestation och utslagning i trädgårdsvärlden.

Att programledarna, som alla är kända och respekterade trädgårdsprofiler, ställer upp på detta övergår mitt förstånd, ni har faktiskt svurit i kyrkan!

6 kommentarer:

  1. Hei Gunilla.
    Jeg så også programmet og tenkte akkurat som deg. Det er trist at produsentene valgte å følge et velkjent reality konsept i hagedrakt :-( Jeg kommer nok til å se på programmet, men det er trist at svensk og norsk Tv ikke våger å ta hagefolket og Tv titterne på alvor og heller produsererer noe som både er undervisende, seriøst.
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvaraRadera
  2. Margareta i Umeå15 januari 2014 kl. 19:27

    Instämmer helhjärtat med dej och dina tankar om programmet.
    God fortsättning på det nya året. Mail kommer.

    SvaraRadera
  3. Jag var på föredrag i Södertälje igår och såg inte programmet. En kollega och väninna som delar trädgårdsintresset såg programmet och var inte nådig i sin kritik idag vid lunchbordet.

    Jättetråkigt att SVT känner att man måste hänga på de kommersiella kanalerna och göra tävling av trädgård.

    Min trädgårdskväll igår andades lugn, inspiration och trevligt umgänge - precis som trädgård skall vara om jag får bestämma. Jag gjorde nog rätt val igår som for till Södertälje istället för att sätta mig i TV-soffan:-)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tyvärr, jag måste erkänna att jag gillade programmet - för jag gillar alla fåniga tävlingsprogram. Sen kan det vara om kläder, om att laga mat, att kunna sköta en farm eller att bygga upp en trädgård. Jag vet att det är "fel", men jag kan inte låta bli att ryckas med och tycka det är kul. Sen gillade jag att dom valt programledare som kan växter - inte bara några s.k.- trädgårdsarkitekter som rycker in med 14 man och flera billaster med färdiga växter som dom ställer ut. utan att ha en aning om det ska funka eller inte.....
    Förresten hörde att den nya jaktlagen på vargar hade dragits tillbaka. Härligt!

    Susie

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig Gunilla, väldigt konstig form av trädgårdsprogram. Det går ju inte att göra något snyggt och bestående med den farten om det nu är så som det ser ut i programmet. Vi får se om det blir bättre längre fram. /Carita

    SvaraRadera
  6. om ni vill göra era röster hörda! mer och bättre trädgårdstv! Det kan säkert tävlas på ett lugnare sätt tycker jag, men naturen och odling är ett spänningsmoment i sig.
    http://www.svt.se/tittarservice/tyck-till/dialog/364909#svtTSComment-471268

    SvaraRadera