lördag 3 maj 2014

Växter med karaktär

Ibland dyker de upp, växterna som har något alldeles speciellt. Kanske kan man kalla dem fulsnygga, många skulle säkert säga att de är enbart fula. De saknar ofta uppseendeväckande blomning och äger något alldeles speciellt som inte återkommer hos majoriteten av växter.

Idag så stod jag plötsligt framför ett sådant träd när vi besökte Burgers växtgård i Köping. Vi skulle plantera den stora rabatten som vi gjort i ordning de senaste veckorna.

Jag sökte växter som är städsegröna och har något mer än en kortvarig blomning att visa upp, något som är skönt att titta på och beundra under årets alla månader och som ger en stabilitet åt planteringen.

Då stod den där Cryptomeria japonica `Rasen´ ungefär två meter hög, oregelbundet växtsätt med skruvade barr på både stam och grenar - tycke uppstod om jag säger så!

Härdigheten är inte den bästa men vi har gjort vad vi kan för att den skall kunna etablera sig och överleva. Bra matjord och väldränerat är viktigt så den fick massor av grus under och omkring rötterna. En chansning, hoppas att det bär!








2 kommentarer:

  1. Ojojoj, denna föll jag också för - va fin den är!!! Noterar mig namnet, inte för att jag tror att jag kommer hitta den någon stans (om jag inte åker till Köping då) men man vet ju aldrig - ibland kanske man har tur? Hoppas du rapporterar hur det går för din lilla skönhet!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åhhh, förstår mycket väl att du gillade det du såg :=) Även helt och hållet i min smak, supersnygg!

    Här vräker snön ner just nu och trädgården är vit åter igen.
    Hoppas nu allt tinar under morgondagen så jag kan fortsätta att gräva.

    Trevlig helg Gunilla!

    SvaraRadera