tisdag 27 maj 2014

Woodland - en del av vår trädgård

Det som vi kallar woodland, är inte bekväm med uttrycket, börjar äntligen ta form och de delar som vi inte hann gräva klart i höstas är nu iordninggjorda - men inte färdigplanterade. Jag har sällan någon planteringskö utan föredrar att välja växter när platserna är klara, tycker det är lättare att se vad som passar in när rabatter och den omgivande miljön är klar.

Såhär såg det ut när våren anlände i år, mycket grävarbete återstod.


Samma område idag.

Endast fyra Rhododendron är planterade i den nya rabatten och vilka samplanteringsväxter det skall bli framöver vet jag inte  - ännu. Som vanligt planterar jag väldigt glest för att det inte skall växa ihop till en djungel inom några år.


En annan vinkel...


Nu börjar hela området äntligen hänga ihop och bilda en helhet.


En del träd är planterade som naturligtvis kommer att ta tid på sig att utvecklas men i övrigt väljer jag växter som är mycket långsamväxande såsom de barrträd jag planterat. En hel del hostor är planterade så det gröna kommer att dominera och bilda struktur i hela woodlandet. En del blommande växter blir det förstås men mera som trevliga färgklickar bland de olika gröna nyanserna. Dethär arbetet är nog det trevligaste jag gjort i hela trädgården, området är stort så det går att måla med stora penseldrag och ta ut svängarna rejält men det är också  miljön med tillhörande växter, det mesta är surjordsväxter, som väcker både glädje och förundran över vad som är möjligt att åstadkomma i en igenväxt skog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar